سرویس: دین و اندیشه 08:00 - شنبه 23 بهمن 1395

به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س)؛

مصحف فاطمه، الهامات خداوند بر زهرای مرضیه است

شخصیت بزرگوار حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا سلام الله علیها همچون مرقد مطهرشان ناشناس مانده و در غربتی عجیب به سر می برد.

به گزارش اصفهان شرق، «غربت» اگرچه در لغت به معنای ناشناختگی یک امر است، اما اگر مصداق بیابد و بر انسانی همچون دختر نبی مکرم اسلام(ص) اطلاق شود که در عین آنکه نام مبارکش همواره بر سر زبان مردمان در تاریخ اسلام عزیز بوده است، آنوقت معنایی عمیق تر از آنچه دارد می یابد.
حضرت فاطمه زهرا(س) عمری کوتاه و اثری عمیق و شگرف بر جهان داشتند. ایشان را نباید که در جایگاه یک دختر، همسر و مادر شناخت، که در این حالت نیز تاج افتخار عبودیت بر سر داشته و از جمیع زنان عالم برترند. بلکه باید حضرت را در صفات و فضیلت های بلند اخلاقی، در روح عظیم عبودیت و بندگی حضرت حق تعالی، در درک عمیق و صحیح از دین مبین خداوند، در عصمت و در کمالات بی شمار شناخت.
آنچه در این نوشتار ارائه می شود تلاشی ست اندک و کم مقدار بر بیان جایگاه رفیع ایشان و درک انسان کاملی که در عمر کوتاه خود بزرگترین و بلندترین اثرات را بر جهان و جهانیان گذارد.
به همین منظور باب گفتگویی تخصصی را با یکی از روحانیون شهر اصفهان باز کردیم تا به نتایجی مفید در مورد سوالات مد نظر و یا ابهامات کذب عده ای از وهابیان در مورد شهادت حضرت زهرا (س) برسیم.
حجت الاسلام والمسلمین صغیرا  در مورد شبهه افکنی عده ای از اهالی سنت و یا بعضا شیعه در مورد به کار بردن لفظ وفات به جای شهادت در مورد حضرت صدیقه‌ طاهره سلام‌الله علیها بیان داشت: اولاً باید این را بیان کرد که چه کسانی و به چه انگیزه‌ای وفات حضرت زهرا را مطرح می‌کنند؛ آیا هدفی دارند از اینکه اعلام نمایند دخت رسول‌الله وفات کرده است ؛ضمن اینکه بیان خواهم کرد بارها و بارها چه در روایت اهل‌بیت و چه در احادیثی که بزرگان اهل سنت نقل کردند موضوع شهادت حضرت و چگونگی این واقعه تأسف ‌بار در کوتاه‌ترین زمان پس از رسول مکرم اسلام رخ داده است.
وی افزود: در واقع بعضی‌ها با اعلام وفات برای حضرت به دنبال منافع شخصی خودشان هستند تا بدین‌وسیله بعضی از ادله‌ شیعه در اثبات امامت را خدشه ‌دار کنند و یا بعداً بزرگ ‌ترین وقایع دیگر را زیر سؤال ببرند، بهتر است بگوییم وقتی شهادت حضرت زهرا انکار شود یقیناً بعداً می‌توان در ائمه دیگر خدشه وارد کرد، نه تنها خدشه در نحوه شهادتشان و یا موضوعاتی از این قبیل که بیشتر از آن خدشه در اصل امامت و تأویل‌هایی که می‌برند.
صغیرا افزود: مخالفت گروه‌های وهابی و تکفیری درگرفتن مراسم برای سالار شهیدان هم در چنین منظومه فکری می‌گنجاند ؛ مراسمی که حتی بزرگان اهل سنت در آن شرکت می‌کردند. امروز ما شاهدیم بعضی از جریانات خاص به اسم دین دنبال زدودن هستند، لذا باید گفت وفات خواندن شهادت حضرت زهرا صرفاً یک امر کلامی یا رجالی نیست بر عکس یک امر مهم تاکتیکی جهت زدودن آثار دیگر شیعیان و اسلام است.
وی در ادامه به نکته دوم این موضوع پرداخت و گفت: روایت‌های مختلفی در این باب نقل‌شده است که حتی بزرگان اهل سنت نیز به آن تمسک کرده اند، فرائد الاسلام و تذکره الحفاظ و بسیاری دیگر از کتب روایی اهل سنت به این مسئله اشاره دارند و حتی واقعه را با دقت نقل کردند.
وی افزود:از سویی علمایی هم که از شیعه منکر شهادت حضرت زهرا می‌شوند می‌توانند به کتب روایی مراجعه کنند یا حداقل نگاهی به ادعیه مختلف شیعه داشته باشند، ما شاهدیم هر جا اسمی از حضرت آمده باشد با صدیقه الشهیده همراه شده و این نشان از مقام بالای ایشان و شهادت ایشان است، مگر اینکه آقایان مدعی در مذهب تشیع منکر بسیاری از ادعیه‌ها شوند که این‌طور نیست .
دفاع فاطمه(س) از فدک جنبه مالی نداشته است
این کارشناس برجسته مذهبی در اصفهان در پاسخ به این سوال که ماجراي غصب قباله فدک به چه صورت بوده است و چرا ایشان اصرار بر بازگرداندن باغ فدک داشتند بیان داشت:در مورد مسئله‌ی غصب فدک چند موضوع باید یادآوری شود؛ یکی اینکه تحریف و بدعتی بود که به‌وسیله‌ی بعضی از افراد در مسئله‌ی فدک رخ داد ،عده‌ای منکر ارث از سوی رسول‌الله بودند ،عده‌ای فرمان رسول‌الله را زیر سؤال بردند، از همه مهم‌تر چون حضرت عصمت دارد بعضی‌ها با غصب فدک معاذ الله به دنبال تهمت زدن و پایین کشیدن حضرت از این مقام بودند تا بگویند اهل‌بیت معصوم نیستند و آیه تطهیر در وصف آنان نیست.
وی افزود :در واقع ورود حضرت به مسئله فدک از این سه جنبه قابل بررسی است، یعنی اگر مجموع این قراین و شواهد دیده شود خواهیم فهمید مسئله‌ی فدک برای اهل‌بیت به عنوان یک زمین زراعی صرف مطرح نبود، جالب اینکه یک روز مأمون به امام رضا عرض کرد بیایید من فدک را به شما بدهم و مسئله فدک و این همه قائله چند ده‌ ساله را حل کنید ،حضرت هم در جواب مأمون فرمود بسیار خوب و جغرافیای سیاسی و حکومتی اسلام را گفت و بیان کرد بازگردانید، همین بیان مشخص است انگیزه‌ی اصلی حضرت زهرا (س) در دفاع از فدک یک مسئله‌ی مالی یا ثروت اندوزی نبود چون این‌ها خاندان کرم هستند و آیات مختلف قرآن فداکاری حضرت زهرا در بخشش را مطرح ساخته است.
وی یادآور شد:از همه مهم‌ تر و مشهورتر همین بخشیدن لباس عروسی در شب عروسی است یعنی مشخص است مسئله فدک چیز خاصی بوده است که حضرت شخصاً واردشده است، در واقع باید گفت همان سه محور دلیل اصلی حضرت در ورود به مسئله‌ی فدک بود.
فاطمیه ستون وحدت اسلامی است
در ادامه گفتگو حجت الاسلام صغیرا به مسئله فاطمیه وگرامیداشت ایام فاطمیه اشاره کرد و در پاسخ به این سوال که عده ای این ایام را مغایر با وحدت اسلامی می‌دانند پاسخ داد:چه کسی بیان کرده فاطمیه مغایر وحدت است، اصلاً فاطمیه ستون وحدت اسلامی است، علمدار وحدت است.
وی افزود: فاطمیه علمدار وحدت است،همان‌طور که همه‌ی علمای اسلام فتوا دادند بیان و توهین نسبت به بزرگان اهل سنت حرام است و چنین چیزی خلاف مصلحت و حتی عقل حکیم است.
صغیرا در توضیح نماد وحدت فاطمیه عرضه داشت :زمانی که حضرت وارد دفاع از حریم رسول‌الله شد ترس از آن داشت با اختلافات به وجود آمده پس از حیات رسول‌الله عده‌ای فرصت‌طلب از این استفاده کنند و اسلام را نابود و پاره‌پاره نمایند، همین دلیل هم سبب شد تا حضرت علی (ع) خانه‌نشین شود و از تهدیدات فرا سرزمینی، اسلام دچار آسیب نشود. یعنی همان لحظه آماده بود تا ایران و روم به سمت حجاز حمله کند و کار اسلام تمام شود.
وی افزود: ورود حضرت زهرا در واقع دعوت مردم به سمت عقل‌گرایی، احکام اسلامی، وحدت در ذیل یک انسان کامل بود تا در وحدت میان این انسان کامل به اسلام خدشه‌ای وارد نشود، ضمن اینکه ما معتقدیم امامت و جانشینی پس از رسول‌الله و اصلاً حاکمیت بر انسان‌ها باید به اذن و دستور خدا باشد و نمی‌شود بعد از رسول‌الله خداوند امت را رها کند.
صغیرا خاطر نشان کرد :با گذشت از این مسئله اگر حضرت زهرا (س) در این عصر بود چه می‌کرد؟ بعضی‌ها که دنبال اختلاف‌افکنی ذیل مراسم شهادت ایشان هستند به این پاسخ دهند اگر حضرت بود الآن نسبت به مسلمین آتش می‌گشود و رفتاری خلاف عقل انجام می‌داد؟ هرگز. ایشان هرگز رفتاری نمی‌کرد که خلاف عقل باشد، الآن عقل می‌گوید وقتی مسلمین در بدترین شرایط قرار دارند، در بدترین فتنه‌ها در حال غرق شدن هستند، به سوریه و عراق تا شمال افریقا طرف به خاطر کوچک‌ترین خطابه زعم خودش دیگران را سر می‌برد اصلاً کجای اسلام آتش زدن را شرعی می‌داند، در فقه هیچ‌یک از بزرگان اسلام چنین چیزی نیامده است.
وی افزود: چرا بعضی‌ها رفتاری را به نمایش درمی‌آورند که در قرون‌ وسطی بزرگان کلیسا این کار را انجام می‌داد، یقین کنید پشت این فتنه سناریوی دستگاه‌های اطلاعاتی است تا نشان دهد نیاز به یک رفورم در جهان اسلام است و دین اسلام باید از سیاست جدا شود تا بتواند مثل غرب پیشرفت کند.
البته ما در مورد وحدت معتقد به تقریب هستیم. وحدت این نیست که هرچه هر مذهبی گفت دیگر مذاهب بپذیرند هیچ‌کس چنین انتظاری ندارد بلکه کنار گذاشتن اختلافات و دستیابی به اهداف است.
دلیل دوم کینه بعضی از سران منافقین چه در مدینه و چه در قبایل مختلف از رشادت‌های حضرت علی ع است. حضرت برای اسلام تمام جان و مال و عرضش را داد. ایشان برای اسلام از چیزی دریغ نکرد و همین سبب شد کسانی که در جنگ‌های اسلام با کفر عزیزانشان در سپاه کفر بود نسبت به حضرت بغض و عناد داشته باشد. لذا این مسئله هم مهم بود.
ولایت پذیری حضرت زهرا (س)
این کارشناس مذهبی در رابطه با جهاد حضرت صدیقه طاهره (س)  در رابطه با دفاع از حریم ولایت نیز صحبت نمود و بیان داشت : حضرت مستقیماً در دفاع از ولایت وارد شد.
وی یادآور شد :من توصیه‌ام این است حتماً داستان زندگی حضرت زهرا را با دقت بخوانید، اصلاً نه شیعیان که اهل سنت هم بخوانند، حداقل این است که بدانیم چه بر سر دختر نبی خدا آمده که قبرش هنوز نامشخص است.
وی افزود:در مسئله فدک بیان کردم ورود حضرت صرفاً به عنوان یک مسئله‌ی ثروت اندوزی نبود بلکه مستقیماً وارد شد تا از کیان اسلام و عصمت اهل‌بیت دفاع کند، بهتر است بگوییم ضمن روایت‌های مختلف در زمینه‌ی تطبیق اهل‌بیت با آیه‌ی تطهیر همین رفتار حضرت زهرا نشان داد آیه تطهیر صرفاً برای آنان بود ولا غیر، از سویی ایشان لحظه‌ای نگذاشت حضرت علی (ع) پشتش خالی باشد.
وی افزود: درست است حضرت زهرا مقامی غیرقابل توصیف دارد اما حضرت امیر، امام حضرت زهرا بود. یعنی وقتی ما می‌بینم حقی از اماممان سلب و غصب می‌شود آیا می‌نشینیم تا اما برود بگیرد یا اینکه جانمان را می‌دهیم ، بگذارید تشبیهی کنم تا در ذیل آن شبهه‌ی بعضی‌ها که مطرح می‌کنند حضرت علی چرا واکنشی در این زمینه نداشت بیان کنم، تشبیه این است اگر میدان نبردی باشد شما به عنوان مأموم می‌گذارید امامتان به میدان رود یا اینکه قبل از او به میدان می‌روید. ضمن اینکه در مورد حضرت علی و موضع‌گیری‌شان بسیار مستدل بزرگان تشیع جواب دادند.
مصحف فاطمه، الهامات خداوند بر زهرای مرضیه است
صغیرا به مسئله مصحف حضرت زهرا که این روزها نقل محافل است نیز اشاره کرد و افزود : در مورد مصحف حضرت زهرا باید بدانید دست‌هایی است که اخیراً شایعه می‌کند قرآن شیعیان با قرآن اهل سنت فرق دارد و این فرق همان مصحف حضرت زهرا است.
وی افزود: این کذب است، من از دوستی شنیدم که عده ای از مصر به تهران آمده بودند، ایشان موقع دو نماز قرآن را باز کرد تا بخواند دوست مصری برگشت و به این دوست ما گفت آیا قرآنتان را می‌دهید ببینم، می‌گفت وقتی دادم این بنده خدا هرلحظه قرآن را بررسی می‌کرد گفت می‌توانید مرا به کتاب ‌فروشی ببرید، می‌گفت ما بردیم گفت قرآن دارید آورد .
وی ادامه داد : این دوست ما می‌گفت من تعجب می‌کردم که این بنده خدا چرا این‌قدر عجیب نگاه می‌کند، درنهایت گفتم فلانی چرا این‌قدر برای تو قرآن تعجب‌ برانگیز است؟، گفت من تا الآن فکر می‌کردم قرآن شما با ما فرق می‌کند؛ یعنی این‌طوری دشمن در دل مسلمین تفرقه می‌اندازد.
صغیرا بیان داشت :مصحف خودش به معنای برگه‌های لای یک جلد است، جالب این‌که در قرآن کریم هیچ اشاره‌ای به مصحف بودن قرآن ندارد و از نام‌های قرآن نیست بلکه چون دربردارنده‌ی یک‌ سخن است به صورت مشهور مصحف میگویند، لذا باید فهمید مصحف دربردارنده مجموع سخنان است.
وی افزود: حال این که سخنان چیست چند قول است، اما آنچه مهم است این است که همه می‌گویند در مصحف حتی یک آیه از قرآن نیز نیست.
وی اشاره کرد : علی بن سعید از امام صادق (ع) نقل می‌کند که حضرت فرمودند : به خداوند سوگند مصحف فاطمه (س) حتی یک آیه از کتاب الله نیست ،  در واقع کسانی که مصحف فاطمه (س) را قرآن می‌پندارند کاملاً در اشتباه هستند، برخی می‌گویند مصحف از احکام،مواعظ، اخبار و عجایبی است که حضرت زهرا به علی بن ابی‌طالب هدیه داد، بعضی نیز می‌گویند این مصحف شنیده‌های حضرت از رسول‌الله و حضرت علی (ع) است و حتی امام خمینی (ره) در وصیت‌نامه‌اش می‌فرماید : مصحف فاطمه  الهامات خداوند بر زهرای مرضیه است، لذا اینکه دقیق چه چیزهایی در مصحف آمده اختلاف است اما اتفاق قول است که در آن قرآن نیست.
علت مخفی بودن قبر صدیقه طاهره
صغیرا در پایان سوالات به مسئله مخفی بودن قبر حضرت فاطمه زهرا (س) و علت آن نیز اشاره کرد و گفت :برای این پرسش حداقل دو علت مي‌توان بيان كرد: يكي از علل مخفي بودن قبر بانوي دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س)، عداوت و دشمني حكام با اهل بيت (ع) بوده است، شما ببينيد در سال 236 هجري متوكل دستور داد قبر امام حسين (ع) محو و با خاك يكسان شود ،قبل از آن هم در قرن اول هجري به دستور بني‌اميه، خانه‌ی حضرت فاطمه زهرا (س) تخريب شد.
وی افزود:علت ديگر مخفي بودن قبر ايشان، وصيت و تأكيد حضرت فاطمه زهرا (س) بر آن بوده است مبني بر اينكه پيكر پاكش شبانه دفن و قبر مطهرش پنهان و مخفي شود.
به هر حال اين وصيت و اين نوع تدفين موجب شده كه قبر آن حضرت مخفي و اقوال و آراي مختلف در ميان محدثان و مورخان در مورد محل دفن وي پديد آيد.
وی به محل قبر حضرت نیز اشاره ای کرد و بیان داشت :عده‌اي مي‌گويند قبر حضرت فاطمه (س) در بقيع واقع شده، عده‌اي ديگر بر اين عقيده‌اند كه در داخل خانه‌اش قرار گرفته و بعضي ديگر احتمال مي‌دهند در مسجد رسول خدا (ص) و در ميان بيت و منبر آن حضرت باشد که باید تا ظهور حضرت حجت(عج) صبر کنیم تا بتوانیم به این سوال نیز پاسخ کامل و قطعی بدهیم.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.