سرویس: غیر تولیدی 13:30 - یکشنبه 17 بهمن 1395

نقد مستندی از جشنواره فیلم عمار

رزمندگان افغان و سوال های بی جواب/ «نبرد پالمیرا» حرف های زیادی برای گفتن دارد اما…

هرچند هدف این مستند بیان فتح تدمر است اما گریز آن به زندگی و شخصیت مدافعان حرم می خواهد نوع و نگاه کارگردان به این رخداد را نشان دهد که فیلم را از یک مستند گزارشی صرف خارج و یک مستند توصیفی ارائه دهد اما موفقیت چندانی نداشته است.

به گزارش اصفهان شرق، مستند «نبرد پالمیرا» اثری از «ساسان فلا‌ح‌فر» است که لوح تقدیر بخش مدافعان حرم هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار را از آن خود کرد. این مستند برشی است مجمل و مختصر از زندگی رزمندگان مجاهد تیپ فاطمیون سوریه در دل حماسه فتح شهر تدمر.

فیلم ابتدا به تاریخ و تمدن غنی چند هزار ساله تدمر و بناهای باستانی به جا مانده از دل تاریخ می پردازد و سپس به منابع سرشار نفتی این شهر که تامین کننده اقتصادی داعش است اشاره می کند. در ادامه متوجه موقعیت سوق الجیشی و استراتژیک آن برای داعش می شویم که فتح آن باعث تنگ شدن حلقه محاصره ی دشمنان و نزدیک شدن رزمندگان اسلام به مرکزیت خودخوانده این گروه تروریستی در رقه می شود و به همین جهت یک نبرد سخت و مهم است که نیاز به نیروهای پر تلاش و حماسه آفرین دارد.

در ادامه فیلم می خواهد نحوه و چگونگی عملیات و فتح تدمر را شرح دهد و حماسه های رزمندگان افغان را از زوایای مختلف اعتقاد و ایمان، عاطفه انسانی، عشق به اهل بیت و ارادت به حضرت زینب کبری سلام الله علیها روایت کند اما در این راه موفقیت چندانی ندارد؛ نه حماسه ها را به کامل روایت کرده است و نه زوایای مختلف را تماما نشان داده است!

در روایت حماسه فتح تنها نقطه آغازین جنگ را روایت کرده و بعد آن را بدون آنکه به پایان برساند و چگونگی این عملیات را به تصویر بکشد رها می کند، درحالی که تا این لحظه فیلم کارگردان موفق عمل کرده بود چرا که مقدمات را برای بیان موضوع خود این گونه به مخاطب ارائه داده که می خواهد روایتگر این فتح باشد اما از این پس مخاطب رها می شود و سوالاتی که در ذهن او در تماشای فیلم شکل گرفته است بی پاسخ می ماند و این یک اشتباه بزرگ در روایت مستند است.

حق مطلب را ادا نکرده است!

در روایتِ اعتقادات و عشق و ارادت برادران فاطمیون نیز نقطه اوجی وجود ندارد صرفا به چند دیالوگ کوتاه بسنده می شود که حق مطلب را ادا نکرده است. شخصیت پردازی افرادی که قهرمانان داستان بوده اند ناقص است و بی پایان رها می شود.

مستند حرف های زیادی برای گفتن دارد اما از بیان همه آنها عاجز است؛ صرفا موضوعی را باز کرده و بدون آنکه به آن بپردازد رها نموده است. شاید یکی از دلایل آن ابهام موضوع برای خود کارگردان باشد. او در ابتدا می خواهد با همراهی گفتار متنی که در فیلم وجود دارد علت و چگونگی فتح پالمیرا را روایت کند اما آن را نیمه کاره رها می کند و در ادامه در شهر فتح شده پالمیرا به بیان مسائل متفرقه ای که ارتباط کم اهمیتی با هم دارند می پردازد.

سوژه فیلم و همچنین روایت آن در خط مقدم جبهه از نقاط مثبت فیلم است که جذابیت دارد. فیلم کشش و جذابیت لازم را برای همراهی مخاطب برای تماشای فیلم ایجاد کرده است اما شلختگی در موضوع مانع اقناع مخاطب می شود.

هرچند هدف این مستند بیان فتح تدمر است اما گریز آن به زندگی و شخصیت مدافعان حرم می خواهد نوع و نگاه کارگردان به این رخداد را نشان دهد و فیلم را از یک مستند گزارشی صرف خارج کند و یک مستند توصیفی ارائه دهد اما موفقیت چندانی در این کار نداشته است.

از نقاط قوت اثر می توان به تصویربرداری حرفه ای و ارائه تصاویر و نقشه های جغرافیایی در معرفی شهر پالمیرا و همچنین تصاویر آرشیوی از حضور داعش در این شهر نام برد. تدوین اثر و گفتار متن آن نیز حرفه ای است و به جذابیت اثر افزوده است.

انتهای پیام/ ندای اصفهان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.