سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:15 - پنجشنبه 24 بهمن 1392

با توجه به آرای مردمی

«چ» الفبای سکوت سینماهای اصفهان را در هم شکست

نتایج آرای مردمی نشان می‎دهد که فیلم «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‎کیا توانست در صدر آرای مردمی در اصفهان قرار بگیرد.

به گزارش اصفهان شرق، با توجه به اینکه جشنواره فیلم فجر در پایتخت به کار خود خاتمه داد، اما این جشنواره تا چهار روز آینده به اکران فیلم‎های این جشنواره می‎پردازد.

رستاخیز بیشترین جوایز این جشنواره را کسب کرد و بهترین فیلم جشنواره شناخته شد که البته اصفهان از حضور این فیلم حماسی و مذهبی بی‌بهره ماند.

اما در روز گذشته کمتر انتظار می‎رفت که مردم برای دیدن فیلم‎های جشنواره به سینما بروند، اما حضور فیلم «چ» بر پرده سینما سپاهان خلاف این امر را اثبات کرد به طوری که با وجود اینکه یک سانس اضافه برای این فیلم در نظر گرفته شده بود، اما مخاطبان بسیاری پشت درب‎های بسته سینما ماندند، آرای قوی و خوب مردم به این فیلم نیز نشان داد که ابراهیم حاتمی‌کیا توانست قلب مخاطبان اصفهانی را به دست آورد.

فیلم «چ» روایتی از دو روز زندگی دکتر مصطفی چمران از 25 تا 27 مرداد  1358 و با موضوع محاصره شهر پاوه توسط نیرو‌های ضد‌انقلاب و پاکسازی منطقه از وجود نیروهای کومله و دموکرات است.

این فیلم روایتگر روزهای سخت زندگی مردم پاوه در حصار عقاید خودخواهانه گروهی که به اندیشه خود به دنبال آزادی بودند، است، اما غافل از اینکه رزمندگان غیرتمند پاوه تا پای جان مدافع خاک و ناموس خود بودند و در این راه از فرماندهی آزاده‎ای همچون شهید چمران بهره برده و در پایان این فرمان معمار بزرگ انقلاب بود که حصر را شکست و جسم و روح پاوه را از چنگال بی‎رحمان نجات داد.

اما شخصیت شهید چمران به خوبی پرداخت نشده بود و رازهای پنهان بسیاری از این شخصیت گنگ ماند، چ بیشتر به دلیل جلوه‎های ویژه میدانی و بصری مورد استقبال قرار گرفت و قطعا ماندگار می‌شود.

مخاطبان این فیلم چه برای افرادی که شناخت کافی از شهید چمران داشتند و چه برای افرادی که شهید چمران را تنها در حد یک اسم می‎شناختند، سخت و باور‌‌نا‌پذیر بود که شخصیت او در فیلم گنگ و مبهم بود و بیشتر بر فیلسوف بودن این شخصیت پرداخته شده بود تا یک چریک.

اما سکانسی از این فیلم که شهید وصالی خطاب به شهید چمران گفت «بیشتر به سرباز بازرگان شباهت داری تا سرباز امام خمینی (ره)، درکت نمی‎کنم» نشان داد که ابراهیم حاتمی‎کیا به عمد این برهه از زندگی شهید را به تصویر کشیده است.

بسیاری از رسانه‎ها نیز در نقد و تعاریف خود از این فیلم گنگ جلوه دادن شخصیت چمران را ضعف فیلمنامه «چ» دانستند.

اما اگر با نگاهی ژرف به این فیلم نگاه کنیم، متوجه دلیل سکوت شهید چمران در این برهه از زندگی خود می‎شویم که در سکانسی از فیلم نیز به آن پرداخته شده است، جایی که شهید چمران به هم‌رزمان خود می‎گوید، چقدر زود به برادر‌کشی رسیدیم.

شاید دلیل این سکوت عدم جنگ داخلی و به قول خود شهید دوری از برادر‌کشی باشد.

با تمام این تفاسیر، تعاریف و انتقادات، «چ» الفبای سکوت سینماهای اصفهان را در هم شکست.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.