سرویس: اجتماعی 16:00 - دوشنبه 11 بهمن 1395

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان:

هیچ انسانی به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مبتلا نشده است/ جزئیات شیوع بیماری آنفلوآنزای در اصفهان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ضمن توضیح بیماری آنفلوآنزای و خطرات آن از جزئیات شیوع بیماری و تلف شدن نیم میلیون مرغ و درگیر شدن 6 شهرستان با این بیماری گفت.

به گزارش اصفهان شرق، شهرام موحدی در خصوص بیماری آنفلوآنزا و میزان گسترش این بیماری در استان اصفهان اظهار داشت: بیماری آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که بیش از 100 نوع ویروس منجر به این بیماری می‌شوند؛ برخی از این ویروس‌ها مختص انسان، برخی در حیوانات و تعدادی هم مشترک بین انسان و حیوان هستند.

ایران و 54 کشور دنیا درگیر آنفلوآنزای پرندگان

وی افزود: در حال حاضر درگیر نوعی از ویروس فوق حاد پرندگان هستیم که به نام H5N8 شناخته می‌شود که به عنوان معضل جهانی مطرح بوده و 55 کشور در دنیا درگیر این بیماری هستند؛ از کشورهای آلمان، فرانسه و هلند گرفته تا کره جنوبی و ژاپن با این بیماری مواجه هستند، آخرین کشورهایی که شب گذشته در خبرها آمده بود کویت و مصر هم مواردی مبتلا به این ویروس گزارش کرده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به منبع شیوع بیماری ادامه داد: منشأ گسترش بیماری پرندگان مهاجر هستند که به دلیل تغییر آب و هوا اقلیم خود را تغییر می‌دهند و در کانال‌های هوایی مسیرهایی را طی می‌کنند که یکی از این مسیرها از طرف سیبری به سمت خط استوا بوده که از کشور ما هم می‌گذرد.

گنجشک، کبوتر و کلاغ عامل انتقال بیماری

وی اضافه کرد: پرندگان مهاجر در طول مسیرشان، در تالاب‌ها و کنار رودخانه‌ها برای استراحت فرود می‌آیند؛ این پرندگان در محیط ویروس را پخش می‌کنند که در مرحله اول پرندگان آزادپرواز مانند گنجشک، کبوتر و کلاغ در معرض این بیماری هستند و پرندگان آزادپرواز بیماری را به مرغداری‌های صنعتی و محلی منتقل می‌کنند.

موحدی با بیان این که نخستین مورد آلودگی بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان دو ماه قبل در تهران گزارش شد عنوان کرد: از نیمه دوم سال 95 آمادگی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری را داشتیم و فعالیت‌هایی همچون آموزش در تمام اتحادیه‌های مربوطه، اطلاع‌رسانی به روستاییان، هماهنگی و تشکیل ستادهای مقابله با آنفلوآنزا پیش از گزارش بیماری در استان صورت گرفت.

6 شهرستان از استان اصفهان درگیر آنفلوآنزا

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خاطر نشان کرد: 24 دی ماه نخستین مورد گزارش شده مبتلا به ویروس H5N8 در استان اصفهان در بخش محمدآباد جرقویه در طیور روستایی و در یک خانه توسط کارشناسان دامپزشکی تشخیص داده شد که پس از آن اقدامت بهداشتی و قرنطینه‌ای برای مقابله انجام گرفت؛ تاکنون موارد دیگری در 6 شهرستان استان گزارش و اقدامات لازم انجام شده است.

وی با بیان این که هرجایی بیماری شناسایی شود به نام کانون شناخته می‌شود تصریح کرد: نجف‌آباد و بوئین و میانداشت از شهرستان‌های کانون بیماری هستند و قابل توجه این که نظارت دامپزشکی تا آنجا دقیق و حساس دنبال می‌شود که تنها موردی که در بوئین و میاندشت گزارش شده در یک روستای بسیار دور در یک خانه 4 پرنده وجود داشت که یکی از آن‌ها مبتلا بود که توسط کارشناسان دامپزشکی شناسایی شد.

موحدی در خصوص میزان شیوع بیماری در بین پرندگان گفت: در استان اصفهان 24 میلیون قطعه طیور در بخش صنعتی وجود دارد که بیشتر نگرانی ما هم از این بخش است، عدد مبتلایان در مرغ‌های محلی و خانگی ناچیز بوده و در این بخش با رعایت اقدامات بهداشتی جای نگرانی نیست.

تلف شدن نیم میلیون مرغ در فلاورجان

وی افزود: در این راستا، واحد صنعتی سیمرغ اشترجان فلاورجان چند مورد تلفات گزارش شده بود که پس از نمونه‌گیری و مثبت بودن نتیجه، وجود بیماری در این واحد تأیید شد؛ پس از تایدد وجود بیماری قرنطینه سازی انجام گرفته و 510 هزار مرغ تخم‌گذار این واحد با انجام سلسله اقداماتی معدوم می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که خسارت متحمل شده واحدها به چه صورت جبران می‌شود، بیان داشت: تقریباً همه واحدهای مرغداری صنعتی بیمه هستند و در زمینه پرداخت خسارت مشکل خاصی نداریم.

تاکنون هیچ انسانی به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان (H5N8) مبتلا نشده است

موحدی با اشاره به میزان خطرناک بودن این بیماری برای انسان‌ها تاکید کرد: ویروس‌های آنفلوآنزا مختلف بوده و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای انسان به ویروس H5N8 در هیچ جای دنیا گزارش نشده است، اما این موضوع به این معنی نیست که مراقبت‌های خودمان را کم کنیم و نسبت به این بیماری بی تفاوت باشیم.

وی تشکیل ستاد بحران، هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط مانند نیروی انتظامی، محیط‌زیست، دانشگاه علوم پزشکی، دادگستری، جهاد کشاورزی و…، کلاس‌های آموزشی برای روستائیان و اعضای ستاد مقابله با آنفلوآنزا، اطلاع‌رسانی با پیامک و بروشور، هماهنگی با اتحادیه‌ها و نامه‌نگاری با مسؤولان محلی را از جمله اقدامات انجام شده توسط دامپزشکی استان عنوان کرد.

با خیال راحت مرغ و تخم‌مرغ بخورید

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در ادامه در خصوص مصرف مرغ و تخم‌مرغ و نگرانی‌ها در این زمینه تاکید کرد: مرغ، بوقلمون، کبک، بلدرچین و تخم این حیوانات برای کشتار که می‌روند باید یک دکتر دامپزشک صحت و سلامت پرنده را به صورت مکتوب تأیید کند، پس از این تأیید، باید گواهی حمل به کشتارگاه صادر شود، پس از حضور در کشتارگاه اکیپ نظارتی دامپزشکی اعم از دکتران دامپزشک و کارشناسان بهداشت گوشت به صورت شبانه‌روزی بر محموله وارد شده نظارت می‌کنند.

وی تصریح کرد: تمام گوشت و تخم‌مرغ که در مراکز عرضه مجاز عرضه می‌شود دامپزشکی سلامت آن را تأیید می‌کنند و جایی برای نگراننیست؛ وقتی واحدی مانند سیمرغ اشترجان قرنطینه شده شهروندان اطمینان داشته باشند هیچ محصولی از این واحد در بازار نیست و اگر محصولی با برند سیمرغ دیدند متعلق به دیگر شرکت‌هایی است که با همین نام در بازار فعالیت دارند و قطعاً محصولاتشان سالم هستند.

شایعات را جدی نگیرید

موحدی با انتقاد از شایعه‌پراکنی‌ها اظهار کرد: مردم از اطلاعاتشان را از منابع غیر معتبر و شبکه‌های مجازی نگیرند، هر آن چه نیاز باشد از سوی خبرگزاری‌های رسمی کشور به اطلاع عموم شهروندان می‌رسد؛ کارکنان دامپزشکی تمام عزمشان بر حفظ سلامت جامعه است و در این راستا هیچ کوتاهی انجام نمی‌دهند و البته تا به امروز خطری جان شهورندان را تهدید نمی‌کند.

وی با تاکید بر این که در حوزه مصرف هیچ مشکلی وجود ندارد و مردم با خیالت راحت محصولات مرتبط با طیور را مصرف کنند، ابراز داشت: نیاز به همکاری همه مردم وجود دارد، در حاضر با باز شدن زاینده‌رود از دادن غذا به پرنده‌های وحشی پرهیز کنند تا از نزدیک شدن آن‌ها به ساحل جلوگیری شود؛ مجدداً تاکید می‌کنم که شهروندان دلواپس مصرف نباشند، سلام محصولات تأیید شده است و جای نگرانی وجود ندارد.

توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرید

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در ادامه با بیان چند توصیه بهداشتی برای مقابله با گسترش آنفلوآنزا اضافه کرد: به روستائیان توصیه می‌کنم، اگر می‌توانند تا زمانی که ویروس از بین برود از طیور نگهداری نکنند، اگر امکان این کار نیست حتماً طیور خانگی را محصور کنند که پرندگان آزادپرواز به خوراک و آبشان دسترسی نداشته باشند.

وی افزود: روستائیان از خرید طیور از دست فروشان و بازارچه‌های محلی به جد خودداری کنند و احیاناً اگر تلفات داشتند به صورت بهداشتی معدوم کنند و موارد ابتلا را به بهداری‌ها و یا مراکز دامپزشکی گزارش دهند.

موحدی به پرورش دهندگان صنعتی نیز توصیه کرد: مسائل امنیتی و بهداشتی را در بالاترین سطح رعایت کنند چرا که یک گرم مدفوع پرنده آلوده یک میلیارد ویروس در داخل خود دارد؛ طیور تلف شده را نباید در بیابان رها کرد و از جابجای طیور و محصولان جانبی مانند تخم‌مرغ و کود مرغی بدون مجوز دامپزشکی خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در پایان در خصوص واردات و صادرات محصولات مربوط به طیور به استان خاطر نشان کرد: در استان هم واردات داریم و صادرات؛ نیروی انتظامی موظف است از تمام وسایل نقلیه که چنین محصولاتی را جابجا می‌کنند گواهی حمل بهداشت که توسط مبدأ صادر می‌شود را بخواهند و مورد بررسی قرار دهند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.