سرویس: اجتماعی 11:40 - چهارشنبه 13 بهمن 1395

گزارش/

رد‌پای آنفلوآنزای پرندگان در اصفهان/ ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سرما پایداری دارد

تا همین چند هفته پیش بود که مسئولان استانی مدام اخبار مبنی بر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان را تکذیب می‌کردند اما با معدوم شدن نیم میلیون مرغ بزرگ‌ترین واحد تولید مرغ استان حالا دیگر جای تکذیب نیز باقی نمی‌ماند.

به گزارش اصفهان شرق، مدیریت بیماری‌های دام سازمان دامپزشکی اعلام کرد که استان، کانون فعال ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان هستند. فرشاد تهرانی که دیروز با رادیو گفت‌وگو صحبت می‌کرد از استان اصفهان به عنوان یکی از کانون‌های فعال این ویروس نام برد.

تهرانی به استان‌هایی که درگیر این ویروس هستند اشاره کرد و گفت: در استان‌هایی مانند خراسان رضوی، اصفهان، تهران، گیلان، قم، مرکزی و مازندران طی هفته‌های گذشته کانون فعال داریم و تمرکزمان بر این استان‌هاست تا کانون‌ها را در حداقل زمان ممکن شناسایی و در محل معدوم سازی کرده، واحد را پاکسازی و شستشو کنیم تا ویروسی در منطقه باقی نماند و بتوانیم جلوی گسترش ویروس را بگیریم.

در همین راستا خبری که رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان از معدوم سازی نیم میلیون مرغ تخم‌گذار بزرگترین واحد تولید مرغ در اصفهان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه داد این نگرانی را ایجاد کرده که آیا مرغ‌های موجود در بازار نیز ممکن است به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مبتلا باشند و آیا این ویروس امکان انتقال به انسان را دارد؟

محسن کریمیان با بیان اینکه بیش از نیم میلیون مرغ تخم‌گذار را در شرکت سیمرغ معدوم کردیم، تصریح کرد: در همین راستا بالغ بر 30 میلیارد تومان خسارت مستقیم و غیرمستقیم به این مجموعه وارد شده و 200 نفر نیز برای مدتی بیکار شدند، در این راستا ستاد بحران استان تشکیل و تامین اعتبار شد و امیدوار هستیم این ویروس فراگیر نشود چون کنترل آن سخت است.

از آنفلوآنزای پرندگان چه می‌دانیم

همان طور که در پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان شده است، آنفلوانزای پرندگان نوعی از آنفلوانزای حیوانی است که توسط گونه ‏A‏ ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود. این بیماری حدود100 سال قبل در بین پرندگان ایتالیا حادث گردیده و سپس به سایر نقاط جهان منتشر شده است. شکل شدید و کشنده بیماری دارای شروع ناگهانی بوده و از شدت بالایی برخوردار است و به سرعت باعث مرگ می‌شود. پرندگان دریایی و به‌ خصوص اردک‌های وحشی مخازن طبیعی ویروس این بیماری هستند و در برابر ابتلای به بیماری به شدت مقاوم هستند ولی پرندگان اهلی نظیر مرغ  و بوقلمون بسیار حساس هستند، اولین بار در ایتالیا در سال 1987 نوع کشنده و فوق حاد آنفلوانزای پرندگان با مرگ و میر 100 درصد تشخیص شده‌اند.

ماکیان آبزی به ویژه اردک‌های وحشی مخزن طبیعی ویروس بوده و بدون ابتلا به بیماری شدید قادرند ویروس را در محیط اطراف خود منتشر کنند ویروس از طریق ترشحات بدن به ویژه بزاق، ترشحات بینی و مدفوع به مقدار فراوان وجود دارد از طریق آب آشامیدنی مشترک باعث آلودگی پرندگان مثل مرغ و خروس می‌شود.

آنفلوآنزای پرندگان چگونه به انسان منتقل می‌شود

مهمترین سئوال انتشار این ویروس در بین انسان‌هاست، در اطلاعات علمی راجع به این نوع از آنفلوآنزا آمده است: با تماس نزدیک و طولانی مدت با پرندگان آلوده امکان انتقال برای انسان وجود دارد. این تماس شامل نگهداری، بازی با پرندگان، سربریدن آنها، کندن پر، از بین بردن بقایای اجساد پرندگان و غیره است، راه اصلی انتقال در سطوح باز مثل چشم، بینی و دهان تثبیت شده و وارد دستگاه تنفسی انسان می‌شود، بیماری از طریق خوردن گوشت پخته پرندگان انتقال نمی‌یابد زیرا ویروس مولد آن در دمای 50 درجه از بین می‌رود.

در همین راستا مهمترین خبری که دیروز در برخی رسانه‌ها منتشر و البته تکذیب شد مربوط به آلوده شدن یکی از کارکنان دامپزشکی نجف آباد به این ویروس بود.

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تکذیب خبر ابتلای کارمند سازمان دامپزشکی نجف آباد به بیماری آنفلوآنزای پرندگان که در برخی رسانه‌ها مطرح شده است، اظهار داشت: این بیمار با علائم کاهش فشار خون مراجعه کرد و بلافاصله تحت مراقبت قرار گرفته و در بررسی‌های بالینی هیچگونه علائمی از آنفلوآنزا نداشته است.

رئیس سازمان دامپزشکی نیز در سفری که به منظور بررسی شرایط کنترل این بیماری در اصفهان داشت گفت: اگرچه هنوز موردی از انتقال آنفلوانزا به انسان گزارش نشده است ولی این دغدغه همیشه وجود داشته است و باید آمادگی کافی برای مقابله با آن وجود داشته باشد.

مهدی خلج افزود: ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سرما پایداری دارد و همچنین مجموعه‌ای از شرایط موجود جامعه ایجاب می‌کند که با تلاش مضاعف و هوشیاری کامل تلاش کنیم که از این شرایط عبور کنیم. فعالیت‌ها باید از مرز همدلی و همزبانی به مرز همکاری سوق داده شود تا کنترل لازم در این زمینه صورت گیرد.

تلاش برای قرنطینه و ضدعفونی کردن مرغداری‌ها

مهمترین اقدام کنترلی در هنگام شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شامل معدوم کردن سریع علیه پرندگان بیمار یا تماس یافته، دفع مناسب لاشه پرندگان و قرنطینه و ضدعفونی کردن مرغداری‌ها است.

ویروس آنفلوآنزا در عرض نیم ساعت در دمای 60 درجه سانتی گراد و نیز در تماس با مواد ضد عفونی کننده نظیر فرمالین وید از بین می‌رود.

جالب است که بدانیم یک گرم کود آلوده به ویروس آنفلوانزا می‌تواند در حدود یک میلیون مرغ را آلوده کند، یکی دیگر از اقدامات کنترلی، محدود کردن جابجایی پرندگان در داخل کشور و یا بین کشورها است. به نظر می‌رسد با جلوگیری از تماس ماکیان اهلی با پرندگان وحشی از انتشار ویروس این بیماری پیشگیری می‌شود. استفاده از ماکیان اهلی از آب آلوده به فضولات پرندگان وحشی به آسانی باعث انتقال ویروس به آنها می‌شود.

استاندار اصفهان در رابطه با اقدامات پیشگیرانه گفت: با توجه به راه‌های متنوع انتقال بیماری و مدت‌زمان طولانی عمر ویروس، تنها راه‌حل مقابله با ویروس این است که کلیه‌ راه‌های انتقال کنترل شود.

زرگرپور به ظرفیت‌های فنی و علمی بالای اصفهان اشاره کرد و افزود: با توجه به این ظرفیت‌های بالا، اصفهان باید نخستین استانی در کشور باشد که توانسته آن این را ریشه‌کن کند و اقدامات مقابله‌ای در اسرع وقت صورت گیرد چراکه صنعت طیور یکی از صنایع بزرگ استان است و در صورت عدم مقابله می‌تواند مشکلاتی را در سطح کشور ایجاد کند.

وی تأکید کرد: باید هدف فعالیت‌ها بر این اساس باشد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن کلیه‌ اقدامات صورت گیرد تا بیماری کنترل و در ادامه متوقف شود. باید در این رابطه با توزیع بسته‌های آموزشی، برنامه‌ها تلویزیونی و نشست‌های تخصصی در صداوسیما نسبت به آگاه‌سازی جامعه اقدام کنیم چراکه اطلاع‌رسانی بسیار حیاتی و لازم است.

انتهای پیام/ تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.