سرویس: اجتماعی 12:51 - پنجشنبه 21 بهمن 1395

امنیت در فضای مجازی؛

توصیه های پلیس در استفاده از سیم کارت های شخصی

رئیس پلیس تولید و تبادلات انتظامی استان اصفهان گفت: برخی از سیم کارت های موجود در بین کاربران دارای هویت معتبری نیستند. بنابراین شرکت های اپراتور تلفن همراه اقدام به احراز هویت می کنند و برای انجام این کار مرحله به مرحله پیش می روند.

به گزارش اصفهان شرق، امنیت در فضای مجازی موضوع بسیار مهمی است و رعایت نکردن نکات امنیتی لازم در این فضا، خطرات و آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال دارد. تهدیدات و آسیب های فضای مجازی، خطرات استفاده از شبکه های اجتماعی، سرقت از حساب های بانکی به روش های مختلف از جمله: کلاهبرداری، ایمیلی، پیامکی و سرقت رمز عابر بانک، هتک حرمت و نشر اکاذیب از رایج ترین جرایم رایانه ای در کشور است.
برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی همچنان جزء بالاترین آمار جرایم سایبری کشور قرار دارد، برخورد با این قبیل جرایم نیازمند افزایش آگاهی عمومی اقشار مختلف مردم است.
تحقیقات حاکی از آن است که آگاهی کم کاربران علت عمده سرقت اطلاعات شخصی است و همین مساله موجب می شود بخش عظیمی از اطلاعات درون رایانه ها در اختیار نفوذ گران سایبری قرار گرفته و اطلاعات، نام کاربری، کلمات عبور و اطلاعات محرمانه کاربران سرقت شود.
اهمیت احراز هویت تلفن های همراه
امروزه هیچ ابزار فرهنگی به میزان تلفن همراه در روند فرهنگی جامعه نقش ندارد. در زندگی های امروزی، تلفن همراه یکی از مهمترین عوامل تحول در حوزه های متفاوت است. تلفن همراه به عنوان یک رسانه ارتباطی، نسبت به سایر رسانه های جمعی، رشد بالایی داشته است. تأثیرات تلفن همراه بر مناسبات فردی و اجتماعی آن قدر برجسته و قابل اعتنا است که برای جامعه شناسان، روان شناسان و محققان، عرصه های پژوهشی تازه ای فراهم آورده است. ناهنجاری ها در استفاده از یک فن آوری نوین، ریشه در نا آگاهی و تضادهای فرهنگی دارد. بنابراین هنجار سازی در سطح وسیع نیازمند فرهنگ سازی در سطح فردی و جمعی است.
رئیس پلیس تولید و تبادلات انتظامی استان اصفهان در این زمینه اذعان کرد: برخی از سیم کارت های موجود در بین کاربران دارای هویت معتبری نیستند. بنابراین شرکت های اپراتور تلفن همراه اقدام به احراز هویت کرده و برای انجام این کار مرحله به مرحله پیش می روند. کلاهبرداری های رایانه ای یا پیامکی در این زمینه وجود دارد که متاسفانه بسیاری از شهروندان را آسیب پذیر می کند.
وی تصریح کرد: یکی از دلایل بروز این امر وجود همین سیم کارت های فاقد هویت است. درعین حال اکثر کاربران هم از این سیم کارت ها برای انجام برخی از کارها استفاده می کنند برای بعضی از مواقع همچون: فالو کردن در شبکه های اجتماعی یا پشتیبان حساب و اطلاعات تراکنش های بانکی شان.
فرهنگ سازی مستلزم صرف انرژی و دقت بسیار
مطابق برآوردهای امروزی تأثیرات مثبت تلفن همراه بر همه کاملا مشهود است. این تأثیرات مثبت می تواند در راستای تمام تأثیرات مثبتی باشد که هر فن آوری نوینی در زندگی امروزه دارد. تأثیراتی از قبیل: تسهیل ارتباطات، کاهش موانع زمانی و مکانی در ارتباط، گسترش شبکه اطلاع رسانی و امکان همیشه در دسترس بودن و تبادل سریع اطلاعات. به طور جزئی از دیگر تأثیرات مثبت تلفن همراه، امکان استفاده از اینترنت در هر زمان و دسترسی به هر گونه اطلاعاتی در هر مکان است.
همچنین تلفن همراه بستر مناسبی را برای سیستم های اطلاع رسانی جمعی فراهم می کند. شرکت های معتبر کشور از قبیل مخابرات، اداره برق، صدا و سیما، و سایر رسانه ها برای تبلیغات یا فرهنگ سازی تخصصی خود می توانند با سیستم اطلاع رسانی جمعی از طریق پیام های کوتاه با تمامی مشترکین ارتباط برقرار کرده و از این طریق اطلاعات به طرز وسیع و سریعی بین جمعیت کثیری توزیع خواهد شد.
اما در بیشتر موارد به خصوص در کشورهای جهان سوم فرهنگ های فردی در خصوص استفاده از یک فن آوری شکل نگرفته است. بنابراین استفاده سوء از آن هم گسترش می یابد. فرهنگ سازی در سطح اولیه و فردی با افراد و در سطح بالاتر و جمعی با جامعه سر و کار دارد و مستلزم صرف انرژی و دقت بسیار است.
لزوم غیر فعال کردن حساب کاربری در مواقع غیر ضروری
سرهنگ سید مصطفی مرتضوی در توصیه به شهروندان در استفاده از سیم کارت ها اظهار داشت: ضروری است که شهروندان در صورتی که از سیم کارت هایی که دارای هویت دقیق نیستند، استفاده می کنند و شرکت اپراتور در مقام استعلام بر می آید، نسبت به ثبت دقیق کد ملی شان اقدام کنند.
این مقام انتظامی افزود: در صورتی که این سیم کارت ها قطع شوند، منجر به قطع دسترسی اطلاعات شبکه های اجتماعی می شود. مهم ترین مساله موضوع فروش این سیم کارت ها به دیگران است که  اطلاعات شبکه های اجتماعی افراد را در دسترس دیگران قرار می دهد، توجه این امر بسیار حایز اهمیت است و می تواند در آینده احتمال مشکلات اقتصادی و یا مهمتر از آن مشکلات اجتماعی را برای این اشخاص به وجود آورد.
رئیس پلیس فتای استان اصفهان درخاتمه خاطرنشان کرد: خواهشی که از شهروندان دارم این است که ابتدا به موقع نسبت به احراز هویت سیم کارت هایشان اقدام و با اپراتورهای تلفن همراه برای ساماندهی این امر همکاری کنند. علاوه بر رعایت این موارد زمانی که نیازی به سیم کارت ندارند، سعی کنند حساب کاربری شان را در شبکه های اجتماعی که بر روی این سیم کارت ها تعریف شده، حذف و غیر فعال نمایند.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.