سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 17:00 - دوشنبه 02 اسفند 1395

در نشست خبری هفته سلامت مردان مطرح شد

ناباروری 13 زوج از هر 100 زوج/ مشکلات سلامت مردان قابلیت پیشگیری دارند

به مناسبت هفته سلامت مردان نشست خبری برگزار شد که در آن از ناباروری 13 زوج از هر 100 زوج خبر داده شد.

به گزارش اصفهان شرق، اصفهان، پژمان عقدک پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفته سلامت مردان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: شیوع مصرف دخانیات در استان، تغذیه نامناسب، تحرک ناکافی مردان، شیوع فشارخون و… از عوامل اصلی که موجب سکته مرگ و میر در مردان می‌شوند.

وی گفت: آقایان به سلامت خود اهمیت نمی‌دهند و خود مراقبتی نمی‌کنند؛ از رسانه‌ها خواستاریم جامعه مردان را تحریک کنند تا به سلامت خود اهمیت بیشتری دهند چرا که مشکلات سلامت مردان قابلیت پیشگیری دارند.

معاون فنی معاونت بهداشت استان اصفهان اذعان داشت: بسیاری از ادارات هم‌اکنون مراجعه می‌کنند و همه کادر آن‌ها چک‌آپ می‌شوند تا در صورت مشاهده بیماری به درمان آن بپردازند؛ مسؤولان ادارات باید پیگیر این خدمت بشوند تا از کادر آن‌ها معاینه‌های لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: از سال 82 وزارت بهداشت به دنبال پرونده الکترونیکی سلامت بود که از 6 ماه قبل این برنامه شروع شد و الان دانشگاه علوم پزشکی در واحد‌های خود از این پرونده‌ها با نام سامانه سیب استفاده می‌کند.

اصغر قلم‌کاری متخصص اورولوژی و استاد دانشگاه بیان کرد: انجمن اورولوژی در سال 1332 به ثبت رسیده که قدیمی‌ترین انجمن ایران است و این انجمن بیشتر در کارهای علمی و پژوهشی فعالیت می‌کند.

وی افزود: سرطان در سطح شهر اصفهان بسیار زیاد است و با همین روند آمار وحشتناکی در آینده کشور خواهیم داشت که می‌توان این آمار را با یک چک‌آپ ساده سالیانه با هزینه پایین، کاهش داد.

محمد یزدانی نیز در ادامه جلسه خاطر نشان کرد: در سن 45 سالگی سرطان پروستات خیلی خطرناک‌تر از سنین بالا‌تر است؛ از همین رو از پنجشنبه به صورت رایگان در 3 روز در مراکز الزهرا، خورشید و اردیبهشت چک‌آپ پروستات برای افرادی که برای اولین بار مراجعه می‌کنند، انجام می‌شود.

وی با اشاره به شعار امسال عنوان کرد: شعار امسال «ناباروری بیماری یک فرد نیست، بیماری یک خانواده است» انتخاب شده؛ گرچه هفته سلامت مردان است اما سلامت سینه در زنان خیلی ناامید کننده است و باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از بین هر 100 زوج حدود 13 زوج ناتوانی در باروری دارد و ناباروری ناشی از اشتباه هیچ‌کدام از زوج نیست؛ یک سوم ناباروری به خاطر آقایان، یک سوم خانم‌ها و یک سوم به صورت مشترک است.

وی بیان کرد: سیگار کشیدن می‌تواند عامل ناباروری باشد زیرا سیگار باعث می‌شود اسپرم‌ها کوچک‌تر شوند و عامل حرکتی را از آن‌ها بگیرد؛ همچنین استروئیدها که در بدن‌سازی هم به کار می‌روند، می‌توانند باعث ناباروری شوند.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.