سرویس: اقتصادی 09:25 - یکشنبه 24 بهمن 1395

اقتصاد ایران را نمی‌توان جدای از اقتصاد جهان دانست

افزایش نرخ رشد درون‌زای اقتصاد ایران در سال ۹۶/ متأسفانه آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در دولت یازدهم با تأخیر ارائه می‌شود

عضو هیئت‌علمی سازمان مدیریت صنعتی ایران با اشاره به منابع آماری جهانی گفت: نرخ رشد درون‌زای اقتصاد ایران در سال ۹۶ بیش از سال ۱۳۹۵ خواهد بود.

به گزارش اصفهان شرق، عضو هیئت‌علمی سازمان مدیریت صنعتی ایران، در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان در همایش تحلیل و بررسی چشم‌انداز اقتصادی ایران و جهان در سال 96 اظهار کرد: اقتصاد ایران پیوست ناگسستنی با اقتصاد جهانی دارد.

مرتضی ایمانی راد بابیان اینکه نمی‌توانیم اقتصاد ایران را از اقتصاد جهان جدا بدانیم، گفت: مدیر بنگاه‌های اقتصادی چشم به آینده دارد و استراتژی‌های خود را برای آینده در نظر می‌گیرد.

وی اظهار کرد: بنگاه‌های اقتصادی ایران با توجه روند فعلی در سال 1396 به کدام سمت حرکت می‌کند.

عضو هیئت‌علمی سازمان مدیریت صنعتی ایران تأکید کرد: باید استراتژی‌های را برای روند پیشرفت اقتصاد در سال آینده و چالش‌های در پیش رو بررسی کنیم.

ایمانی راد با اشاره به مشکلات در پیش رو فعالان اقتصادی، گفت: یکی از دلایل اینکه برخی به ‌پیش‌بینی تن نمی‌دهند این هست که پیش‌بینی عدم قطعیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 96 را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد تا ببینیم در چه وضعیتی قرار می‌گیرد، بهتر یا بدتر خواهد شد یا اینکه با چه چالش‌هایی روبرو خواهد بود.

عضو هیئت‌علمی سازمان مدیریت صنعتی ایران بابیان اینکه متأسفانه آمارهای اقتصادی توسط بانک مرکزی در دولت یازدهم با تأخیر ارائه می‌شود، گفت: به همین خاطر مجبور هستیم با این شرایط به سمت ارزیابی متغیرها برویم.

ایمانی راد در مورد پیش‌بینی متغیرهای اقتصادی در سال 96، به‌منظور استفاده بنگاه‌های اقتصادی در ایران اظهار کرد: وضعیت بازار نفت و پیش‌بینی قیمت جهانی آن و وضعیت متغیرهای جهانی و قیمت مواد اولیه در ارزیابی و تحلیل‌ها بسیار مهم است.

وی بابیان اینکه رخدادها، تصمیم‌ها و چالش‌های سیاسی بر اوضاع اقتصادی تأثیرگذار است، اظهار کرد: انتخابات سال آینده ازجمله عواملی است که می‌تواند اوضاع اقتصادی ایران را تحت تأثیر قرار دهد.

عضو هیئت‌علمی سازمان مدیریت صنعتی ایران ادامه داد: بحران شبکه بانکی، بدهی‌های دولت، کاهش سرعت گردش پول، نرخ بیکاری بالا، ارتباط شبکه بانکی کشور با جهان و استمرار انحصارات ازجمله متغیرهای اقتصادی است که بر اوضاع اقتصادی در سال 96 تأثیرگذار خواهد بود.

ایمانی راد بابیان اینکه این مشکلات از گذشته نیز در ایران وجود داشته‌اند، گفت: این عوامل چالش‌های بزرگ اقتصاد ایران هستند.

وی نرخ رشد اقتصادی، قیمت ارز، نقدینگی، پایه پولی، تورم، بودجه دولت، بازار سرمایه و بازار مسکن را از دیگر عوامل مؤثر بر اوضاع اقتصادی در سال 96 بیان کرد.

عضو هیئت‌علمی سازمان مدیریت صنعتی ایران با اشاره به اثرات احتمالی انتخاب ترامپ بر اقتصاد جهان و ایران، تصریح کرد: ترامپ قدرت اینکه بخواهد اثر تحریم‌های گذشته را بر ایران بگذارد نخواهد داشت البته اثر کوتاه‌مدت خواهد گذاشت.

ایمانی راد بابیان اینکه در سال 2017 رشد جی دی پی جهان 3.7 رشد خواهد داشت، گفت: بر اساس ارزیابی پایگاه‌های تحقیقاتی نوسانات سیاسی سال آینده نیز رشد خواهد داشت.

وی گفت: بر اساس منابع تحقیقاتی رشد اقتصادی آمریکا در سال 2017، 2.3 خواهد بود، این در حالی است که در سال 2016 رشد اقتصادی آمریکا 1.6 است.

مشاور اقتصادی سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی اظهار کرد: با این وضعیت قدرت دلار افزایش پیدا خواهد کرد و به همین واسطه ارزش پول خیلی از کشورها نیز ارزش کمتری پیدا خواهند کرد.

ایمانی راد قوی شدن دلار را دارای پیامدهای برای اقتصادی در جهان و ایران دانست و گفت: احتمال بالا نرفتن قیمت نفت و کاهش قیمت کالاها بر این اساس در سال آینده وجود دارد.

وی اظهار کرد: بنا بر پیش‌بینی‌ها در سال 2017 سیاست‌های اقتصادی در امریکا منقبض و اروپا انبساطی خواهد بود و به همین سبب ارزش دلار احتمالاً افزایش و قیمت یورو کاهش پیدا خواهد کرد.

عضو هیئت‌علمی سازمان مدیریت صنعتی ایران با توصیه بر اینکه با چین مبادلاتتان را بر پایه یوآن بگذارید، گفت: چون چینی‌ها هم می‌دانند که ارزش یوآن در برابر دلار کاهش پیدا خواهد کرد درصدد هستند مبادلات خود را امروز با دلار انجام دهند و این به این معنی است که آن‌ها حتی حاضر نخواهند بود که با پول خود مبادله انجام دهند.

ایمانی راد بابیان اینکه بر اساس منابع آماری جهانی، نرخ رشد درون‌زای اقتصاد در ایران در سال 96 بیش از سال 1395 خواهد بود، گفت: این بدان معنا است که فضا برای فعالان اقتصادی و کارآفرینان داخلی بهتر خواهد بود.

انتهای پیام/صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.