سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 14:21 - شنبه 23 بهمن 1395

در جلسه کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد

انتقال مدیریت آب زاینده‌رود از دولت به مردم پس از ۵۴ سال

چهاردهمین جلسه کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان به بررسی مسائل و مشکلات پیش روی طرح انتقال آب از کوهرنگ ۳ و راه‌های تأمین مالی داخلی و خارجی این طرح اختصاص یافت.

به گزارش اصفهان شرق، سید رسول رنجبران مسئول کمیته آب کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه اظهار داشت: برای حل بحران آب زاینده‌رود باید از تمامی ظرفیت‌های داخلی و خارجی استفاده کرد و بخش خصوصی آماده نقش‌آفرینی در این راستاست.

وی از آمادگی اتاق بازرگانی اصفهان برای پیگیری گشایش فاینانس تأمین مالی طرح‌های انتقال آب خبر داد و گفت: منابع مالی خارجی برای تأمین مالی اجرای پروژه‌های انتقال آب موجود است که نیاز به تضمین‌کننده دولتی دارد.

رنجبران خاطرنشان کرد: شرکت‌های اقتصادی استان با فاینانسورهای خارجی ارتباط تنگاتنگی دارند که می‌توانند زمینه حضور آنان در پروژه‌های بزرگ آب‌رسانی استان را فراهم سازند.

انتقال مدیریت آب زاینده‌رود از دولت به مردم پس از 54 سال

اسفندیار امینی رئیس انجمن صنفی کشاورزان اصفهان در این جلسه با اشاره به تأخیر پروژه‌های انتقال آب به زاینده‌رود گفت: دولت در 3 سال گذشته به‌اندازه تورم ردیف بودجه برای کوهرنگ 3 و بهشت‌آباد اختصاص نداده است.

وی پیشنهاد کرد که از محل منابع استانی پروژه‌های انتقال آب انجام شود زیرا نمی‌توان به امید دولت برای اختصاص اعتبار نشست و شاهد خشک شدن دائمی زاینده‌رود بود.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان اصفهان تصریح کرد: از محل منابع مالیاتی استان اصفهان می‌توان بخشی از منابع موردنیاز طرح‌های انتقال آب را تأمین کرد زیرا زاینده‌رود برای همه مردم و انتفاع و زیان آن برای همه مردم است.

وی در پاسخ به انتقاد به نحوه کشت سنتی و پایین بودن سطح بهره‌وری در شرق اصفهان گفت: باوجود اینکه در سال دو بار رودخانه زاینده‌رود به شرق اصفهان آب‌رسانی داشته میزان افت محصول 20 درصد سال‌های گذشته بوده است و این نشان می‌دهد کشاورزان دغدغه استفاده بهینه از منابع آبی را بیشتر از بخش‌های دیگر دارند.

امینی از تشکیل شورای سهام‌داران رودخانه زاینده‌رود خبر داد و گفت: بخش کشاورزی، صنعت، اصناف، تعاون، فضای سبز و محیط‌زیست در این شورا حضور دارند و میزان حق آبه هر بخش مشخص شده است.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان اصفهان سامان‌دهی رودخانه زاینده‌رود با همکاری بخش کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای را گامی موثر در نظم بخشی برداشت‌های بخش‌های مختلف از رودخانه دانست و گفت: انتقال مدیریت آب زاینده‌رود از بخش دولتی به مردم گامی مهمی است که پس از 54 سال صورت گرفته است. تشکل‌های مردمی کشاورزی در کنار سازمان‌های دولتی مسئول تلاش می‌کنند که تقسیم آب روشن و بر اساس قانون باشد.

وی تشکیل کمیته مدیریت قضایی بحران آب استان به همت دادستان اصفهان را اقدامی موثر برای برخورد قضایی با متخلفین و متعرضین به زاینده‌رود دانست و گفت: برداشت‌های غیرمجاز آب زاینده‌رود یکی از دلایل عمده خشکی این رودخانه است.

 برای ساخت سد کوهرنگ 400 میلیارد تومان و برای خرید اراضی سد 80 میلیارد تومان اعتبار لازم است

رهپو مدیر تأمین مالی شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان در این جلسه گفت: سه پروژه اصلی آب زاینده‌رود شامل احداث تونل کوهرنگ 3، تونل گلاب 2 و سامان‌دهی رودخانه زاینده‌رود است که در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: طرح آب‌رسانی گلاب 2 آب‌رسانی به 14 شهرستان را تسهیل می‌کند و مرحله ساخت تونل به اتمام رسیده و در مرحله نصب لوله‌هاست ولی برای پایان این طرح به یک هزار و 450 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مدیر تأمین مالی شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان مهم‌ترین عامل تعویق طرح آب‌رسانی کوهرنگ 3 را نبود ردیف اعتباری دانست و گفت: برای ساخت سد کوهرنگ 400 میلیارد تومان و برای خرید اراضی سد 80 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

هزینه فرصت از دست‌رفته سالانه 250 میلیون مترمکعب آب در حوضه زاینده‌رود محاسبه شود

محمد آزاد نیز در این جلسه گفت: سالانه 250 میلیون مترمکعب آب از طریق سد کوهرنگ 3 باید به حوضه زاینده‌رود واریز شود. انتقال آب به یزد براساس اجرای طرح آب‌رسانی کوهرنگ 3 مصوب شد که از سال 1377 آب به یزد انتقال‌یافته و قطره‌ای آب جایگزین آن به حوضه زاینده‌رود نشده است.

مسئول کارگروه تأمین و استحصال منابع آب کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان خواستار محاسبه عدم النفع انتقال آب از کوهرنگ 3 به زاینده‌رود شد و گفت: مسئولان محاسبه کنند که اگر سالانه 250 میلیون مترمکعب آب از این طرح به حوضه واریز می‌شد چه تأثیری در زندگی مردم و پایداری محیط‌زیست داشت.

حسین قلع‌ریز مسئول کارگروه ارتباطات و فرهنگ‌سازی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار پیگیری منابع داخلی استان برای اجرای پروژه کوهرنگ 3 شد و گفت: با توجه به مسائل و مشکلات متعدد مالی دولت و کسری بودجه عمرانی هرساله و اجرای پروژه‌های ملی استان با کمک بخش خصوصی، راه‌های تأمین مالی پروژه کوهرنگ 3 برای ساخت سد توسط بخش خصوصی دنبال شود.

وی اضافه کرد: همراهی دولت با بخش خصوصی می‌تواند زمینه اجرای طرح‌های آب‌رسانی به حوضه را تسریع بخشد.

حمل درختان خشک‌شده برای تولید زغال از حمل سیب بیشتر شده است

علی افشاری نماینده پیشین سمیرم در مجلس در این جلسه با اشاره به بحران آب در سمیرم گفت: 70 درصد باغات سمیرم به‌دلیل کم‌آبی خشک‌شده و این در حالی است که این شهرستان تولیدکننده یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب در سال است. درسال جاری حمل‌ونقل کامیون‌های حامل درختان خشک‌شده برای تولید زغال از حمل سیب‌درختی بیشتر شده است.

نماینده پیشین سمیرم در مجلس تأکید کرد: کشاورزی مهم‌ترین بخش اقتصادی و اشتغال‌زایی شهرستان سمیرم است و در سال‌های اخیر این بخش مورد تهدید قرار گرفته است.

وی خواستار بازنگری در مسائل و مشکلات آب استان اصفهان شد و گفت: خروج آب از سمیرم در شرایطی که استان با چالش کم‌آبی روبروست جای تأمل دارد.

ردیف‌های ملی برای اجرای پروژه‌های آب‌رسانی بسیار اندک است

سعید قدوسی پور معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان در این جلسه مهم‌ترین مسئله پیش روی طرح‌های انتقال آب را نبود اعتبارات کافی دانست و گفت: طرح کوهرنگ 3 با کمبود منابع مالی روبه‌روست به نحوی‌که چندین ماه است حقوق کارگران مشغول در این طرح پرداخت‌نشده است.

وی خواستار تأمین منابع داخلی طرح‌های آب‌رسانی از استان شد و گفت: ردیف‌های ملی برای اجرای این پروژه‌ها بسیار اندک است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان افزود: سامان‌دهی رودخانه زاینده‌رود در استان اصفهان با شدت در حال انجام است و چاه‌های حریمی با دستور قضایی پر می‌شود.

وی طرح آب‌رسانی گلاب 2 را نقش مهمی در افزایش کیفیت آب آشامیدنی استان اصفهان برشمرد و گفت:27 کیلومتر تونل آن انجام‌شده است و 5.2 کیلومتر به‌صورت لوله به شبکه آب شهری منتقل می‌شود.

قدوسی پور اضافه کرد: تنها تصفیه‌خانه آب استان اصفهان بابا شیخ علی است که با ورود فاضلاب‌های صنعتی به رودخانه کیفیت آب شرب را کاهش داده است.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.