اصفهان شرق

نقش«سابقه فامیلی» در بیماری نقص ایمنی اولیه/ عفونت و حساسیت‌های بیش از حد را جدی بگیرید

کدخبر: 126134
1395/11/25 در ساعت 17:00

به گزارش اصفهان شرق، نزدیک به 300 نوع بیماری نقص ایمنی اولیه شناسایی شده است و باید نسبت به این بیماری آگاهی پیدا کرد. تظاهر بیماری نقص ایمنی معمولا با شروع  عفونت ها و بیماری های خود ایمنی مانند درد مفاصل، گوارشی و پوستی است.
دستگاه‌ ایمنی‌ سالم‌ از بدن‌ در برابر میکروب‌ها،باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها، سرطان‌ (حفاظت‌ نسبی‌) و هرگونه‌ جسم‌ خارجی‌ که‌ وارد بدن‌ می‌شود محافظت‌ به‌ عمل‌ می‌آورد. زمانی‌ که‌ دستگاه‌ ایمنی‌ نتواند به‌ نقش‌ خود خوب‌ عمل‌ کند، بدن‌ مستعد عفونت‌ و سرطان‌ می‌شود. نقص‌ ایمنی‌ می‌تواند هم‌ در مردان‌ و هم‌ در زنان‌ و در تمام‌ سنین‌ رخ‌ دهد؛ به همین دلیل گفتگویی را با “دکتر رویا شرکت، فوق تخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی” در رابطه با موضوع بیماری نقص ایمنی انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

وظیفه سیستم ایمنی بدن و نقش واکسن ها چیست؟
سیستم ایمنی، دفاع در مقابل عوامل خارجی را به عهده دارد. یکی از مواردی که در نقص ایمنی اولیه نقش دارد، “سابقه فامیلی” است. افرادی که در فامیل خود چنین بیمارانی را دارند، حتما باید هنگام مراجعه به پزشک به این موضوع توجه کنند.
واکنش غیر عادی به واکسن ها مانند واکسن سل، زمانی که فرد و یا بچه ای دچار نقص ایمنی باشد، ممکن است به هنگام واکسن زدن میکروب در تمام بدنش وارد شود و تب های غیر عادی و یا بزرگ شدن غدد لنفاوی را به همراه داشته باشد که در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه کنند.
با وجودی که بیماران نقص ایمنی به نسبت یک در هزارم است ولی خیلی توجه زیادی به این بیماری نمی شود و بیماران هنگام مراجعه به پزشک  سیستم دفاعی خود را چک نمی کنند.

علائم هشدار دهنده این بیماری و راه تشخیص آن چیست؟ 
علائم اولیه این بیماری، عفونت مکرر گوش، عفونت های حاد سینوسی و… است و در کل عفونت های مکرر در ارگان های مختلف بدن را می توان از علائم این بیماری به حساب آورد. آبسه های عمیق و مکرر پوستی، برفک و عفونت های قارچی نیاز به مشورت با پزشک متخصص دارد. بیماری نقص ایمنی اولیه مادر زادی است و بر اثر اختلالات ژنتیکی و یا وراثت ایجاد می شود و این بیماری ارتباطی با ایدز ندارد و تشخیص اولیه این بیماری مسیر درمان بیمار را آسان می کند. اگر فرزندتان دارای وزن کم و یا رشد طبیعی را ندارد باید با پزشک در میان بگذارید.  بیماری های نقص ایمنی گاهی با سرطان ها خود را نشان می دهد. بنابراین اگر فردی برونشیت یا مشکل شنوایی در اثر عفونت گوش پیدا کرده است یا به حساسیت های بیش از حد و کهیر زدن دچار شده، جزو دسته بندی های مختلف بیماری نقص ایمنی قرار دارد.

آفت های دهان و سرماخوردگی می تواند از علائم بیماری نقص ایمنی باشد؟
بیماران نقص ایمنی به دلیل اینکه تعداد گلبول های سفید آنها پایین می اید دچار زخم های دهان و آفت می شوند و اگر آفت دهان بیش از چند بار تکرار شود، باید به پزشک مراجعه کنند. سرماخوردگی هم ناشی از عفونت ایجاد می شود و اغلب ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن است. از این رو تکرر این بیماری نیز هشدار دهنده است. البته با توجه به اینکه آلرژی در کشور زیاد است که به صورت حساسیت های تنفسی، غذایی، پوستی است با سرماخوردگی های مکرر اشتباه گرفته می شود. اما اگر فردی دائما مبتلا به سینوزیت  شود و باید آنتی بیوتیک مصرف کند، باید فکر بیماری نقص ایمنی باشد.

بیماری خود ایمنی چیست؟
بیماری خود ایمنی در واقع بیماری است که بدن علیه خود وارد جنگ می شود و سلول های آنتی بادی می سازد. مانند بیماری پوستی لک و پیس، روماتیس، برخی از بیماری اعصاب مانند ام اس. افرادی که نقص دارند یا پروتئین خاصی را ندارند و یا اگر سیستم ایمنی بدن مختل شود ممکن است بدن برعلیه خودش وارد جنگ شود.

تبخال هم جزو این بیماری قرار دارد؟
تبخال ناشی از ویروس” هپرس” است و اگر به صورت مکرر زده شود ممکن است ناشی ازنقص ایمنی بدن باشد. اگر تبخال در جاهایی به غیر از اطراف لب و جاهایی که مخاط بدن به پوست می رسد، زده شود حتما باید از لحاط ایمنی بررسی شود.

راه درمانی این بیماری را بگویید.
بستگی به نوع نقص ایمنی دارد. مثلا اگر نقص در ساخت سلول های ایمنی باشد، آنتی بادی ها از فراورده های خون گرفته می شود و جایگزین می کنیم و همچنین درمان به موقع عفونت ها از دیگر راه های درمانی است.
در موارد بسیار شدید، پیوند مغز استخوان انجام می شود. به کمک انجمن بیماران نقص ایمنی در اصفهان، پیگیر هستیم بانک سلول خون را تهیه و یا حتی ژن درمانی که در دنیا انجام می شود را نیز در کشور خودمان به بهره برداری برسانیم.

راه پیشگیری این بیماری چیست و آیا قابل درمان است؟
یکی از مهم ترین راه های پیش گیری از این بیماری جلوگیری از ازدواج های فامیلی و جدی گرفتن آزمایش های ژنتیک قبل از ازدواح است.
بیماری نقص ایمنی اولیه که به دلیل کمبود سلول به وجود بیاید، با جایگزین کردن مشکل بیمار برطرف می شود و حتی اگر نیاز به پیوند داشته و موفقیت آمیز باشدف بیمار به حالت اولیه خود باز می گردد و یک فرد سالم می شود. ولی همه افراد نیاز به پیوند ندارند و عمل پیوند مغز استخوان یک روند آسانی نیست.

سخن پایانی؟
حدود 30 درصد افراد جامعه حساسیت دارند که بیشتر آنها از نوع حساسیت پوستی است. این گونه بیماری ها باید بررسی شود تا بیماری های دیگری همراه خود نداشته باشند. با این وجود در بیماران نقص ایمنی اولیه ممکن است اتوپی و یا حساسیت های پوستی هم وجود داشته باشد. از این رو این گونه بیماری ها و علائم را جدی بگیرند.
نقص ایمنی ثانویه عامل دیگری غیر از ژنتیک دارد و کسانی که ویروس اچ ای وی گرفته اند که در واقع به سلول های دفاعی بدن حمله شده و سیستم دفاعی بدن دچار نقص می شود. ویروس ها و سرطان های خون و متابولیک مثل دیابت و یا سود تغذیه شدید از دیگر بیماری های نقص ایمنی ثانویه به شمار می آید.

انتهای پیام/ایمنا