سرویس: اجتماعی 15:33 - جمعه 15 بهمن 1395

به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار؛

احیای نوزاد تازه رسیده، بهترین خاطره پرستار کمال آبادی

یک پرستار کمال آبادی: روز پرستار فقط جنبه شعاری پیدا کرده است و تقدیر و تشکر از پرستاران بستگی به شرایط و تامین منابع مالی دارد و تا کنون هیچگونه تقدیر و تشکر از طریق اداره مربوطه صورت نگرفته است.

به گزارش اصفهان شرق، پرستاری، از آغازین لحظات طلوع اسلام، به صورت حرفه ای مقدّس مطرح بوده و تاریخ اسلام از پرستارانی چون ام‌سَلَمه، لیلا غفاری و در رأس همه آنها، حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) نام می بَرَد. اینان با کمال اخلاص و حفظ حریم عفاف و نجابت، به بیمار داری و معالجه مجروحان می‌ پرداختند. حضرت زینب(س) ، آن وارث معدن عاطفه و شجاعت فاطمی، مقام پرستار را در دشت نینوا چنان اعتبار بخشید که امروز، روز پرستار، به زاد روز آن بانوی بزرگ، شکوه و عظمت یافته است.

تاریخ انقلاب اسلامی نیز شاهد جان فشانی و از خود گذشتگی های پرستاران رشیدی است که وظیفه امداد رزمندگان غیور میهن اسلامی را به عهده داشتند. بعضی از این بزرگواران نیز، شربت شیرین شهادت نوشیدند و برگ زرّینی در صفحه خدمات پرافتخار این قشر زحمتکش به جا نهادندمقام معظم رهبری، پرستاران، این سپید پوشان سخت کوش را، همانند فرشتگان رحمت و ملائکه آسمانی می‌داند و درباره ایشان می‌فرماید: «آن وقت که بیمار از همه جا دستش کوتاه است، در آن ساعاتی که حتی همسر، فرزندان و پدر و مادر بیمار هم بالای سرش نیستند، چشم امیدش بعد از خدا، به پرستار است، و این پرستار است که مثل ملائکه آسمانی، مثل فرشتگان رحمت، به دردها، مشکلات و نیازهای جسمی و عاطفی او پاسخ می‌دهد.».

همچنین به مناسبت روز پرستار و سالروز ولادت حضرت زینب(س) خبرنگار اصفهان شرق با پرستار کمال آبادی گفتگویی انجام داده تا بیشتر با نظرات این پرستار سخت کوش آشنا شویم. عباسعلی محمدی کمال آبادی همان پرستاری است که امسال میهمان اصفهان شرق شده است.

لطفا خودتان را برا مخاطبان اصفهان شرق معرفی کنید:

عباسعلی محمدی ساکن روستای کمال آباد دارای 15 سال سابقه کاری در حرفه پرستاری که چندین سال در روستای دستجرد، چند سال در روستای کمال آباد و هم اکنون در مرکز بهداشتی درمانی شهر حسن آباد مشغول انجام وظیفه هستم.

رضایت خانواده شما از داشتن شغل پرستاری چقدر است؟

البته این شغل، شغلی شرافت مندی است ولی بعلت داشتن استرس باعث ایجاد تعارض بین کار و خانواده می شود و مشکلات و نارضایتی های خانوادگی را افزایش می دهد. اما در انجام وظیفه خود از دخالت دادن این گونه مسائل که منجر به کاهش رضایت شغلی، زندگی و خانواده و سلامت جامعه می شود پرهیز می کنم.

به نظر شما ویژگی های یک پرستار چیست؟

عطوفت و مهربانی، شعور بالاو محتاط بودن، هوشیاری و تیز بین بودن، دارای صبر و تحمل همدردی با بیمار در کاستن رنج بیمار،درک و فهم بالا و عشق ورزیدن به شغل خود، اجرای فرامین درست و دستورات پزشکی، اعتقاد داشتن به پاداش اخروی ، اخلاق خوب،مهارت ارتباطی خوب،تحمل فشار های روانی و کاری و درک بالای صبر و همدردی با بیماران را داشته باشد..

DSC09760

دید مردم نسبت به شغل پرستاری چگونه است؟

به علت دیده نشدن زحمات  این شغل و به دلیل مراجعه افراد بیمار و غمگین و هراس و ترس از بیماری باعث ایجاد توقعات زیادی از سوس مردم مشاهده می شودبدون آن که به شرایط پرستاران و وضعیت سختی این شغل توجه کافی داشته باشند.

شما به عنوان یک پرستار بومی آیا در برطرف کردن بیمار ی ها و مشکلات بهداشتی در منطقه تلاش می کنید؟ و اگر می کنید چگونه؟

پرستار به عنوان یک عضو مهم در تیم سلامت بهداشتی بوده و دارای نقش های زیادی از جمله نقش مراقبتی، حمایتی، درمانی، هماهنگی و مشورتی است. در منطقه خودمان اگر مسئله در مورد بهداشت و سلامت جامعه وجود داشته باشد وارد میدان می شوم به تعامل و همکاری با مسئولین مربوطه آن را بررسی و حل می کنیم مثل  پیشگیری از بیماری سالک و اعزام بیماران اورژانسی به مراکز مهم تر نام برد.

یک خاطره شیرین و یک خاطره تلخ در دوران خدمت خود بیان کنید:

بهترین خاطره بنده یک روز شیفت بعد ظهر بودم که ناگهان از طرف زایشگاه اعلام شد که نوزادی متولد شده و هیچ گونه علائم حیاتی ندارد و با توجه به شلوغی درمانگاه و مراجعین و خود را به زایشگاه رساندم و دیدم که نوزاد سیاه شده و هیچ علامت حیاتی ندارد که با تلاش و همکاری پرستار ماما و پزشک و خواست خدا و دعای مادر نوزاد پس از نیم ساعت احیا نوزاد به حیات برگشت و این فرد هم اکنون 10 سال دارد.

و از خاطرات تلخ و گاهاً دلخراش و ناراحت کننده مواردی بوده که بیمار را بدون هیچگونه علائم حیاتی به این مرکز می اورند و با تلاش فراوان  تیم احیا بیمار بر نمی گردد و آه و حسرت همراهان و اشک چشم آنها باعث تاسف و شرمندگی ما می شود.

DSC09762

آیا در روز پرستار از همکاران و شما تجلیل می شود؟

روز پرستار فقط جنبه شعاری پیدا کرده است و تقدیر و تشکر از پرستاران بستگی به شرایط و تامین منابع مالی دارد و تا کنون هیچگونه تقدیر و تشکر از طریق اداره مربوطه صورت نگرفته است.

جایگاه پرستاران را در کشورمان چگونه ارزیابی می کنید؟

یکی از مشاغل سخت، پرستاری است . داشتن شیفت های متفاوت، بالا بودن حساسیت در کار و استرس و به خطر افتادن سلامت جان یک انسان از جمله مسائلی است که پرستاران هر روز با آن روبرو هستند و سهم بزرگ درمان یک بیمار را به دوش می کشد و یک پرستار باید تمام دانش و تلاش خود را در جهت درمان و بهبود ی بیمار به کار بگیرد ولی با این وجود هنوز در جامعه ی ما شغل پرستاری جایگاه خود را پیدا نکرده است و این موضوع بسیار نگران کننده است.

DSC09764

ایا از نظر حقوقی از شغل خود راضی هستید؟

در حال حاضر مبلغ دریافتی ماهانه ما چندان رضایت بخش نیست مخصوصاً در مراکز دولتی بعلت کمبود پرستار با حد اکثر کار و شیفت همراه است و اجرای قانون بهره وری مشاغل درمانی در بعضی مراکز اجرایی نشده است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

2 نظر در مورد “احیای نوزاد تازه رسیده، بهترین خاطره پرستار کمال آبادی”

  1. صادقی گفت:

    روز پرستار را به اقای محمدی و کلیه پرستاران منطقه تبریک عرض می کنم امید وارم در کارتان موفق و پیروز باشید

  2. باسلام و آرزوی توفیق روزافزون و عرض تشکر از اقای صادقی…پرستاران عزیز دست مریزاد واقعا خسته نباشید من به نوبه خود قدردان زحمات بی وقفه شما هستم…روزتون مبارک

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.