سرویس: اخبار شهرستان 16:16 - پنجشنبه 21 بهمن 1395

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان؛

خانه تاریخی خان نیک آباد جرقویه+تصاویر

خانه سرهنگ حاج اسماعیل خان نیک آباد جرقویه شهر نیک‌آباد شهری است در بخش جرقویه سفلی اصفهان است

به گزارش اصفهان شرق، خانه سرهنگ حاج اسماعیل خان نیک آباد جرقویه شهر نیک‌آباد شهری است در بخش جرقویه سفلی اصفهان است. در این شهر خانه ای با قدمت 300 ساله وجود دارد که به نام خانه حاج اسماعیل خان سرهنگ معروف است و مساحت کلی آن حدود 2400 متر مربع بوده است و دارای گذر آب قنات بوده است هم اکنون در اختیار نوه حاج رضا خان قرار دارد.

این خانه در گذشته از سه بخش تشکیل شده بوده است و در مرکز شهر در کنار مسجدجامع و حسینیه نیک آباد و رودخانه واقع شده است.

از این خانه بزرگ اکنون جزو 2 بخش باقی نمانده است که بخش باقی مانده دارای بهار خانه می باشد.

خانه بزرگ قدیمی دارای خلوت خانه و محل پذیرایی از مهمان ها بوده است و دارای اسطبل و سر طویله برای نگهداری احشام و اسب بوده است.

2 اتاق پنج دری داشته و نهر آب مزرعه چارچی از وسط آن می گذشته این خانه پایگاهی بوده در مرکز شهر و مسجد جامع قدیمی و حمام در کنارش بوده است.

خانه هم اکنون دارای هشتی کوچک و دالان می باشد سر درب زیبای خانه هنوز خود نمایی می کند و یاد و خاطرات گذشته را در اذهان افراد مسن شهر زنده می کند.

بر بالای دیوارها و سر درب خانه کنگره از خشت پخته قرار دارد که زیبایی خاصی به این خانه تاریخی بخشیده است.

اتاق های خانه فعلی دو اتاق در جانب شمال و یک اتاق در جانب جنوب می باشد که سه درب چوبی زیبا با شیشه های رنگی است که گویا از روسیه و آلمان در گذشته به ایران آورده می شده است.

سنگ فرش حیاط خانه از آجر یا خشت می باشد خانه دارای حوض و فواره بوده است و همچنین چاه منبع آب داشته است هنوز درخت مو صد ساله این خانه سالی دو بار انگور می دهد.

خانه سرهنگ حسین علی خان کفرانی و میر پنج به اسماعیل خان و به پسرش به ارث رسیده است بهار خانه این خانه قدیمی مانند بادگیرهای شهر یزد فضای زیرین آنرا خنک می کند این خانه گوشواره هایی داشته ودر های چوبی ان هنوز پابر جاست و قفل ولولا ی برنجی دارد.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.