سرویس: اقتصادی 08:00 - دوشنبه 18 بهمن 1395

وزیر سابق نفت:

عینکمان را عوض کردیم ولی باز هم رکود وجود دارد/ دستگاه‌های اجرایی کشور دچار سیاست‌زدگی شده‌اند

وزیر سابق نفت گفت: با اینکه ما عینکمان را عوض کردیم ولی باز هم رکود در کشور وجود دارد، رکود بر کشور حاکم است و تنها با پول برطرف نمی‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، رستم قاسمی شامگاه یکشنبه در نشست اقتصاد ایران و تعاملات جهانی اظهارکرد: پدیده‌ای با جامعیت انقلاب اسلامی از صدر اسلام تاکنون وجود نداشته است و اگر هم بوده حکومتی بر مبنای انقلاب اسلامی وجود نداشته است.

وی افزود: امام(ره) شخصیت بزرگی بود و در زمانی انقلاب کرد که با گذشته متفاوت بود، امام خمینی(ره) در عصر تکنولوژی با وجود پشتوانه‌های بزرگ خارجی که از شاه حمایت می‌کردند توانست انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند.

* انقلاب آمد تا روحیه خودباوری را در کشور تزریق کند

وزیر سابق نفت گفت: امام خمینی(ره) با بنیان‌گذاری حکومت جمهوری اسلامی ثابت کرد که دین اسلام زنده است و برای نیازهای همه ادوار و زندگی بشر است؛ عده‌ای می‌گفتند مگر بچه حزب‌اللهی‌ها هم می‌توانند حکومت کنند؟ امام(ره) اثبات کرد که حزب‌اللهی‌ها هم می‌توانند حکومت‌داری کنند.

وی تصریح کرد: انقلاب آمد تا تزریق روحیه خودباوری را در کشور به وجود بیاورد؛ ساختار امنیتی و نظام دفاعی کشور پس از انقلاب از صفر شروع شد اما نظام اقتصادی چنین نبود و زیربنای خوبی برای آن نهاده نشد.

قاسمی عنوان داشت: در ساختارهای اقتصادی مسؤولیت بپذیرند به دلیل جنگ تحمیلی در نظام اقتصادی حضور نداشتند و این مشکل ادامه پیدا کرد؛ جنگ بین «ما می‌توانیم» و «نمی‌شود»، عده‌ای هم ایستادند و گفتمان امام(ره) که همان گفتمان ما می‌توانیم است را اثبات کردند.

* ریل‌گذاری در دوران سازندگی به درستی صورت نگرفت

وی خاطرنشان کرد: وقتی سد کرخه ساخته شد دیگر کسی جرأت نکرد بگوید ما نمی‌توانیم، همچنین پروژه‌های متعددی که بنا بود خارجی‌ها انجام دهند با همان گفتمان «ما می‌توانیم» به نتیجه رسید.

وزیر سابق نفت تأکید کرد: در دوران سازندگی به درستی ریل‌گذاری صورت نگرفت، دلیل قدرت‌مندی در ساخت پیچیده‌ترین تجهیزات صنعت دفاعی این است که از ابتدا ریل‌گذاری درستی در باور به داشته‌های داخلی گذاشته شد.

وی بیان داشت: شرایط امروز کشور شرایط بسیار سختی است، دشمن به بهانه تحریم برای گرفتن آرمان‌های انقلاب در تلاش است و برای جلوگیری از ترویج گفتمان انقلاب پس از ناامیدی از جنگ نظامی به تحریم‌های اقتصادی روی آوردند.

* تحریم بانک مرکزی یک کشور در تاریخ بی‌سابقه بود

قاسمی ابرازداشت: ابزارهای زیادی برای جنگ اقتصادی با ایران وجود داشت که در تحریم‌ها استفاده شد، وقتی اوباما در سال 90 تحریم‌هایی را علیه ایران اتخاذ کرد گفت این تحریم‌ها فلج‌کننده است و همه ابزارهای لازم را برای از پای درآوردن ایران به کار گرفتند.

وی متذکر شد: تاکنون هیچ بانک مرکزی در هیچ کشور دنیا تحریم نشده و این در تاریخ بی‌سابقه بود، گاهی اوقات ذخایر بنزین در کشور به 5 روز رسیده بود و نگران قطع شدن بنزین در شهرهای مختلف کشور بودیم.

وزیر سابق نفت اذعان داشت: برخی به دروغ می‌گفتند که تحریم‌ها فقط نفتی و پولی است در حالی که تحریم‌ها همه‌جانبه بود؛ شرایط دوران تحریم شرایط بسیار سختی بود به طوری که سالی 100 میلیارد دلار نیازمند پول بدون سیستم بانکی و سوئیفت بودیم.

* جمهوری اسلامی در جنگ اقتصادی پیروز شد

وی افزود: دشمن فکر می‌کرد ما تسلیم می‌شویم و فکر نمی‌کرد ما بتوانیم مقاومت کنیم، جنگ اقتصادی همچون دیگر جنگ‌ها هزینه دارد اما جمهوری اسلامی در جنگ اقتصادی پیروز شد چراکه اوباما در مذاکرات هسته‌ای گفت تحریم‌ها بر ایران اثر نکرد.

قاسمی یادآور شد: ما پیروز شده بودیم و در حال رسیدن به خودکفایی بودیم، به خصوص در صنعت نفت به خودکفایی رسیدیم؛ بسیاری از کالاهای مورد نیاز صنعت نفت از خارج تأمین می‌شد ولی در حال حاضر در این صنعت به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: خود غربی‌ها می‌گفتند ایران در حال رسیدن به خودکفایی در صنایع مختلف است، ایران در نبرد اقتصادی با غرب پیروز شد؛ به دلیل عدم تأثیر تحریم‌ها، غربی‌ها مجبور به مذاکره با ایران شدند.

* 2 تفکر کارآمد و ناکارآمد با هم قابل‌تفکیک هستند

وزیر سابق نفت اظهارداشت: امروز شرایط کشور به لحاظ اقتصادی شرایط خوبی نیست و این ظلم به جمهوری اسلامی است که با این همه منابع خدادادی در کشور به استعدادهای داخلی بی‌توجه باشیم؛ جمهوری اسلامی در بسیاری از تولیدات داخلی منحصربه‌فرد است.

وی بیان داشت: جمهوری اسلامی مسیر سخت اقتصادی را به اتمام رساند و توانمندی‌های بالقوه امروز ایران کم‌نظیر است؛ ثروت ایران باید به منافع ملت تبدیل شود.

قاسمی با اشاره به تجارب اقتصادی و عمرانی در ادوار مختلف مسؤولیت خود عنوان کرد: دسته‌بندی‌های چپ و راست، اصولگرا و اصلاح‌طلب مشکلی را از مردم حل نمی‌کند، گرچه 2 تفکر کارآمد و ناکارآمد با هم قابل‌تفکیک هستند، تفکری که دست نیاز به غرب دراز کند همان تفکر ناکارآمد است.

* دستگاه‌های اجرایی کشور دچار سیاست‌زدگی شده‌اند

وی تصریح کرد: استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه کشور با نگاه ما می‌توانیم به منصه ظهور می‌رسند؛ دستگاه‌های اجرایی کشور که امروز می‌توانند لوکوموتیو اقتصاد کشور باشند دچار سیاست‌زدگی شده‌اند.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه مشکل اقتصاد کشور با سخنرانی حل نمی‌شود، گفت: تعریف دستگاه اجرایی در کشور مشخص است و باید افرادی متخصص به اجرای امور بپردازند و به جای این همه وقت گذاشتن برای سخنرانی باید کار اجرایی کنند و با نگاه اقتصاددانی مشکلات را حل کنند.

وی ابرازداشت: اگر دستمان را به طرف غرب دراز کردیم آن‌ها پایشان را جلوی ما دراز می‌کنند؛ تحریم‌ها در جمهوری اسلامی اثر نکرد و ایران از تحریم‌ها عبور کرد، هرگز مخالف با ارتباط جهانی نیستیم اما مخالف چشم دوختن به آن‌ها هستیم.

* تبدیل اقتصاد کشور به یک اقتصاد سیاسی بزرگترین آفت برای کشور است

قاسمی خاطرنشان کرد: اقتصاددانان کشور 2 دسته هستند، برخی معتقدند ایران باید مهره اقتصاد غرب باشد که این وابستگی اقتصاد ایران خواهد شد؛ ایران باید به صورت مستقل به یک قدرت اقتصادی تبدیل شود همان‌طور که ایران با روسیه تبادلات اقتصادی دارد.

وی بیان داشت: تبدیل اقتصاد کشور به یک اقتصاد سیاسی بزرگترین آفت برای کشور است؛ همچنین ساختار مهندسی و بازمهندسی در کشور مسأله بسیار مهمی است.

وزیر سابق نفت اذعان کرد: مگر می‌توان با فشار و نیروی انسانی با قاچاق مبارزه کرد، قاچاق نیازمند یک ساختار سیستماتیک است تا از فسادهای ساختاری جلوگیری شود؛ بسیاری از مشکلات کشور باید ساختاری برطرف شود.

* باید میان مدیریت انقلابی و تکنوکرات تفاوت قائل شد

وی متذکر شد: هرجایی که با تفکر یک مدیریت خدمتگزار و انقلابی کار پیش رفته به نتیجه موفقیت‌آمیز رسیده است و باید میان مدیریت انقلابی و تکنوکرات تفاوت قائل شد.

قاسمی اضافه کرد: مشکلات اصلی کشور اعم از بیکاری، حاشیه‌نشینی، بی‌اعتمادی و بی‌انگیزگی ناشی از معضلات اقتصادی است؛ از روزی که یارانه‌ها پرداخت شده قیمت بنزین، گازوئیل و گاز افزایش یافته است و این نقص در مدیریت است.

وی تأکید کرد: وجود مقام معظم رهبری در کشور مایه برکت است چراکه ایشان ستون انقلاب بوده و بر سر بزنگاه‌ها تصمیم‌گیری قاطع داشته‌اند و با وجود مبارک ایشان سختی‌ها را پشت سر خواهیم گذاشت.

وزیر سابق نفت تصریح کرد: قرارداد کرسنت در سال 82 منعقد شده که همچنان مسائل آن حل نشده و طرف مقابل طلب خسارت 300 میلیارد دلاری دارد.

* عینکمان را عوض کردیم ولی باز هم رکود وجود دارد

وی با اشاره به فروش نفت خاطرنشان کرد: فروش نفت بهتر شده اما هنوز علی‌رغم گذشت یک سال از برجام مسائل بانکی ایران حل نشده است؛ بخشی از قیمت نفت به مسائل سیاسی مرتبط است اما همه آن به مسائل سیاسی مرتبط نیست.

قاسمی با اشاره به حجم تسهیلات ارائه شده از طریق بانک مرکزی عنوان داشت: با اینکه ما عینکمان را عوض کردیم ولی باز هم رکود در کشور وجود دارد؛ رکود بر کشور حاکم است و تنها با پول برطرف نمی‌شود.

وی افزود: نقدینگی کشور از سال 92 نزدیک به 3 برابر افزایش یافته است، همچنین بودجه کل کشور از سال 91 تاکنون به چندین برابر افزایش پیدا کرده و یارانه‌ها نیز افزایش پیدا کرده است و این در حالی است که مشکل کشور کمبود نقدینگی نیست.

* انتخابات پیچیده‌ای در پیش داریم

وزیر سابق نفت اظهارکرد: مشکل کارخانجات کشور با تسهیلات 16 هزار میلیاردی حل نمی‌شود، مشکل ضعف در تصمیم‌گیری کلان کشور است؛ وقتی پروژه‌ای اقتصادی کار نکند 100 ها صنعت کشور از کار می‌افتد؛ اگر مسکن مهر راه افتاده بود حتما به رونق کشور و خروج از رکود کمک زیادی می‌کرد.

وی با اشاره به معرفی نیروهای اصولگرایی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده یادآور شد: مجموعه اصولگرایان در تلاش هستند تا به یک ائتلاف برسند که امیدوارم به زودی افراد آن معرفی شوند و انتخابات خوبی برگزار شود؛ یکی از پیچیده ترین انتخابات را در پیش داریم.

قاسمی بیان کرد: آمریکایی‌ها به دنبال بازدارندگی ایران از پیشرفت هستند و موضوع هسته‌ای تنها یک بهانه بود چراکه بسیاری از کشورها با وجود ساخت بمب هسته‌ای هیچ مشکلی با آمریکا ندارند؛ ما نیازمند دیپلماسی با عزت و با اقتدار هستیم.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.