سرویس: غیر تولیدی 10:38 - سه شنبه 26 بهمن 1395

نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه اصفهان از استاندارد کشور بالاتر است

نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه اصفهان از استاندارد کشور بالاتر است

دبیر هیات رئیسه دانشگاه اصفهان گفت: نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه یک به 19 است که از استاندارد کشوری (یک به 20 ) بالاتر است.

به گزارش اصفهان شرق، محمدرضا ایروانی افزود: دانشگاه اصفهان با حدود 660 عضو هیات علمی و حدود 13 هزار دانشجو، از معدود دانشگاه های دارای نسبت مناسب استاد به دانشجو است.
وی با بیان اینکه این موضوع ممکن است از طرفی باعث ایجاد محدودیت در دادن مجوز جذب هیات علمی به این دانشگاه شود، اظهار کرد: حدود 40 درصد از اعضای هیات علمی این دانشگاه در مرتبه دانشیاری و بالاتر قرار دارند.
وی تصریح کرد: 320 عضو هیات علمی این دانشگاه کمتر از پنج سال سابقه فعالیت دارند لذا برای رسیدن آنها به مرتبه علمی بالای دانشیاری، به زمان نیاز است.
ایروانی اظهار امیدواری کرد که تا سه سال آینده درصد اعضای هیات علمی با مرتبه دانشیاری در دانشگاه اصفهان به بالاتر به 60 درصد برسد.

*** بازدید 150 هیات خارجی از دانشگاه اصفهان***
دبیر هیات رئیسه دانشگاه اصفهان همچنین گفت: در سه سال گذشته تاکنون 150 هیات بلند مرتبه خارجی از این دانشگاه بازدید کرده و تفاهمنامه های همکاری بسیاری منعقد شده است.
ایروانی با اشاره به اقدام هایی که برای پذیرش دانشجوی خارجی در این دانشگاه انجام شده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از تفاهمنامه های دانشگاه اصفهان با دانشگاه های خارجی در مدیریت قبلی، تمدید نشده و باطل شده بود که در مدیریت فعلی، بیشتر آنها احیاء شد.
وی همچنین با تاکید براینکه جایگاه دانشگاه اصفهان بعنوان یک دانشگاه جامع و برتر در کشور در سه سال گذشته احیا شد، اظهار کرد: رتبه های بالای این دانشگاه در رده بندی های داخلی و بین المللی موید این موضوع است.
ایروانی گفت: در سال 92 حدود 130 هزار مترمربع بنای در حال ساخت با 5 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی در این دانشگاه باقی مانده بود که بیشتر آنها دارای مجوز طرح های ملی یا استانی نبودند.
وی اضافه کرد: با دریافت تسهیلات بانکی و همچنین کمک خیران، برخی از این ساختمان ها تکمیل شده و مابقی نیز در حال تکمیل شدن است.

*** پژوهشگاه شاخص پژوه فاقد مجوز هیات امنای دانشگاه اصفهان است***
دبیر هیات رئیسه دانشگاه اصفهان همچنین با اشاره به پژوهشگاه شاخص پژوه که در زمان حاضر در این دانشگاه مستقر و فعال است، گفت: این پژوهشگاه خصوصی، فاقد مجوز از سوی هیات امنای دانشگاه اصفهان است.
ایروانی با اشاره به روند استقرار پژوهشگاه شاخص پژوه در دانشگاه اصفهان افزود: قرارداد مشارکت بین این پژوهشگاه و دانشگاه در سال 92 منعقد شد و دانشگاه، زمینی را در اختیار پژوهشگاه قرار داد و مقرر شد تا پژوهشگاه تا 30 سال از چهار بلوک ساختمانی موجود در این زمین، بهره برداری کند.
وی با بیان اینکه تاسیس، راه اندازی و اختصاص زمین به این پژوهشگاه نیاز به اخذ مصوبه از هیات امنای دانشگاه اصفهان داشته است، تصریح کرد: تحقیقات و پیگیری های انجام شده نشان داد که چنین مصوبه ای از هیات امناء اخذ نشده است.
ایروانی با بیان اینکه هیات امنای دانشگاه اصفهان در سال 93 مدیریت این دانشگاه را مکلف به پیگیری موضوع و اقدام برای فسخ این قرارداد بدلیل نداشتن مجوزهای لازم کرد، گفت: مدیریت دانشگاه جلسه های متعددی با مسئولان پژوهشگاه برگزار و موضوع را مطرح کرد.
وی افزود: در نخستین توافق بین دانشگاه با پژوهشگاه در اسفند 93، مسئولان پژوهشگاه برای خروج از دانشگاه اعلام آمادگی کردند.
مشاور رئیس دانشگاه اصفهان همچنین با اشاره به شکایت هایی که از این پژوهشگاه به وزارت علوم ارسال شده است، خاطرنشان کرد: شورای گسترش وزارت علوم در خرداد سال 94 با توجه به گزارش مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی، رای خود را در باره پژوهشگاه شاخص پژوه صادر کرد.
وی اضافه کرد: شورای مزبور در این حکم خواهان توقف پذیرش دانشجو در پژوهشگاه شده و تاکید کرده بود که با توجه به مشکلات فی مابین در باره محل استقرار پژوهشگاه، ضروری است نسبت به انتقال پژوهشگاه به خارج از دانشگاه اصفهان در چارچوب مقررات و در اسرع وقت اقدام شود.
ایروانی ادامه داد: در بند سوم این حکم نیز آمده بود که کمیته ای متشکل از نمایندگان حوزه های سازمان امور دانشجویان، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، سازمان سنجش و آموزش کشور و مرکز نظارت و ارزیابی کشور در باره دانشجویان این پژوهشگاه تعیین تکلیف کنند و در بند چهارم نیز مقرر شده که موضوع توقف فعالیت های آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه در چارچوب ضوابط و مقررات بررسی و در باره آن تصمیم گیری شود.
دبیر هیات رئیسه دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: پژوهشگاه شاخص پژوه بعد از این موضوع، یک رای از شعبه اول دیوان عدالت اداری کشور مبنی بر توقف رای شورای گسترش وزارت علوم دریافت کرد که در دی سال 94 به ما ابلاغ شد.
ایروانی با اشاره به پیگیری وزارت علوم در باره موضوع پژوهشگاه شاخص پژوه در دو سال گذشته تصریح کرد: در جلسه ای در مرداد امسال با حضور معاون اداری و مالی وزارت علوم، توافقنامه دیگری مبنی بر خروج پژوهشگاه از دانشگاه اصفهان منعقد شد.
به گفته وی، در این توافقنامه مقرر شد که هیاتی کارشناسی متشکل از یک کارشناس مورد تایید دانشگاه اصفهان، یک کارشناس مورد تایید پژوهشگاه و یک کارشناس وزارت علوم، هزینه های پژوهشگاه و ضرر و زیان دانشگاه اصفهان را مورد کارشناسی قرار دهند و پیشنهادهای خود را ارائه کنند.
وی با بیان اینکه این کار به تعویق افتاد، افزود: البته دفتر حقوقی وزارت علوم نسبت به رای صادره از شعبه اول دیوان عدالت اداری، اعتراض و درخواست تجدیدنظر کرد که رای تجدیدنظر مربوط به آن، در ششم بهمن امسال به دانشگاه اصفهان ابلاغ شد.
وی تاکید کرد: بر اساس رای جدید، شعبه اول تجدید نظر دیوان عدالت اداری، موضوع را بررسی و رای قبلی دیوان را بی اثر اعلام کرده و بدین ترتیب حکم صادره از سوی شورای گسترش وزارت علوم در خرداد 94، اکنون لازم الاجراست.
وی، مهمترین خواسته دانشگاه اصفهان در زمان حاضر از مسئولان پژوهشگاه شاخص پژوه را خروج این پژوهشگاه از دانشگاه طبق رای و حکم های صادره عنوان کرد.
ایروانی همچنین در باره دانشجویان این پژوهشگاه خاطرنشان کرد: وزارت علوم فقط 134دانشجوی پژوهشگاه شاخص پژوه را که پیش از سال 94 و یا از طریق دفترچه کنکور و سازمان سنجش وارد شده یا در قالب استعدادهای درخشان در این مؤسسه شروع به تحصیل کرده اند، تایید کرده و باقی دانشجویانی را که به هر نحو وارد این پژوهشگاه شده اند، باید تعیین تکلیف شوند که این کار نیز وظیفه وزارت علوم است.
پژوهشگاه شاخص پژوه، یک موسسه خصوصی است و از اردیبهشت سال 92 در دانشگاه دولتی اصفهان مستقر شده است.
دانشگاه اصفهان با حدود 13 هزار دانشجو و 660 عضو هیات علمی یکی از دانشگاه های برتر کشور است.

انتهای پیام/ایرنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.