سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:16 - چهارشنبه 23 بهمن 1392

حاشيه‌هاي اختتاميه جشنواره فيلم فجر؛

هیأت داوران، حاتمی‌کیا را سر بریدند!

مريلا زارعي از ابراهیم حاتمی‌کیا تشکر کرد و گفت که از کارگردان «چ» ممنون هستم که مرا برای بازی در فیلم «چ» انتخاب کرده و حمایتش باعث شد تا فیلم «شیار ۱۴۳» دیده شود.

معصومه طاهری : سرانجام بعد از ده روز کش و قوس، پرونده سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر هم بسته شد. اجرای مراسم را محمدرضا شهیدی‌فر برعهده داشت که تا اندازه زیادی توانسته بود حواشی آن را کنترل کند، اما با این حال همچنان فضای برج میلاد رنگ و بوی سیاسی و تبلیغی داشت.

*هم مسولان و هم کلیپ آغازین برنامه خود محیط را بشکل هدف‌مند به سمت حرکات و حرفهای سیاسی و تکه اندازی به دولت گذشته و نظام سوق می‌دادند.

*وقتی رزاق کریمی برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین مستند بالای سن رفت از بازگشایی خانه سینما تشکر کرد که به دنبال آن شهیدی‌فر گفت در ابتدای مراسم شیب کنایه‌ها ملایم است کم‌کم هرچه به جلو برویم این شیب تند می‌شود

*جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد پشت تریبون رفت و سخن گفت البته پس ازطولانی شدن سخنان وزیر، حاضران با تشویق پیاپی، خواستار پایان سخنانش شدند که گویا شیوه جدید مخالفت امسال در جشنواره فجر کف و سوت شده است! جنتی در پاسخ به این واکنش گفت: « رو به پایان است، زودتر تمام می‌کنم!» ولی همچنان به سخنان خود ادامه داد و تا پایان متن سخنرانی پیش رفت که با چند سری تشویق دیگر مواجه شد. وزیر ارشاد همچنین در سخنانش به طور تلویحی از نشان دادن چهره ی ذوات معصومین در فیلم «رستاخیز» حمایت کرد.

 n2637980-3754007

*هومن سیدی نامزد فیلم «سیزده» که حضور مسئولان دولتی در مراسم را برای گرفتن بودجه‌ مغتنم شمرده بود، گفت من جایزه‌ام را به رییس جمهور هدیه می‌کنم  که با آمدنش لبخند را برگرداند!

*محمد نهاوندیان رییس سابق اتاق بازرگانی که حالا به عنوان رئیس دفتر رییس‌جمهور شناخته می شود نیز در یک سخنرانی تقریبا مبسوط با تکرار شعارهای دولت یازدهم از تزریق امید و تدبیر در سینما سخن گفت، شدت خودستایی و شعار زدگی سخنان نهاوندیان که به نمایندگی از رئیس جمهور در مراسم حاضر شده بود، بسیار عجیب به نظر می رسید.

*به دنبال سخنان نهاوندی ادامه کلیپ بازیگران و کارگردانان خاص سیاسی پخش شد که با شادمانی از بازگشت امید درسینما حرف می‌زدند از جمله کمال تبریزی کارگردان سریال«سرزمین کهن» گفت امروز حال سینما خوب است چون با عقل و تدبیر همراهی دارد و باران کوثری گفت حال سینما خیلی بهتر از هشت سال گذشته است! حضور کارگردان ارزشی‌ای چون روح الله حجازی در این کلیپ تبلیغاتی سیاسی سوال برانگیز بود.

*در استودیوی تلویزیونی شبکه نمایش که کارکردش بیشتر سانسور ناشیانه بخش‌هایی از مراسم بود تا نیمه‌های اجرا خبری از پرچم نبود اما در اواخر برنامه پرچمی هم آوردند. کارگردانی این برنامه تلویزیونی نیز آن قدر بد بود که خود حاشیه‌های زیادی را ساخت و در پررنگ شدن صحبتهای سیاسی یا تصاویر ناهنجار برنامه نقش زیادی را بازی کرد.

*محسن موسوی برای فیلم هنجار شکن و ضعیف «رستاخیز» سیمرغ بلورین دریافت کرد اما او جایزه خود را به فیلم حامی فتنه «آشغال‌های دوست داشتنی» تقدیم کرد

*تشکرهای طولانی تقدیر شدگان در بالای سن باعث شد که شهیدی‌فر به کنایه بگوید بعضی ازاین تشکرها به اندازه دو تیتراژ فیلم  بودند

*در میانه برنامه، کلیپی با صدای محسن چاووشی با ترکیبی از تصاویر فیلم‌های سینمایی پخش شد که بشتر مفاهیم سیاسی و ابتذال را به یاد مخاطب می انداخت «آمد بهاران جانان / ای شاخ تر برقصا، آمد بهار ای خوش کمر برقصا…»

*مریلا زارعی به عنوان بهترین بازیگر زن، سیمرغ بلورین را از آن خود کرد او که به نسبت سایر زنان بازیگر در بالای سن پوشش خوبی داشت تنها بازیگری بود که رسانه ملی از نشان دادن تمام قد وی ابا نکرد. زارعی از ابراهیم حاتمی‌کیا تشکر کرد و گفت که از کارگردان «چ» ممنون هستم که مرا  برای بازی در فیلم «چ» انتخاب کرده و حمایتش باعث شد تا فیلم «شیار ۱۴۳» دیده شود. مریلا زارعی که مثل نشست رسانه ای اش بغض کرده بود از حاضران در سالن خواست تا به احترام مادران شهدا بایستند و دست بزنند.

مریلا زارعی

* پیش از اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ (بخش اصلی) شهیدی‌فر عنوان کرد، کارگردان فیلم «عصبانی نیستم» از دبیر جشنواره خواسته برای آن‌که فضای جشنواره آرام باقی بماند، فیلم وی ارزیابی نشود در حالی‌ که این فیلم در بسیاری بخش‌ها از سوی هیات داوران به‌عنوان منتخب، اعلام شده بود، که این را می توان نوعی بازار گرمی کارگردن برای فیلم خود تلقی کرد.

*کارن همایونفرکه برای آهنگسازی فیلم «همه چیز برای فروش» دیپلم افتخار دریافت کرد. پیش از اعلام اسم برنده ی سیمرغ بهترین موسیقی نسبت به انتحاب آهنگ ساز خارجی گله کرد و گفت که سینمای ایران به هر چیزی نیاز داشته باشد به آهنگساز خارجی نیاز نخواهد داشت،  گویا او خود می‌د انست که کار”استفان واربک” برای فیلم «رستاخیز» آنقدر خوب است که برنده سیمرغ بلورین خواهد شد.

*ابراهیم حاتمی‌کیا که می دانست انتقام هیت داوران بخاطر انتقاد صریح او از نحوه گزینش فیلمها و قربانی شدن « شیار ۱۴۳» در اختتامیهحتمی است در بنامه حضور نیافته بود و همانطور که انتظار میرفت.               به‌رغم همه پیش بینی ها، هیات داوران حاتمی کیا را از دادن جایزه محروم کردند.

حاتمی کیا

*باوجود اقبال عمومی مردمی از فیلم «معراجی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی که در سانس دیر وقت فروش خوبی هم داشت اما هیچ رد و نشانی از حضورش در مراسم اختتامیه نبود مگر جایزه ای که به شهدای حادثه چند وقت قبل این فیلم اعطا شد.

*جایزه ویژه نگاه ملی به «بنیاد سینمایی فارابی» برای تهیه کنندگی «چ» اهداء شد که جعفری‌جلوه این جایزه را دریافت کرد.

*قبل از انتخاب بهترین بازیگر زن سالن یک صدا مریلا زارعی را به عنوان منتخب اعلام کرد که نشان از تاثیر خوب بازی او بر مخاطبان و هنرمندان داشت.

*زارعی و آبیار بازیگر و کارگردان فیلم « شیار ۱۴۳» در هنگام دریافت جایزه از فداکاری حاتمی کیا برای گرفتن حق فیلم تقدیر کردند. حاتمی کیا پیشتر از این که هیئت انتخاب در گزینش ابتدایی فیلم شیار ۱۴۳ را به جشنواره راه نداده بود انتقاد کرده بود، انتقادی که با واکنش علی معلم یکی از اعضای هیات انتخاب روبرو شد و علی معلم کنایه وار آرزوی گرفتن جوایز متوالی برای حاتمی کیا در جشنواره  امسال و سالهای بعد نمود، شاید یکی از دلایل غضب متولیان جشنواره نسبت به حاتمی کیا و تعلق نگرفتن هیچ جایزه ای به شخص او، همین پشتیبانی حاتمی کیا از فیلم«شیار ۱۴۳ »بود، پشتیبانی ای که به دیده شدن فیلم ارزشمند نرگس آبیار بسیار کمک کرد.

IMG01235756

*در ابتدای برنامه دبیر جشنواره فیلم فجر با حضور روی صحنه تاکید کرده بود فیلمی حائز شرایط لازم برای دریافت جایزه ویژه ریاست جمهوری در نخستین دوره‌ای که قرار بود این جایزه اهداء شود، شناخته نشد و این جایزه در این دوره اهداء نخواهد شد اما در آخرین لحظه ویژه جایزه ویژه ریاست جمهوری به‌خاطر نگاه ملی به فیلم«چ» داده شد! البته این اشتباه از طرف مجری مراسم بود، و او باز هم تاکید کرد که ریاست جمهوری هیچ فیلمی را شایسته اعطای جایزه‌ی ویژه ندانسته و این جایزه «بهترین فیلم از نگاه ملی» است که به جعفری جلوه داده می‌شود!

*به نظر می‌رسید انتخاب «آذر پرویز، شهدخت و دیگران » به عنوان بهترین فیلم جشنواره حتی برای بهروز افخمی هم قابل انتظار نبود، چرا که او پیش از آن و در زمانی که برای دریافت جایزه‌ی بهترین فیلمنامه روی سن رفته بود، گفت که چون جمال ساداتیان اطلاع داشت که هیچ سیمرغی نمی‌بریم، فقط به قصد تشویق دیگران در مراسم حاضر شده‌ایم! این انتخاب با واکنش سرد حاضران در سالن  روبرو شد.

 و در آخر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم منتخب تماشاگران جشنواره سی‌و دوم نیز به «شیار ۱۴۳» و «خط ویژه» اهداء شد که نشان داد با وجود نگاه سیاسی و جهت‌دار اهالی سینما،‌ نگاه تماشاگران چیز دیگری است و باید خود را با موج مردمی همراه کنند. البته کارگردان فیلم «خط ویژه» با بیان کنایه هایی مدعی شد که فیلم رقیبش با رانت ارگانها تماشاچی پیدا کرده،  در حالی که فضای برنامه که با وجود سیاسی بودن همه را مجبور به حمایت از«شیار ۱۴۳» کرد خود بیانگر حقیقت ماجرا بود این جدا از دستور خانه سینما از ممانعت از رای گیری در سانس‌های نمایش فیلم «شیار ۱۴۳» بود که پیش از این نیز رسانه ای شده بود.

منبع: صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.