سرویس: اجتماعی 11:40 - سه شنبه 12 بهمن 1395

ایجاد حس اعتماد؛ تیرخلاص بر ناآگاهی در شبکه های اجتماعی

ایجاد حس اعتماد و تغییر ذائقه تیر خلاصی بر ناآگاهی افراد در شبکه های اجتماعی است،مراقب باشید شبکه های اجتماعی شما را مدیریت نکنند.

به گزارش اصفهان شرق، از خودتان محافظت کنید، این بار با سلاح آگاهی و هوشمندی، آشفته بازار فضای مجازی در نوسان جریانات پیرامونی ما هر روز رخی از خود نشان می‌دهد، گاه با حادثه آتش سوزی شعله‌ور می‌شود، گاه با خبر حقوق‌های نجومی سر به فلک می‌کشد، گاهی ریز گردها هوای شبکه‌های اجتماعی را آلوده‌تر می‌کنند و این فضا هر زمان به فراخور آنچه رخ می‌دهد رنگی به خود می‌گیرد، اینها تنها بخشی از رنگارنگی شبکه‌های اجتماعی در حوزه خبر و اطلاع رسانی بودند، مطالب بی شمار از مسائل سیاسی، اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، خانوادگی، آموزشی و …. که هر که روز به دست شما می‌رسد و ساعت‌های بسیاری را صرف مطالعه آنها می‌کنید نیز شما را در معرض مواجهه با اطلاعات نامناسب قرار می‌دهد، اطلاعاتی که با تحریک حواس شما گاهی القا کننده خشونت، بی اعتمادی به اطرافیان، ایجاد شبهه، نفرت و مسائلی از این دست است.

هیچ کس مصون نیست

هشدارهای متعددی برای زندانی نشدن در اطلاعات رنگارنگ شبکه‌های اجتماعی داده شده است و خطرات احتمالی این شبکه‌ها بارها و بارها از کارشناسان گرفته تا مسئولان و مطالبه‌های مردمی گوشزد می‌شود، همه افرادی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند ممکن است در معرض مطالب آلوده و بی محتوا قرار گیرند و این امر کاملاً بی مقدمه به سراغ افراد مختلف می‌آید و هیچ فردی نمی‌تواند بگوید من از این مسئله مصون هستم زیرا اصل شبکه‌های اجتماعی خارجی یعنی تغییر ذائقه کاربران به صورت کامل آرام و نرم.
مواجهه با کانال‌ها و صفحات قمار و شرط بندی، تشویق به استفاده از الکل و مواد مخدر به بهانه‌های مختلف از جمله شادی و ورزش، ارتباط گیری با دوستان مجازی که هویت آنها بر شما پوشیده است و ممکن است آن فرد هر طور که مایل باشد خود را معرفی کند، جلب اعتماد شما با ارسال پیام‌ها و محتوای های مختلف به خصوص محتوای عاطفی و گذاشتن قرار حضوری، پیام‌های آزاد دهنده که هویت و شخصیت شما را زیر سؤال می‌برد (مثلاً فردی ظاهر و اعتقادات شما را به سخره بگیرد)، به وجود آمدن مشکلات مالی همانند هک شدن حساب بانکی شما و یا انتشار اطلاعات محرمانه حساب‌های شخصی‌تان در اثر اعتمادی که در شبکه‌های اجتماعی به افراد ناشناخته پیدا کرده‌اید، تجاوز به حریم خصوصی‌تان و سوء استفاده دلالان و مجرمان این فضا از عکس‌ها و اطلاعات خانوادگی شما و از همه مهم‌تر از دست دادن طلایی‌ترین سرمایه زندگی‌تان که وقت شما می‌باشد در اثر استفاده نا محدود و اعتیاد به اینترنت، همه اینها یخش کوچکی از لیست بی‌شمار خطراتی است که همه کاربران شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را تهدید می‌کند.
همان‌طور که در گزارش‌های متعدد راهکارهایی را با شما در میان گذاشتیم در ادامه نیز با توجه به خطرات احتمالی یاد شده برای مجهز شدن به سلاح آگاهی و فضای مجازی برخی نکات را مطرح خواهیم کرد.

کلید اطلاعات محرمانه تان را به اشتراک نگذارید

به یاد داشته باشید هیچ گاه اطلاعات شخصی خود و هر آنچه در نظر شما خصوصی به نظر می رسد را در شبکه های اجتماعی منتشر نکنید، حتی عکس چهره خود و نام واقعی تان را! نام خانوادگی، شماره تلفن، عکس های خانوادگی، آدرس و بسیاری اطلاعات دیگر جزء حریم شخصی شما به شمار می روند، اینها را با هیچ فردی حتی صمیمی ترین دوستانتان به اشتراک نگذارید.

کلمات رمز، کلید اطلاعات محرمانه شما هستند و باید مخفی نگه داشته شوند، پس از درج رمز حساب های کاربری خود در شبکه های تعاملی و ایمیل و نرم افزارهای کامپیوتری که دارای رمز ورود هستند خودداری کنید، به پیام های ایمیلی که فرستنده آنها ناآشناست بی توجه باشید زیرا ممکن است ویروس باشد و تمامی اطلاعات شما را در معرض خطر و سوء استفاده قرار دهد.

 شبکه های اجتماعی

همان‌طور که گفته شد، خاصیت شبکه‌های اجتماعی انتشار اطلاعات فراوان و گرفتن حق تفکر و مداقه در کیفیت و صحت و سقم آنچه به دست شما می‌رسد، است، هرچه را می‌خوانید باور نکنید و احساسی با موضوع برخورد نداشته باشید زیرا بسیاری از مطالب در قالبی زیبا به رشته تحریر در می‌آیند و شما بیش از آنکه به محتوا توجه کنید درگیر قالب زیبای آن می‌شوید و احتمال زیادی دارد تا آن مطلب را به اشتراک بگذارید، در این صورت شما یکی از حلقه‌های انتشار مطالبی خواهید شد که محتوایان صحت ندارد.

تحقیق کنید و مطالعه داشته باشید و در خصوص کیفیت مطالبی که به دستتان می‌رسد با دیگران به مشورت بنشیند، این‌گونه بهتر می‌توانید به نتیجه برسید، دو نکته مهم دیگر وجود دارد، اول اینکه هر آنچه افراد درباره شخصیت و موقعیت خود می گویند را به راحتی قبول نکنید افراد هیچ‌گاه هویت واقعی خود را نشان نمی‌دهند و همچنین تلاش کنید ارتباطات فضای مجازی را کاملاً کنترل کنید و آن را به دنیای واقعی نکشانید.

چگونه با کودکان برخورد کنیم

اگر کودکانتان هم از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند بهتر است با آنها صحبت کنید تا مواردی را با شما در میان بگذارند، هرچند که در مساله استفاده این گروه سنی از شبکه های اجتماعی ابتدا از بعد سلامت و سپس از ابعاد مختلف روانشناسی و به خطر افتادن این گروه همیشه والدین مورد انتقاد بوده اند اما اگر فرزندان شما به شبکه های اجتماعی دسترسی دارند با آنها صحبت کرده و با نرمی و ملایمت بخواهید هرچه رخ می دهد را بازگو کنند، اینگونه شما تسلط بیشتری بر رفتار آنها خواهید داشت.

درخواست ملاقات حضوری افراد ناشناس از فرزندانتان، سایت هایی که بیشتر مود توجه آنها هستند، ساعت های حضور در شبکه های اجتماعی و استفاده از اینترنت، معرفی دوستان و گروه هایی که عضو آنها هستند، مطلع کردن شما اگر پیام های مشکوک و تهیدآمیز دریافت کرده اند.

شبکه های اجتماعی

همچنین علاوه بر ارتقا سواد رسانه ای و مجازی خود مطالب مفید برای حضوری آگاهانه در شبکه های اجتماعی را به فرزندانتان بیاموزید و آنها را توجیه کنید تا از انتشار مطالب خصوصی و خانوادگی و افشای اطلاعات شخصی با دیگران خودداری کنند و به آنها تاکید کنید که با افراد غیر نیز ارتباط نگیرند، متاسفانه بسیاری از قربانیان شبکه های اجتماعی کودکان و نوجوانان هستند.

و در پایان؛

ایجاد حس اعتماد و تغییر ذائقه تیر خلاصی بر ناآگاهی افراد در شبکه های اجتماعی است، گردانندگان و طراحان شبکه های اجتماعی با صبوری و برنامه ریزی دقیق ابتدا ذائقه شما را سنجیده و سپس با ایجاد حس اعتماد در شما به نرمی ذائقه شما را تغییر می دهند، مراقب باشید شبکه های اجتماعی شما را مدیریت نکنند.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.