سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 10:35 - سه شنبه 03 اسفند 1395

به مناسبت هفته سلامت مردان عنوان شد؛

سرطان های معده و ریه، کُشنده ترین انواع سرطان در بین مردان است

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سرطان های معده و ریه، کُشنده ترین نوع سرطان ها در بین مردان است.

به گزارش اصفهان شرق، دکتر کیانوش جهانپور با اشاره به ‘هفته سلامت مردان’ افزود: سرطان های پوست، روده بزرگ، پروستات و معده، بیشترین سرطان هایی است که مردان به آن مبتلا می شوند و دو نوع یاد شده کشنده ترین نوع آنهاست.
وی گفت: مردان تا زمانی که دچار مشکل نشوند به پزشک و مرکز بهداشتی مراجعه نمی کنند و زمانی هم که مراجعه می کنند دیرهنگام بوده و بیماری، پیشرفت زیادی کرده است.
وی با بیان اینکه این مشکل در همه جوامع وجود دارد، اظهار کرد: استعمال دخانیات، اعتیاد و سبک نادرست زندگی، در شیوع این بیماری در بین مردان تاثیر زیادی دارد.
وی از دیگر عوامل مرگ و میر در میان مردان را حوادث ترافیکی، افسردگی و اضطراب خواند و گفت: مهمترین و اساسی ترین راهکار برای کاهش بیماری ها و علل مرگ و میر در میان مردان، تغییر سبک زندگی است.
وی افزود: کاهش حوادث ترافیکی و جاده ای، افزایش تحرک، کاهش بیماری های قلبی عروقی، اصلاح تغذیه، رعایت بهداشت حرفه ای، ایمنی در محیط کار و سالم سازی رفتار جنسی از عوامل موثر در این زمینه است.
جهانپور اظهار کرد: هفته نخست اسفند بعنوان هفته ملی سلامت مردان ایرانی، با هدف تامین سلامت جسمی و روانی مردان، تشخیص بیماری های مخاطره آمیز شایع در میان مردان و اطلاع رسانی و آگاه سازی برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد: در این هفته، خدمات ویژه مراقبتی در مراکز بهداشتی استان به مردان ارائه می شود.
از اول تا هفتم اسفند بعنوان هفته ملی سلامت مردان ایرانی نامگذاری شده است.
روزهای هفته سلامت مردان در سالجاری به ترتیب به شیوه زندگی سالم، پیشگیری از حوادث ترافیکی، ارتقای سلامت روانی، پیشگیری از حوادث قلبی و عروقی و عوامل خطر آن، ارتقای سلامت باروری مردان، سلامت مردان و خانواده و پیشگیری از حوادث شغلی، نامگذاری شده است.
سَرَطان، نامی است که به مجموعۀ بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که از تکثیر مهارنشدۀ سلول‌ها پدید می‌آیند.
سلول‌های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند و علت دقیق این پدیده نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول‌ها می‌شود، در هسته سلول اشکال وارد می کند، مانند مواد رادیو اکتیو، مواد شیمیایی و سمی یا تابش بیش از حد اشعه‌ آفتاب.

انتهای پیام/ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.