سرویس: غیر تولیدی 18:00 - یکشنبه 24 بهمن 1395

گزارشی از جشنواره فیلم فجر

نارضایتی مردم از سردرگمی مسؤولان سینمایی اصفهان/ شرمساری از سینماهای سوت و کور و سنگر خالی مطالبه‌گری در جشنواره هفتم

نقش مهم و تأثیرگذار رسانه‌های اصفهان بر هیچ کس پوشیده نیست کما اینکه در ابتدای برگزاری جشنواره فجر همین حضور در جایگاه مطالبه گری از طرف رسانه‌ها با قلم‌زدن و پرداختن به آن باعث شد 8 فیلم جشنواره اصفهان در کم‌تر از یک هفته به 16 فیلم افزایش یابد اما آیا این پایان ماجرا بود.

به گزارش اصفهان شرق، جشنواره فیلم فجر امسال در اصفهان یکی از بی‌رمق و بی‌کیفیت‌ترین جشنواره‌های تاریخ اصفهان بود که پس از 6 دوره تجربه اصفهان در برگزاری این جشنواره و به خصوص نحوه برگزاری سال گذشته که یکی از پرشورترین جشنواره‌های این هفت دوره بود، امسال شاهد افول اصفهان در این حوزه فرهنگی بودیم.

نقش مسؤولان برگزاری جشنواره، بی‌برنامگی و کم کاری‌های صورت گرفته از طرف آن‌ها که قصه هفتاد من است و در جای خود جای بحث دارد اما در این بین قصورهایی هم از طرف پیشتازان عرصه فرهنگ اصفهان که همیشه مدافعان حقوق مردم در صف اول مطالبه گران از مسؤولان بودند صورت گرفت.

جایگاه مهم و تأثیرگذار رسانه‌های اصفهان بر هیچ کس پوشیده نیست کما اینکه در ابتدای برگزاری جشنواره همین حضور در جایگاه مطالبه گری از طرف رسانه‌ها با قلم‌زدن و پرداختن به آن باعث شد 8 فیلم جشنواره اصفهان در کم‌تر از یک هفته، با حل اختلاف پیش آمده بین اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان و حوزه هنری تعداد فیلم‌های در دست اکران را به 16 فیلم افزایش دهد اما در ادامه با دیدن این سطح از کیفیت برگزاری جشنواره سکوت اختیار کردیم.

این موضوع را از خبرنگاران و دبیران سرویس فرهنگی تعدادی از رسانه‌های استان جویا شدیم تا تذکری شود بر همه اهالی رسانه که اگر آن طور که در شأن استان اصفهان و مردم آن است در حوزه فرهنگ و هنر مطالبه گری نشود آینده روشنی در این حوزه شاهد نخواهیم بود.

**اگر سال آینده با 8 فیلم برگزار شد بدانیم ما مقصر آن بودیم

زینب کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با جشنواره فیلم فجر امسال بیان کرد: کم‌کاری در جشنواره امسال از طرف همه بود هم مسؤولان که دیر به فکر افتادند هم رسانه‌ها که خیلی محدود به جشنواره پرداختند و هم مردم که استقبال کم‌رنگی در رابطه با جشنواره داشتند، این برگزاری بی‌رمق و بدون هیجان جشنواره محصول کم‌کاری این سه گروه بود.

وی افزود: باید اهمیت جشنواره مشخص شود، دغدغه من به عنوان خبرنگار در ابتدای جشنواره این بود تا اهمیت این جشنواره را به مخاطب نشان دهم و در کنار آن پوشش خبری جشنواره را هم در دستور کارم قرار دادم، اما مسأله این است که در طول سال می‌گوییم سینما کم داریم و به مسؤولان سینمای استان فشار می‌آوریم که کمبود سینما را جبران کنند در صورتی که حالا تقریباً از نظر سالن سینمایی نسبت به گذشته وضع بهتری داریم اما نمی‌آییم تا با پوشش اخبار سینمایی مردم را به سینما بکشانیم.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم خاطر نشان کرد: در کنار رفع مشکل کمبود سینماها تبلیغات کافی انجام ندادیم و یا فیلم‌های مناسبی که نیاز مردم اصفهان است را در سینما به اکران در نیاوردیم؛ اهمیت کمبود سینما برای ما در حد سالن سازی بوده و این خوب نیست که مسؤولان فرهنگی ما فقط به دنبال ثبت این اقدامات در کارنامه خودشان هستند و به کیفیت و تبلیغات بر روی دستاوردشان اهمیت زیادی نمی‌دهند.

کلانتری تأکید کرد: من همه فیلم‌های جشنواره امسال را تماشا کردم و با مخاطبان در ارتباط بودم، حضور همکارانم را که رصد کردم متوجه شدم تعداد بسیار محدودی از همکارانم در جشنواره حضور داشتند؛ سال گذشته جشنواره با 24 فیلم برگزار شد امسال 16 فیلم، اگر سال آینده با 8 فیلم برگزار شد بدانیم ما مقصر آن بودیم چرا که کمتر به این موضوع پرداختیم.

وی عنوان کرد: رسانه‌های اصفهان قدرتمند هستند و ما این را در برهه‌های مختلف دیدیم نمونه اصلی آن جشنواره کودک است؛ به نظر من یکی از مقصرهای اصلی رفتن جشنواره کودک از اصفهان رسانه‌ها هستند، چرا که رسانه‌ها در این رابطه موج سازی نکردند و وظیفه خود که مطالبه گری است، انجام ندادند.

**از صندلی‌های خالی سینما خجالت کشیدم

وی تصریح کرد: من خبرنگاری هستم که علاقه دارم همه چیز در شهرم بهترین باشد و به همین دلیل مطالبه می‌کنم، من از صندلی‌های خالی که در سینما دیدم خجالت کشیدم، اگر این دغدغه را دارم که چرا مردم به سینما نمی‌آیند ابتدا خودم باید به سالن سینما بروم تا مردم ببینند که یک نفر در سالن سینما نشسته و از آن‌ها به عنوان مخاطب دعوت کرده تا کنارش به تماشای فیلم بنشینند و در قبال آن از مسؤول این حوزه نیز دعوت کرده که حال که مردم در سینما حضور به هم رساندند امکانات بهتر و بیشتری برای آن‌ها فراهم کنند.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم اصفهان در رابطه با چرایی حضور نامناسب رسانه‌ها در رابطه با جشنواره فیلم فجر اصفهان اذعان داشت: این موضوع باید برای  رسانه‌ها در ابتدا به یک دغدغه تبدیل شود، چرا که اگر تبدیل به دغدغه شد اهالی رسانه آن را مطالبه می‌کنند کما اینکه در مورد کمبود سالن‌های سینما در اصفهان دغدغه داشتند و آن‌قدر به آن پرداختند تا نهایتاً این اتفاق افتاد و مسؤولان در حال افزایش سینما‌ هستند.

**مردم از برگزاری، اطلاع رسانی و فیلم‌های اکران شده رضایت نداشتند

وی افزود: در ارتباطی که با مخاطبان داشتم متوجه شدم مردم از برگزاری و اطلاع رسانی جشنواره امسال به خصوص از فیلم‌های اکران شده رضایت کامل نداشتند؛ این برگزاری نامناسب جشنواره را باید در قالب اصفهانی که پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است دید تا عمق فاجعه مشخص شود.

در این رابطه فاطمه آخوند مهدی دبیر سرویس فرهنگی خبرگزاری فارس اصفهان گفت: یکی از مشکلات اساسی جشنواره فیلم فجر امسال سر درگمی همه از جمله مسؤولان و مردم بود چرا که تا روز‌های آغازین جشنواره هنوز مشخص نبود 8 یا 16 فیلم قرار است در جشنواره اکران شود و این باعث شد حتی مردم هم در این باره دچار سردرگمی شوند.

این خبرنگار فرهنگی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل کم کاری رسانه‌ها در حوزه جشنواره فیلم فجر امسال کمبود خبرنگار تخصصی در حوزه سینما است و حتی خبرنگارانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند هم انگیزه آن‌چنانی ندارند که این را می‌توان در نحوه خبرهای رسانه‌هایی که اخبار جشنواره اصفهان را مخابره می‌کردند دید که اکثراً خبرهایی در قالب پوشش برنامه داشتند و یادداشت و یا گزارش کم‌تری در این حوزه کار شد.

**می‌گویند باید یک چادر سیاه بر سینمای اصفهان کشید

یکی دیگر از خبرنگاران اصفهانی فعال در حوزه فرهنگ و هنر نیز در این رابطه تصریح کرد: این یک ضعف برای اصفهان است، کار اصفهان در این حوزه به جایی رسیده که منتقدان سینمای اصفهان می‌گویند «باید یک چادر سیاه بر سینمای اصفهان کشید» و در این موقعیت بحرانی رسانه‌ها هم به خوبی وظیفه مطالبه گری خود را در حوزه سینما انجام نمی‌دهند.

وی اظهار کرد: همان‌طور که همه اهالی رسانه هم نظر هستند خبرنگار در هر حوزه‌ای به خصوص در رابطه با رفع نقایص در آن حوزه تأثیرگذار است؛ نوشتن در مورد هر موضوعی و مطالبه گری در آن حیطه به خصوص سینما و جشنواره فجر باید بیش از پیش توسط خبرنگاران این حوزه انجام شود تا دیگر در سال‌های آتی شاهد این مشکلات نباشیم.

این خبرنگار حوزه فرهنگ تأکید کرد: یکی از دلایلی که امسال نتوانستیم درست به اخبار جشنواره فیلم فجر بپردازیم کارت‌های اختصاصی اداره فرهنگ و ارشاد برای خبرنگاران بود، با این کارت تنها همان فردی که عکسش بر روی کارت بود باید برای پوشش خبری به سینما مراجعه می‌کرد و تنها یک کارت هم به هر خبرگزاری دادند که موجب می‌شد اگر خبرنگاری که کارت به نامش صادرشده نتواند به سینما برود دیگر هیچ کدام از خبرنگارها امکان پوشش خبری آن شب جشنواره بدون کارت مخصوص اداره ارشاد را نداشتند.

**کارت ویژه خبرنگاران برای ما صادر نشد

یوسف نصر اصفهانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با مشکلات صدور کارت ویژه خبرنگاران از طرف اداره فرهنگ و ارشاد استان اصفهان عنوان کرد: با وجود پیگیری‌های زیاد کارت ویژه خبرنگاران برای ما صادر نشد و موجب شد تا خبرنگار ما نتواند در سالن‌های سینما حضور به هم رساند و پوشش کامل خبری در این رابطه داشته باشد.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر امسال نسبت به تهران خیلی ضعیف‌تر و محدودتر بود، یکی از دلایل آن‌هم کم‌تر پرداختن رسانه‌ها به این موضوع است که اگر با همکاری اداره ارشاد این اتفاق می‌افتاد باعث می‌شد به مردم و مخاطبان کمک بشود و جشنواره با کیفیت بهتر و استقبال بیشتری برگزار شود.

خبرنگار فرهنگی روزنامه «اصفهان امروز» با اشاره به انتشار اخبار از طریق فضای مجازی با سرعت بیشتر در عصر جدید گفت: با وجود انتقال اخبار رسانه‌ها در فضای مجازی بخصوص تلگرام معمولاً اخبار جشنواره را باید می‌دیدم اما در کمال تعجب خبرهای زیادی در این موضوع مشاهده نکردم و نهایتاً فقط اعلام فیلم‌های هر شب را در کانال امور سینمایی مشاهده کردم که نشان دهنده کم کاری رسانه‌های اصفهان است.

**مسؤولان حوزه سینمایی اصفهان دچار سردرگمی شده اند

فرناز کلباسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به کم کاری رسانه‌های اصفهان در مورد جشنواره فیلم فجر بیان کرد: قبول دارم که در این جشنواره رسانه‌ها آن طور که باید و شاید به وظیفه خود عمل نکردند.

وی افزود: دلیل اصلی ورود نکردن خبرگزاری‌ها به موضوع مهم و جذابی مثل جشنواره فیلم فجر با توجه به علاقه عموم مردم به کسب اطلاع از اخبار جدید سینما و بازیگران، مسؤولان این حوزه است که دچار سردرگمی شدند و این سردرگمی در نحوه برنامه ریزی و کیفیت برگزاری جشنواره تأثیر گذاشت؛ بلاتکلیفی که امسال وجود داشت باعث شد تا نه تنها خبرگزاری‌ها وارد این میدان نشوند بلکه مردم هم بی‌انگیزه شدند.

دبیر سرویس فرهنگی خبرگزاری ایمنا عنوان کرد: سؤال اصلی ما این است که چرا اصفهان؟ در شهرهای کوچک‌تر برنامه‌ریزی‌ها خیلی قبل‌تر از آغاز جشنواره انجام شده بود و آماده برگزاری آن بودند اما در کلان‌شهر اصفهان تا روزهای آخر نیز هنوز برنامه مشخص نبود و این بلاتکلیفی در شأن اصفهان نیست.

یکی از نکات حائز اهمیت در عدم استقبال مردم اصفهان نپرداختن گسترده صداوسیمای اصفهان به جشنواره است این در حالی است که در طول برگزاری جشنواره در تهران شاهد بودیم چندین شبکه تلویزیونی با برنامه‌های مختلف در ساعات شبانه روز اخبار و فیلم‌های جشنواره را پوشش می‌دهند اما در اصفهان رسانه ملی برنامه خاصی برای این اتفاق مهم نداشت.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.