اصفهان شرق

عزم جدی برای اجرای تصمیمات شورای انقلاب فرهنگی نیست

کدخبر: 124891
1395/11/18 در ساعت 09:25

به گزارش اصفهان شرق، محمدحسین صفارهرندی در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان با بیان اینکه انقلاب اسلامی ارزش‌های نادرست حاکم بر جامعه خود را اصلاح کرد، اظهار داشت: این ارزش‌های حاکم متاثر از فرهنگ غربی بود که ریشه در شرایط پس از رنسانس داشت و مشخصا بعد از انقلاب فرانسه به وجود آمد.

وی افزود: این ارزش‌ها پس از شکل‌گیری دولت و ملت‌ها به ارزش‌هایی به مناطق مختلف خارج از حوزه‌های شکل گیری‌شان سرایت کرد و توسعه یافت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: 200 سال جهان تحت تهاجم محیطی بود که محصول تضادها و تعلقات درونی خود آن‌ها بود، این ارزش‌ها یا ضد ارزش‌ها به عبارتی صادر شده و در میان سایر ملت‌ها رخنه کرده بود. انقلاب اسلامی شورشی علیه وضعیت حاکم بود در حالی که می‌توانیم بگوئیم ما با انقلاب اسلامی تهاجم فرهنگی علیه هویت  فرهنگی غرب را آغاز کردیم.

صفارهرندی تصریح کرد: زمانی که دوستان ما در رابطه با تهاجم فرهنگی غرب عزا می‌گیرند من می‌گویم یادمان باشد که تهاجم جدیدی را شروع کردیم و آنها برای دفاع این کار را کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در جامعه غربی همه کارها از خود انسان نشات می‌گیرد و رنگ و بوی خدایی ندارد، این فرهنگ انسان‌هایی را تریبت کرده است که قوائد درستی را رعایت نمی‌کنند و از ارزش‌های نادرستی برخوردار هستند، به عنوان نمونه همجنس بازی در تاریخ ادیان در فرهنگ غرب وجود داشته و حتی قبل از اسلام خداوند سرزمین را بر سر کفار خراب کرده و دچار عذاب شدیدی شده‌اند.

وی افزود: امروز در اغلب کشورهای غربی در رابطه با همجنس گرایی رای گیری می‌کنند و ارزش‌های انسانی را زیر پا می‌گذارند، کاری که انقلاب اسلامی انجام داده خط بطلانی بر تفکر غلط غرب کشیده و بیان می‌کند که انسان ریشه در جای دیگری دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: تقابلی که میان ما و غرب به‌وجود آمده تضادی بنیادین بوده و به مباحث اولیه شناخت انسان نسبت به عالم باز می‌گردد، مدلی که آن‌ها برای زندگی بشر اجرا کردند متفاوت بود، انقلاب اسلامی ایران به معنای واقعی انقلاب بود و این در حالی است که انقلاب‌های دیگری مانند انقلاب فرانسه و انقلاب شوروی بر سر نان بود و از روی گرسنگی برخواسته شده بود.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران بر خلاف 2 انقلاب ذکر شده که از خدا گسسته بود از خداوند نشات می‌گیرد و فاصله فرهنگی میان انقلاب اسلامی ایران و غرب این است که در غرب دعوت به خود می‌کند و اسلام به خدا دعوت می‌کند، انقلاب اسلامی می‌گوید که انسان حاکم بر زمین است و حکومت خود را از مسیر عمل صالح و بندگی به‌دست آورده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: فاصله میان فرهنگ انقلاب اسلامی و فرهنگ غربی در این 2 کلمه است، انقلاب اسلامی ایران دعوتی را مطرح کرد اما در زمان ابتدایی آن استعدادی که این مسیر تازه گشوده را قبول کند در بخش محدودی از جامعه وجود داشت در حالی که این اتفاق بسیار بزرگ بود.

صفارهرندی گفت: کسانی همچون شهیدان باقری، همت، خرازی و بسیاری از جوان‌ها بودند که از پشت میز دانشگاه‌ها به محیط جنگ رفتند، این افراد بسیار زود آشکار شدند و مراتب ترقی را سریع طی کردند اما برخی به کندی پیش رفتند و مسائلی مانند مسائل فرهنگی و تئاتر و سینما به این دلیل که تولد این شاخه‌ها در درون ما نبود جامعه ما پذیرای شاخه‌ای از آن‌ها بود و به صورت خوبی در جامعه ما ورود پیدا نکرد.

وی اظهار داشت: در فرهنگ ما برخلاف تئاتر و سینما که از جامعه غربی وارد شده بود هنری مانند تعزیه وجود داشت، در تئاتر مذهبی پیشرفت فراوانی را داشتیم و انقلاب اسلامی در این بخش وارد زندگی مردم شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بضاعت ما در عرصه مطبوعات نیز کم بود و دستی نداشتیم و خبرنگارانی که در فضای ایران شکل گرفتند در فضای سکولار پرورده شده بودند و مشکلات سنگینی داشتند، با اینکه اصالت انقلاب اسلامی فرهنگی بود ولی یکی از مشکلات و چالش‌های آن اساس فرهنگی بود و هیچ سابقه‌ای نداشت.

وی خاطرنشان کرد: اساس فرهنگی باید در انقلاب اسلامی تاسیس می‌شد، بنده معتقدم فرهنگ را باید مدیریت کرد و سهم ما به عنوان مدیر، تصدی‌گری بوده و این در حالی است که نباید مدیریت را حیطه خود ببینیم و نباید آن را رها کنیم، در بخش فرهنگ عمومی ما مهندسی فرهنگ را نمی‌شناسیم یا اینکه عده‌ای آن را قبول نداشتند و جای بحث دارند.

وی تصریح کرد: دولت و حکومت باید توجه بیشتری به فرهنگ داشته باشند و پس از آن به دست مردم بسپارند، متاسفانه افرادی هستند که تصور می‌کنند کارهایی که انجام می‌دهند نسبتی با کار دیگران ندارد ولی زمانی که به فلسفه کار نگاهی عمیق تر داشته باشیم شاهد این هستیم که کارهای ما مهندسی فرهنگی نیاز دارد و در فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ارتباط با مسائل فرهنگی این مهندسی به چشم می‌خورد.

صفارهرندی بیان کرد: به عنوان مثال در وزارت اقتصاد کاری راه می‌افتد که می‌تواند ارتباط فرهنگی با وزارت ارشاد داشته باشد که در این میان مهندسی فرهنگی به چشم می‌خورد، بسیاری از ارزش‌های فرهنگی در جامعه ما در حال نابودی بوده و هیچکس نگران آن نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به عنوان مثال بسیاری از ساخت و سازهایی که در شهر صورت می‌گیرد مانند گذشته حریم ندارد و بسیاری از حریم‌ها از بین رفته، در ادامه راه شورای انقلاب فرهنگی ایجاد شد که باید جوانب بیشتری را در کار خود رعایت می‌کرد، در این دوره شورای انقلاب فرهنگی در سال 85 تحولی ایجاد شد و سند شورای فرهنگی ایجاد شد اما هم اکنون دچار مشکلاتی شده است.

وی اظهار داشت: مسائل فرهنگی باید دنباله دار باشند و مسائلی که در دولت‌های قبل مطرح می‌شود باید در دیگر دولت‌ها نیز ادامه داشته باشد و به صورت جدی دنبال و پیگیری شود.

وی درباره الگوی صحیح مدیریت فرهنگی افزود: رهبر معظم انقلاب دغدغه خاصی بر سر مسائل فرهنگی جامعه دارند و متاسفانه عزم جدی برای تصمیماتی که در شورای انقلاب فرهنگی گرفته می‌شود وجود ندارد.

انتهای پیام/تسنیم