سرویس: اقتصادی 09:25 - سه شنبه 03 اسفند 1395

استاندار اصفهان گفت:

5 مصوبه برای رفع مشکلات کارخانه پُلی اَکریل اصفهان تصویب شد

استاندار اصفهان گفت: پنج مصوبه برای رفع مشکلات کارخانه پُلی اَکریل به تصویب رسید.

به گزارش اصفهان شرق، رسول زرگرپور در نشست مشترک هیات اجرایی پُلی اَکریل و هیات حمایت از صنایع استان افزود: مدیریت استان، محکم پای حمایت از پلی اکریل ایستاده و از هر اقدامی برای حل مشکل این مجموعه فروگذار نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه اصفهان، استانی صنعتی با 9 هزار واحد تولیدی فعال است، گفت: ایجاد آرامش در استان بویژه در محیط های کارگری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بر همین اساس نیز مسائل کارگری بصورت ویژه پیگیری می شود.
وی با بیان اینکه برای حل مشکل این کارخانه، کمیته ای سه نفره از یکسال پیش در استانداری تشکیل شد، گفت: از یکسال پیش تاکنون پیگیری های مستمری در این زمینه انجام شده و هم اکنون نیز دولت روی این موضوع حساس است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه دلالان واردکننده اجناس و برخی تولیدکنندگان داخلی، مخالف راه اندازی پلی اکریل هستند، گفت: با این وجود، دولت تمام عزم خود را برای سرپا نگه داشتن پلی اکریل بکار گرفته و تاکنون نیز دو بار در هیات دولت در مورد این کارخانه بحث و گفتگو شده است.
وی با اشاره به اینکه در گام اول باید آرامش به این مجموعه بازگردد، گفت: کارگران انسان های شریف، باانصاف و آگاه هستند و اگر فرصتی برای احقاق حق آنها اعلام شود، قبول می کنند.
زرگرپور افزود: بعنوان اولویت اول باید اجناس تولید شده به فروش برسد و این مساله از نظر امنیتی و درآمدزایی نیز اهمیت ویژه ای دارد.
وی با بیان اینکه هیات اجرایی باید در کارخانه مستقر شود، گفت: کارگران باید حضور این هیات را در کارخانه مشاهده کنند و انتقال دفتر هیات حمایت به اصفهان نیز بسیار مهم و موثر است.
زرگرپور با بیان اینکه اولین 20 میلیارد تومان تسهیلات درنظر گرفته شده برای پلی اکریل واریز شده است، گفت: 20 میلیارد دوم هم با پیگیری های زیاد در حال وصول است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه بیمه بیکاری کارگران باید با اصلاح ساختار انجام شود، گفت: بخشی از حقوق و عیدی کارگران را نیز باید به آنها پرداخت کنند.
وی با بیان اینکه فرماندار مبارکه بطور جدی پیگیر مسائل این مجموعه است، گفت: پیگیری ها در این زمینه باید ادامه پیدا کند و با توجه به اینکه شورا بعنوان واسط بین مدیریت استان و کارگران تشکیل شده است، باید جایگاه آن در بین کارگران نیز ارتقاء یابد.
مشاور وزیر و رئیس هیات حمایت از صنایع نیز در این نشست با اشاره به مصوبات این جلسه گفت: هیات اجرایی مشکل فنی ندارد اما مشکل اجرایی و مدیریتی دارد و باید آن افرادی که امکان همراهی و همکاری ندارند، جای خود را به افراد جدید بدهند.
بهروز ریاحی با بیان اینکه یک نفر بعنوان رئیس هیات اجرایی منصوب خواهد شد، گفت: سایر اعضاء هم باید مسئولیت قبول کنند و رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان هم بعنوان عضو هیات اجرایی منصوب خواهد شد.
ریاحی با بیان اینکه درحال حاضر سه هزار تُن الیاف بریده شده و بریده نشده در شرکت پلی اکریل وجود دارد، افزود: برآورد ارزش مالی این الیاف 13 میلیارد تومان است که می توان آن را با سود مختصر به نقدینگی تبدیل کرد.
ریاحی با تاکید براینکه باید تا پایان هفته این محصول باید به فروش برسد، اضافه کرد: این کارخانه شش میلیارد تومان به پتروشیمی روزبه بدهکار است و این پتروشیمی باید طلب خود را بصورت اعتباری از پلی اکریل دریافت کند.
رئیس هیات حمایت از صنایع گفت: مقدمات دریافت 20 میلیارد تومان تسهیلات به پلی اکریل فراهم شده است و باید تا یک هفته دیگر گزارش مالی آن تهیه و ارسال شود.
وی با بیان اینکه باید حدود 22 میلیون دلار برای تامین مواد اولیه کارخانه پلی اکریل تامین شود، گفت: باید پیشنهاد این رقم برای تصویب به هیات دولت فرستاده شود.
ریاحی گفت: اعضای هیات اجرایی باید حضور مستمری در کارخانه داشته باشند در غیر این صورت مشکلی حل نمی شود.
وی با بیان اینکه نباید این تفکر غلط در جامعه بوجود آید که دولت مالک کارخانه است، گفت: دولت باید شرایط را فراهم کند و پس از حل و فصل مشکلات، بخش خصوصی برای اداره کارخانه با استفاده از مدیران لایق وارد عمل شود.
مشاور وزیر و رئیس هیات حمایت از صنایع گفت: دفتر کار هیات حمایت باید از تهران به اصفهان منتقل شود تا مسائل مبتلابه عملیاتی تر پیش رود.
به گزارش ایرنا، جلسه بررسی مشکلات کارگران شرکت پلی اکریل ایران(اصفهان) روز دوشنبه با حضور بهروز ریاحی مشاور وزیر صنعت و رئیس هیات حمایت از صنایع کشور، در محل دفتر مرکزی شرکت پلی اکریل در اصفهان برگزار شد.
در این جلسه، مشکلات کارگران شرکت پلی اکریل از جمله در زمینه حقوق معوقه آنان و چگونگی رسیدگی به وضعیت قرارداد کارگران و استفاده آنها از بیمه بیکاری مورد بررسی قرار گرفت و در جهت برون رفت از مشکلات پرسنل این شرکت، تصمیماتی گرفته شد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار اصفهان، فرماندار مبارکه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و هیات اجرایی شرکت پلی اکریل نیز در این جلسه حضور داشتند.
جمعی از کارگران پلی اکریل از تیر امسال چند بار در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود مقابل فرمانداری مبارکه، استانداری اصفهان، دفتر امام جمعه اصفهان و دفتر مرکزی این شرکت واقع در خیابان آبشار اصفهان، حضور یافته و رسیدگی به مشکلات این شرکت و پرداخت حقوق معوق خود را خواستار شده اند.
این کارگران تاکید می کنند که پرداخت نشدن حقوق، سبب بروز تنگناهای معیشتی در زندگی آنان شده است.
با پیگیری دولت بویژه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و مسئولان استان اصفهان، حکم هیات اجرایی جدید این شرکت، شهریور امسال از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت صادر شد و بدنبال آن هیات حمایت از صنایع با پرداخت 40 میلیارد تومان اعتبار به این شرکت موافقت کرد.
20 میلیارد تومان از مبلغ 40 میلیارد تومانی که مقرر بود دولت برای حمایت از تولید به این شرکت بپردازد، مهر امسال در دو قسمت پرداخت شد که بخشی از مبلغ 20 میلیارد تومان پرداخت شده برای راه اندازی خط تولید پُلی استر این شرکت و بخشی دیگر برای پرداخت نیمی از حقوق باقی مانده اردیبهشت و خرداد کارگران هزینه شد.
20 میلیارد دیگر از اعتبار در نظر گرفته دولت هنوز باقی مانده است و برای پرداخت به شرکت پُلی اکریل هم اینک مراحل قانونی خود را طی می کند که این موضوع نارضایتی کارکنان را به همراه داشته است.
این واحد تولیدی در ماه های اخیر با برخی مشکلات مدیریتی و ناتوانی در پرداخت حقوق کارگران روبرو بوده است.
حقوق کارگران از حدود شش ماه گذشته تاکنون پرداخت نشده است.
شرکت پلی اکریل ایران دارای 10 شرکت اقماری است و حدود یکهزار و 700 نفر کارگر دارد.
پلی اکریل ایران دارای سابقه 40 ساله در صنعت کشور است.
این شرکت در سال 53 با مشارکت بخش خصوصی و تعدادی از بانک های تخصصی ایرانی و شرکت ‘دوپان دونمورس’ آمریکا تاسیس شد و در سال 57 به بهره برداری رسید.
مهمترین تولیدات شرکت پلی اکریل ایران، الیاف اکریلیک، نخ و الیاف پُلی اِستر است و تولیدات آن بعنوان مواد اولیه در شرکت های نساجی و تولید فرش مورد استفاده قرار می گیرد.

انتهای پیام /ایرنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.