سرویس: اجتماعی 10:35 - چهارشنبه 20 بهمن 1395

فرمانده انتظامي استان اصفهان:

اقدامات برای دستگیری سارق بانک ادامه دارد/ به زودی سارق را به دست قانون خواهیم سپرد

فرمانده انتظامي استان اصفهان با بیان اینکه شهادت نيروهاي انتظامي روحيه جهادي در بين اين نيروها ایجاد می‌کند، گفت: امنيت پايدار امروز كشور نيز نتيجه فداكاري شهدا و ايثارگري نيروهاي نظامي و انتظامي است.

به گزارش اصفهان شرق، عبدالرضا آقاخانی در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید استوار محمدی که در درگیری با سارق مسلح به درجه رفیع شهادت نائل آمده بود، اظهار کرد: تقدیم این شهید تأثیر وجود روحیه جهادی در بین نیروهای انتظامی است.

وی افزود: با شهادت شهید محمدی یک‌بار دیگر روحیه جهادی در بین نیروهای انتظامی استان زنده شد و مأموران ما در ادامه راه برای مقابله با پلیدی‌ها و زشتی‌های جامعه خود مصمم‌تر و ثابت‌قدم‌تر خواهند بود.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه ناجا در خط مقدم مقابله با هرگونه پلیدی و زشتی در جامعه است، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با تقدیم این شهدا و ایثارگری‌های نیروهای انتظامی یک امنیت پایدار را در جامعه به منصه ظهور برسانیم.

 آقاخانی در پاسخ به این سؤال که چه اقدامی برای دستگیری عامل شهادت این مأمور صورت گرفته، اظهار داشت: آثار تلاش نیروهای انتظامی نشان می‌دهد که به برکت خون این شهید و همکاری خوب مردم هرچه زودتر موفق به دستگیر متهم خواهیم شد و او را به دست قانون خواهیم سپرد.

*پلیس و دستگاه قضایی در برابر نا امن کنندگان جامعه کوتاه نمی‌آیند

حسن رحیمی نیز در حاشیه تشییع پیکر شهید استوار مهدی محمدی که در درگیری با سارق مسلح به درجه رفیع شهادت نائل آمده بود با عرض تسلیت به سبزپوشان عرصه نظم و امنیت، اظهار کرد: دستگاه قضایی و نیروی انتظامی هر دو یک هدف را دنبال می‌کنند و آن تأمین امنیت برای مردم جامعه است.

وی با بیان اینکه امنیت مردم برای ما از همه‌چیز مهم‌تر است، افزود: پلیس و دستگاه قضایی در برابر نا امن کنندگان جامعه کوتاه نمی‌آیند.

دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان حمایت و پشتیبانی از نیروهای انتظامی را وظیفه دستگاه قضایی عنوان کرد و اظهار داشت: دستگاه قضایی وظیفه خود می‌داند که نهایت پشتیبانی را از نیروهای انتظامی که ضابطان قضایی هستند به عمل آورد.

وی گفت: نهایت سعی و تلاش نیروی انتظامی و دستگاه قضایی استان این است که متهم در سریع‌ترین زمان ممکن دستگیر و عامل شهادت این مأمور نیروی انتظامی به سزای عمل خود برسد.

*کشف 81 درصد جعل‌های صورت گرفته در استان اصفهان/ جعل زمینه‌ساز 70 جرم دیگر است

ستار خسروی، اظهار داشت: از جرم جعل به عنوان یکی از جرائم تأثیرگذار در تمام جرائم و تحت عنوان جرم عمدی یاد می‌شود و نخستین رکن آن نیز رفتار مجرمانه در قالب قلب حقیقت است.

وی افزود: در قانون جرم جعل را، ساختن سند یا نوشته یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی، خراشیدن، تراشیدن، محو، اثبات کردن، سیاه کردن یا تقدم یا تأخر تاریخ سند یا الصاق نوشته به نوشته دیگر یا استفاده مهر دیگری به جای خود به قصد تقلب تعریف شده است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان عمده جعل‌هایی که صورت می‌گیرند را، جعل در اسناد ملکی عنوان کرد و تصریح کرد: تقریباً 50 درصد پرونده‌های مربوط به جعل در پلیس آگاهی استان جعل اسناد ملکی هستند که می‌توانیم به جعل قولنامه، بونچاق، مبایعه‌نامه‌ها، وکالت‌نامه‌ها و …در این زمینه اشاره کنیم.

وی افزود: دومین موردی که مورد جعل قرار می‌گیرد اسناد هویتی است که می‌توانیم از این موارد به جعل شناسنامه، کارت شناسایی، کارت ملی، گواهینامه، گذرنامه و… اشاره کنیم که خوشبختانه با هوشمند سازی گواهینامه‌ها، کارت ملی و گذرنامه شاهد کاهش چشمگیر جعل در این زمینه‌ها بودیم.

خسروی عنوان داشت: البته در بحث جعل اسناد هویتی یکی از شیوه‌هایی که می‌توانیم از آن به عنوان خطرناک‌ترین نوع جعل نام ببریم استبدال هویت است بدین صورت که صدور سند اصلی بر مبنای مدارک جعلی انجام می‌شود.

وی افزود: در این روش یک نفر خودش را به جای کس دیگری جا زده و در یک دفترخانه حاضر و سندی را به امضاء می‌رساند یا اینکه فردی خودش را به جای دیگری جا زده و مدارک اقامت دریافت می‌کند که این نوع جعل می‌تواند آثار و خسارت مادی و معنوی بالایی داشته باشد.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: از موارد دیگر جعل می‌توان به جعل اسناد و اوراق بهادار مانند چک‌های مسافرتی، اسکناس و سفته اشاره کرد.

وی افزود: اسناد دیگری که مورد جعل قرار می‌گیرند مدارک تحصیلی و گواهینامه‌های تحصیلی هستند.

خسروی تصریح کرد: موضوع حائز اهمیت این است که جرم جعل خود مقدمه 70 نوع جرم دیگر است که می‌توانیم از جرائمی چون کلاه‌برداری‌ها، اختلاس‌ها، قاچاق کالا و سایر جرائم در این رابطه اشاره کنیم.

وی بیان داشت: جرم جعل به خودی خود شاید به عنوان یک جرم مدنظر قرار بگیرد ولی وقتی‌که برای ارتکاب سایر جرائم از آن استفاده می‌شود در اصل یک جرم مرکب شکل گرفته که می‌تواند از آن طریق خساراتی را به مردم وارد کند.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان ابراز کرد: عللی که باعث وقوع جعل می‌شود بیشتر به خاطر ضریب امنیتی پائین اسناد بوده و گردش اسناد به صورت دستی صورت می‌گیرد که لازم است از فناوری‌های جدید به خصوص اتوماسیون اداری جهت تبادل اسناد بین سازمانی استفاده شود، ایجاد مراکز نگهداری داده‌های ملی و به اشتراک‌گذاری داده‌ها نیز می‌تواند از بسیاری جعل‌ها جلوگیری کند.

وی ادامه داد: فراوانی اسناد کاغذی و جعل پذیری این اسناد از دیگر زمینه‌های بروز جعل هستند که در صورت اینکه این اسناد به کارت‌های هوشمند و سندهای الکترونیکی تبدیل شوند بسیاری از جعل‌ها کاهش پیدا می‌کند و در این زمینه می‌توانیم به اسناد گمرکی اشاره کنیم که بعد از اینکه از حالت کاغذی و سنتی به اسناد الکترونیکی تبدیل شدند به شدت جعل اسناد گمرکی در سطح کشور کاهش پیدا کرده است.

خسروی خاطرنشان کرد: همچنین یکی از عللی که باعث می‌شود جرم جعل رخ دهد، فراوانی تجهیزات و ابزار جرم جعل در بازار است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان اظهار کرد: به خاطر رشد فناوری‌های جدید و همچنین رایانه‌ها مجرمان از ابزارهای جدید در جرم جعل استفاده می‌کنند و این ابزارها بیشتر به جرم جعل دامن می‌زند.

وی اظهار داشت: پلیس آگاهی استان اصفهان خوشبختانه علاوه بر کارآگاهان زبده از تجهیزات پیشرفته و آزمایشگاه‌های مجهز و مدرن در زمینه شناسایی مدارک جعلی و رو کردن دست جاعلان برخوردار است به طوری که در 10 ماهه سال جاری توانسته 81 درصد جعل‌های صورت گرفته در استان را کشف کند.

خسروی با بیان اینکه جرم جعل در 10 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 7/5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده گفت: از طرفی هم کشفیات این پلیس نیز در جرم جعل 7 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی بیشترین پرونده‌های جعل رسیدگی شده در پلیس آگاهی استان در طول 10 ماهه امسال را مربوط به جعل اسناد و مدارک ملکی عنوان کرد و گفت: در این خصوص چندین باند جعل و کلاه‌برداری منهدم شده و در دستگیری جاعلان هم نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد افزایش 5 درصدی هستیم

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان اظهار کرد: از جاعلانی که دستگیر شدند تجهیزات و ابزارهای مورد استفاده برای انجام فعالیت مجرمانه خود و همچنین تعداد قابل توجهی اسناد و مدارک جعل شده و مهرهای ساخته شده در بازرسی از مخفیگاه‌های آنان کشف شده است.

وی در خصوص سن جاعلان دستگیر شده، گفت: این افراد بین 35 تا 50 ساله هستند، عمدتاً مرد بوده و از نظر سطح تحصیلات نیز بیش از 85 درصد آنان مدرک بالای فوق‌دیپلم داشتند.

خسروی با بیان اینکه بخشی از این افراد سابقه‌دار هستند، گفت: یکی از خصوصیات مجرمان جرم جعل این است که آنان از بهره هوشی بالایی برخوردارند و دارای ظرفیت جنایی بالایی نسبت به دیگر مجرمان هستند.

وی با بیان اینکه برای جرم جعل مجازات سنگینی در قانون در نظر گرفته شده است، به حمد اله هماهنگی و تعامل خوبی با دستگاه قضایی در زمینه برخورد با این‌گونه مجرمان با پلیس آگاهی استان وجود دارد و دستگاه قضایی استان با صدور احکام جزایی سنگین با قاطعیت برخورد با این‌گونه مجرمان را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان به منظور کاهش جرم جعل و جلوگیری از وقوع آن در جامعه گفت: در این زمینه به شهروندان توصیه می‌کنیم از تحویل اسناد ملکی یا هویتی به غیر حتی به نزدیکان خود هم خودداری کنند و اسناد باارزش و قیمتی خود را در جاهای امن نگهداری کرده و از رها کردن این اسناد در محل کار یا جاهای دیگر خودداری کنند و به هیچ‌وجه این اسناد را داخل خودروها رها نکنند.

وی در پایان بیان داشت: توصیه دیگر ما این است که شهروندان برای معاملات به بنگاه‌ها و دفترخانه‌های مجاز مراجعه کرده و از روش‌های قانونی برای معامله استفاده کنند و از مراجعه به مراکز غیرمجاز خودداری شود و قبل از انجام هر معامله‌ای حتماً اصالت اسناد را از مرکزی که صادر شده استعلام کنند و هرکس هر مطلبی که قصد دارد امضاء کند حتماً مطلب را بخواند و امضا ء کند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.