سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 15:05 - پنجشنبه 14 بهمن 1395

به بهانه روز جهانی سرطان؛

«تغذیه سالم» مرهمی بر درد بی‌درمان سرطان/ وظیفه اصلی دولت در تأمین تغذیه سالم آموزش است

در کشورهای اروپایی ما شاهد هستیم که شرکت‌های بسیاری بسته‌بندی‌های میوه‌های پوست‌کنده همراه با چنگال برای یک وعده را تهیه‌کرده‌اند و مراکز فروش بسیاری در سراسر شهرها و مراکز پررفت‌وآمد شهر دارند.

به گزارش اصفهان شرق، سال‌ها از تشخیص علمی سرطان به شیوه فعلی گذشته است و رشد غیرعادی سلول‌ها در بدن کشنده‌ترین بیماری قرن را برای بشر به همراه داشته است.

بیماری که ثابت‌شده است، راه‌های پیشگیری از ابتلا به آن بی‌نهایت آسان‌تر از درمانش است.

به‌اندازه‌ای از پیشگیری فاصله گرفته‌ایم که سرطان را به یکی از ۳ عامل مرگ در دنیا تبدیل کردیم. همیشه تغییر را باید از خودمان شروع کنیم. تغییر اصلی که امروزه باید ایجاد کنیم تا یک‌قدم درراه پیشگیری از سرطان برداریم، توجه به تغذیه است. با تغذیه در جنگ با سرطان پیروز خواهیم شد.

سبزی‌ها عامل بازدارنده تشکیل سلول‌های سرطانی
حمیدرضا طغیانی عضو انجمن تغذیه ایران در رابطه با نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به سرطان به سیاست روز گفت: تحقیقات علمی بسیاری درخصوص نقش بازدارندگی سبزی‌ها و میوه‌ها در ابتلا به انواع سرطان‌ها انجام‌شده است و نتایج همه آن‌ها تقریباً یکسان بوده است. براساس نتایج این تحقیقات افرادی که از میوه و سبزی‌های تازه بیشتر استفاده می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان هستند. در این میان تحقیقات پژوهشگرهای آلمانی حائز اهمیت است که به تأثیر رنگ‌دانه‌ها و آنتی اکسیدها در میوه‌ها و سبزی‌ها پرداخته بود و به‌وضوح در آزمایش‌ها آن‌ها شاهد تأثیر آنتی اکسید بر روند پیش‌گیری و حتی درمان افراد مبتلابه سرطان هستیم.

جای خالی سبزی‌ها و میوه‌ها در هرم غذایی
این متخصص تغذیه با اشاره به اهمیت سبزی‌ها و میوه‌های تازه در سلامت بدن گفت: باید در سبد غذایی افراد جامعه جایی برای این گروه غذایی تعریف شود. سبزی‌ها و میوه‌ها راه اصلی پیش‌گیری از انواع بیماری‌های غیر واگیردار مانند سرطان است. متأسفانه ما از این گروه غذایی دور شده‌ایم و این ضعف در همه اقشار جامعه وجود دارد.

سس‌ها سم خفته تغذیه روزگار ما
طغیانی افزود: در حال حاضر تغذیه ما در جامعه به اینگونه شده است که سالاد و میوه‌های تازه را شاید در مواقع محدود مصرف کنیم و اکثراً همراه با سالاد و سبزی‌ها از انواع سس‌ها استفاده می‌کنند. سس‌ها ضرر بسیاری دارد و تنها امروزه ما را از سوسیس و کالباس می‌ترسانند. سوسیس و کالباس اگر از مراکز و شرکت‌های معتبر تهیه شود و به‌اندازه در سبد غذایی باشد، ضرری ندارد. درحالی‌که سس‌های مایونز هرروزه استفاده می‌کنیم و سرشار از اسیدهای مضر مانند نیترات است.
ما متأسفانه با سبزی‌های تازه قهر کرده‌ایم و از سویی رفاقت خوبی با انواع سس‌ها داریم که نگه‌دارنده‌های مضر دارند. باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود. در کشورهای اروپایی ما شاهد هستیم که شرکت‌های بسیاری بسته‌بندی‌های میوه‌های پوست‌کنده همراه با چنگال برای یک وعده را تهیه‌کرده‌اند و مراکز فروش بسیاری در سراسر شهرها و مراکز پررفت‌وآمد شهردارند. تمامی این بسته‌بندی‌ها تاریخ‌دارند و به‌صورت روزانه میوه‌های تازه را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند. ما فاصله زیادی در این مسیر داریم.

نان و پنیر و موز تجربه تازه از یک میان وعده سالم
عضو انجمن تغذیه ایران تصریح کرد: ازجمله سبزی‌های پرخاصیت برای پیش‌گیری از سرطان سبزی جات غده‌ای فصل پاییز و زمستان است. شلغم، طرب و لبو ازجمله این سبزی‌ها هستند که فوق‌العاده پرخاصیت هستند و در سبد غذایی ما جایی ندارند. به‌جای استفاده از انواع مرباهای شرکتی با نگه‌دارنده‌های فراوان در وعده صبحانه می‌توانیم از نان و پنیر همراه با سبزی‌هایی مانند، گوجه، هویج، خیار، کاهو و حتی نان و پنیر همراه با سیب و موز استفاده کنیم که تجربه خوبی است و وعده‌های غذایی ما را متنوع می‌کند.

مواد غذایی که فدای خوشمزگی می‌شوند
این کارشناس تغذیه در ادامه گفت: نحوه استفاده از سبزی‌ها موضوع حائز اهمیت است. به‌طور مثال کدو و بادمجان سبزی‌هایی هستند که خاصیت بسیاری دارند اما ما تمام خاصیت آن‌ها را فدای خوشمزگی کاذب می‌کنیم. نمک بسیار، روغن و سرخ کردن تمام خاصیت و فواید آن‌ها را از بین می‌برد.

الگوی غذایی سالم به کودکانمان هدیه دهیم
طغیانی اشاره‌ای به سرطان در کودکان داشت و خاطرنشان کرد: بحث پیشگیری از ابتلا به سرطان توسط غذا حتماً درخصوص کودکان اهمیت بیشتری دارد و روند افزایش ابتلا کودکان به انواع سرطان‌ها این موضوع را حساس کرده است. نباید فراموش کنیم که بچه‌ها در خانواده رشد می‌کنند و درصورتی‌که خودمان در وعده‌های غذایی از سبزی جات استفاده نکنیم، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که فرزندانمان تمایل به استفاده داشته باشند. این موضوع به‌صورت زنجیروار به هم متصل است. خانواده‌ها باید با برنامه سبک زندگی خودشان را تغییر بدهند. کودکان ما میان وعده‌های سالم ندارند. شیرکاکائو سرشار از شکر و مواد نگه‌دارنده را نمی‌توانیم در گروه غذایی سالم که مرتب قابل‌استفاده باشد، قرار دهیم.

آموزش وظیفه اصلی دولت در تأمین تغذیه سالم
طغیانی در پایان گفت: دولتمردان وظیفه آموزش دارند. باید زیرساخت‌ها را آماده کنند. در صورت آماده شدن زیرساخت‌ها مشکلات جامعه درخصوص پیشگیری از سرطان توسط تغذیه به حداقل خواهد رسید. باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که واحدهای تولیدی بتوانند، غذای ارگانیک را باقیمت ارزان تولید کنند. مردم هم حتماً از این مواد غذایی استفاده خواهند کرد. بزرگ‌ترین مشکل استفاده از غذای ارگانیک برای تولیدکننده و مصرف‌کننده قیمت بالای آن است. متأسفانه اطمینان کامل به غذاهای ارگانیک وجود ندارد و مردم اکثر غذاهای ارگانیک را تنها موضوعی رسانه‌ای و تبلیغاتی می‌دانند. آموزش و فرهنگ‌سازی مهم‌ترین نکته در پیشگیری از سرطان توسط تغذیه است.
در نهایت امیدواریم این روز سرآغازی برای پیشگیری مداوم از سرطان توسط تغذیه سالم باشد. انجمن جهانی سرطان همه‌ساله در این روز برنامه‌ها و شعارهایی برای مبارزه با سرطان در نظر می‌گیرد که شعار «ما می‌توانیم. من می‌توانم» از سوی این انجمن برای سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ انتخاب‌شده است. با توجه به این شعار جهانی باید بگوییم که ما می‌توانیم، باکمی تلاش و تغییر در تغذیه قدم‌هایی محکم درراه پیشگیری از سرطان برداریم.

انتهای پیام/ سیاست روز

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “«تغذیه سالم» مرهمی بر درد بی‌درمان سرطان/ وظیفه اصلی دولت در تأمین تغذیه سالم آموزش است”

  1. تنور گفت:

    عالی بود
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.