سرویس: اجتماعی » اعتیاد 08:00 - چهارشنبه 04 اسفند 1395

مشاور ستاد مبارزه با مواد مخدر:

نیروی متخصص بیشتر و برنامه ریزی کارآمد، از ابزار اصلی مبارزه با مواد مخدر

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت :با نگاه و دانش دیروز نمی توان نوجوانان و جوانان امروز را برای فردا آماده کرد وچالش های جدید نشان می دهد که برای مقابله با بحران مصرف مواد مخدر نیاز به برنامه ریزی و نیروی متخصص بیشتر و کارآمد تراست.

به گزارش اصفهان شرق، حمید صرامی در کارگاه آموزشی مدرسین میانی طرح توانمندسازی دانش آموزان نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: بر این اساس طرح توانمندسازی و روش های پیشگیری اولیه از اعتیاد بر اساس نگاه برنامه ششم توسعه و استفاده از تجارب کشورهای توسعه یافته از سال گذشته در استانهای قم و قزوین بصورت پایلوت اجرا شد.
وی اظهار کرد: این طرح در سال جاری نیز در 12 استان در بین سه قشر دانش آموز، والدین دانش آموزان و معلمان و مربیان همان مدارس در حال اجرا است.
مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: این طرح در استانهای قم، قزوین، لرستان، مرکزی، کرمان، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، گلستان، خوزستان و شهر تهران در حال اجراست.
وی خاطرنشان کرد: در 25 سال گذشته 360 تن از انواع مواد مخدر و 473 هزار و 660 نفر از توزیع کنندگان و مصرف کنندگان مواد مخدر توسط دستگاه قضایی و عوامل انتظامی و اطلاعاتی در استان اصفهان کشف و ضبط شده است.
صرامی خاطرنشان کرد: با وجود این حجم دستگیری ها و کشفیات هنوز میزان تقاضا برای مواد مخدر در کشور و استان اصفهان رو به رشد است.
وی با بیان اینکه تریاک، هروئین، شیشه و حشیش چهار الگوی مصرف مواد مخدر در جمعیت عمومی( 15 تا 64 سال) استان اصفهان را تشکیل می دهد گفت: دستگاههای فرهنگی استان باید گام های جدی تری در راستای کاهش تقاضای مواد مخدر بردارند.
مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، با بیان اینکه در بین نوجوانان و جوانان استان اصفهان به ترتیب استفاده از مواد مخدر گل، حشیش، گراس، علف و ماری جوآنا رواج دارد افزود: برای برخورد با پدیده های اجتماعی باید از دانش و علم تخصصی استفاده کنیم.
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: وضعیت شیوع تجربه مصرف مواد مخدر در دانش آموزان متوسطه دوم و هنرستانهای استان اصفهان از میانگین کشوری پایین تر است.
وی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی و مشکلات زیادی در مدارس بعنوان جزئی از جامعه وجود دارد افزود: در طرح توانمندسازی بدنبال این هستیم که زمینه های سکوت، انکار و آسیب های اجتماعی را در مدارس موشکافی کنیم.
وی با بیان اینکه در این طرح یک هزار و 650 نفر از معلمان دوره های 9 ساعته روزانه را در 12 دوره فرا گرفتند، گفت: هدف اصلی این طرح کاهش تمایل و خودداری از مصرف مواد مخدر است.
مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه میانگین تمایل به مصرف مواد مخدر در کشور 16.8 درصد است افزود: این عدد در استان اصفهان حدود 12 درصد است.
وی با بیان اینکه باید بر اساس طرح توانمند سازی به تمایل و نگرش جوانان را به مصرف مواد مخدر کاهش دهیم، گفت: 27.9 درصد جمعیت عمومی کشور به مصرف مواد مخدر نگرش مثبت دارند که این میزان در استان اصفهان 23.4 درصد است.
صرامی با بیان اینکه در اجرای طرح توانمندسازی بدنبال این هستیم با استفاده از ظرفیت و دانش 960 هزار نفر از مربیان و معلمان در 12 استان کشور برای انتقال مفاهیم پیشگیری از اعتیاد استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آموزش و تربیت در مدارس و آموزش و پرورش از یکدیگر تفکیک و جدا شده است ، گفت:برای موفقیت در عرصه آموزش و پرورش باید این دو موضوع و مقوله با یکدیگر ادغام شود.
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود : دولت به تنهایی نمی تواند برای مبارزه با مواد مخدر به موفقیت چندانی دست پیدا کند و آحاد افراد جامعه باید در این زمینه سهم خود را به خوبی ایفا کنند تا زمینه مهار و کنترل آسیب های اجتماعی فراهم شود.
وی با اشاره به وجود 13 میلیون دانش آموز و 107 هزار واحد آموزشی در کشور گفت: هیچ گونه تشکل دانش آموزی ضد اعتیاد در سطح مدارس کشور وجود ندارد.
صرامی با بیان اینکه تعداد تشکل های دانشجویی، کارگری و اولیاء و مربیان ضد اعتیاد هم در سطح کشور فوق العاده کم است،اظهار کرد: حدود 69 درصد مردم کشور برای مداخله در عرصه پیشگیری علاقه مند هستند که این سهم در استان اصفهان 70 درصد است.
وی افزود:این آمار نشان دهنده آن است که مردم کشور و استان اصفهان علاقه مند به مداخله در عرصه پیشگیری از مواد مخدر هستند اما الگو و مدل مناسبی در اختیار ندارند.
مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه 55 درصد پدران و مادران بعد از 3 تا 5 سال از اعتیاد فرزندان خود مطلع می شوند، گفت: متخصصان این امر باید برای طراحی مدل انتقال مفاهیم به مردم و آحاد جامعه مداخلات جدی داشته باشند.
وی افزود : امروز بیش از 540 نوع مواد روانگردان جدید در جهان ارائه شده است در صورتیکه برای مقابله با آسیب های اجتماعی و مواد مخدر با خلاقیت و نوآوری حرکت نکنیم با شکست مواجه خواهیم شد.
صرامی با بیان اینکه 5 درصد دانش آموزان دارای والدین معتاد هستند، گفت: این دانش آموزان چهاربرابر بیشتر از سایر دانش آموزان در معرض مصرف مواد مخدر و خطر اعتیاد هستند.
وی با بیان اینکه استان اصفهان بعنوان سیزدهمین استان به طرح توانمند سازی دانش آموزان اضافه شد افزود: اعتبار ویژه ای برای اجرایی شدن این طرح در استان اصفهان پیش بینی خواهد شد.
کارگاه آموزشی مدرسین میانی طرح توانمندسازی دانش آموزان نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان اصفهان با رویکرد پیشگیری از اعتیاد در محیط خانه و مدرسه با حضور100 نفر از مربیان متوسطه استان اصفهان در تالار اندیشه اردوگاه شهید بهشتی اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام/ایرنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.