سرویس: اجتماعی 17:05 - پنجشنبه 14 بهمن 1395

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش

در فضای مجازی با فقر محتوا مواجهیم/ وقت گذارنی دانش‌آموزان روزانه بیش از 2 ساعت در فضای مجازی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در بخش آموزش و پرورش غیررسمی که فضای مجازی بخش‌های مهمی از آن را تشکیل می‌دهد با مشکل فقر محتوا روبرو هستیم.

به گزارش اصفهان شرق، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در همایش تکنولوژی آموزشی، فرصت‌ها و چالش‌ها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به آموزش و فناوری اظهار داشت: همواره در کشور و در دنیا تعامل فناوری و آموزش و پرورش وجود دارد و این دو مقوله به شکل زیبا و عجیبی بر روی هم تأثیرگذار هستند به طوری که فناوری اطلاعات به نوعی آموزش محسوب شده و حتی در برخی مکان‌ها می‌تواند سبب فرهنگ‌سازی در بین دانش‌آموزان و افراد جامعه شود.

 

وی بیان کرد: امروزه آموزش به سمت فناوری اطلاعات در پیش است و  باید بگویم در آینده با ورود تکنولوژی‌های آموزشی و فناوری‌های نوین سهم آموزش و پرورش غیررسمی از آموزش رسمی بیشتر می‌شود.
زرافشان ادامه داد: در آموزش و پرورش غیررسمی برنامه‌های درسی متغیر،‌ منعطف و بدون نگاه به مدرک تحصیلی است و بیشتر بر گواهی‌نامه‌ها و کسب تجربه عملی تکیه دارد و این آموزش و پرورش بیشتر مهارت محور است.
وی عنوان کرد: آموزش مهارت محور مبتنی بر فناوری و تحول در فناوری‌های اطلاعات است و ما در بخش آموزش و پرورش غیررسمی که فضای مجازی بخش‌های مهمی از آن را تشکیل می‌دهد متأسفانه باید بگویم که با مشکل فقر محتوا روبرو هستیم.
زرافشان تأکید کرد: امروز دانش‌آموزان در کشور روزانه دو ساعت و نیم از وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند که اگر ما بتوانیم نیم ساعت از این زمان را به آموزش اختصاص دهیم بستر مناسبی برای ما به وجود می‌آورد.
وی با بیان اینکه فناوری برای راحتی کار بشر ساخته شده است، افزود: استفاده از این فرصت مستلزم این است که ما بتوانیم محتوای مناسبی را تولید کنیم تا آموزش‌های بهتر به دانش آموزان ارائه شود.
تجهیزات و خط مشی ابزار تکنولوژی آموزش در جامعه امروز
در ادامه مراسم نوروزی استاد تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تکنولوژی آموزشی یک پدیده نو است و می‌تواند یک ابزار مناسبی برای آموزش افراد باشد به طوری ک هرسانه‌های آموزشی با داشتن محتوای خوب می توانند به سمت فناوری شدن  در قسمت‌های مختلف و به خصوص آموزش پیش بروند.
وی بیان کرد: ‌تجهیزات و خط مشی امروزه اجزای اصلی رسانه مطرح می‌شود و باید به تمام چراهای موجود در ذهن دیگران پاسخ بدهد.
نوروزی ادامه داد: تکنولوژی آموزشی از تجهیزات مدرن و از محتوای غنی تشکیل شده  و این مطلب سبب پیشرفت علم و حتی بروز خلاقیت در بین دانش‌‌آموزان می‌شود.
وی گفت: زمانی که اخباری از رسانه‌های جمعی به افراد داده می‌شود آن رسانه جنبه تکنولوژی آموزشی پیدا می‌کند اما تلویزیون برای من نوعی یک رسانه به حساب نمی‌آید.
سودمند بودن حوزه تکنولوژی آموزشی در زندگی افراد در عین خطرناکی آن
در ادامه مراسم عادل یغما پیشکسوت تکنولوژی آموزشی کشور گفت: امروزه برنامه‌ریزی درسی ملی معیاری است برای کارهای ما که جهت حرکت ما را تعیین و معیارهای آن را برای ما مشخص می‌کند.
وی بیان کرد:‌ ما باید از نیروی تکنولوژی آموزشی درست استفاده کنیم چون این حوزه خطرناک و در عین حال شگفت انگیز می‌تواند باشد.
یغما ادامه داد: امروزه فناوری حضور پررنگی در زندگی ما دارد که نمی‌توانیم از سودمندی آن چشم پوشی کنیم و از آنجایی که فناوری قدرت را افزایش می‌دهد باید آن را به خوبی شناسایی کنیم و در زندگی‌های‌مان بکار ببندیم.
وی گفت: ما همواره باید شیوه استفاده از تکنولوژی آموزشی را به خوبی یاد بگیریم زیرا این حوزه علاوه بر مفید بودن می‌تواند خطرناک و ویران کننده باشد.
انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.