سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 12:50 - دوشنبه 11 بهمن 1395

عضو هیأت علمی دانشکده بهداشت اصفهان خبر داد

سالانه 25 هزار ایرانی به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند

عضو هیأت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در هر سال حدود 25 هزار نفر در کشورمان دچار مرگ زودرس در ارتباط با آلودگی هوا می‌شوند که بیشتر آن‌ها به دلیل عارضه‌های قلبی عروقی، تنفسی و سرطان خون و مثانه است.

به گزارش اصفهان شرق، یعقوب حاجی‌زاده در همایش پویش ملی مبارزه با سرطان در رابطه با آلودگی هوا و ریسک سرطان اظهار کرد: هوایی که تنفس می‌کنیم دارای آلاینده‌هایی است که نقش آن‌ها در ایجاد سرطان به اثبات رسیده است.

وی با بیان اینکه هر نوع دودی که از فعالیت‌های احتراق منتشر و از خودروهای بنزینی، گازوئیلی و از سوخت در صنعت و غیره خارج می‌شوند دارای ترکیبات سرطان‌زا هستند، افزود: آلودگی هوا مسؤول مرگ حدود 7 میلیون نفر جهان در سال 2015 بوده که این رقم دو برابر پیش‌بینی‌ها است.

عضو هیأت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در همان سال 2015 بر اثر استعمال دخانیات 7 میلیون نفر، ایدز 1.2 میلیون، سل 1.1، مالاریا 0.7 میلیون نفر به کام مرگ کشیده شده‌اند، تصریح کرد: در بعضی از کشورها تعداد افرادی که در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است.

وی تأکید کرد: مرگ‌ و میر ناشی از آلودگی هوا به طور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس، سرطان ریه و ایسکمی قلب، حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی است.

حاجی‌زاده با بیان اینکه در سال 2015، آلودگی هوا مسؤول 21 درصد کل مرگ‌ و میرهای قلبی و عروقی و 27 درصد مرگ‌ و میرهای سرطان ریه بوده است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد، آلودگی هوا یکی از ریسک فاکتورهای مهم ناهنجاری‌های توسعه عصبی در کودکان و بیماری‌های تخریب عصبی در بزرگ‌سالان باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر همیشه به فکر درمان باشیم باید منتظر حضور بیماران سرطانی بود و در این صورت فقط مضرات را افزایش داده‌ایم، عنوان کرد: ضررهای اقتصادی ناشی از آلودگی هوا در سال 2015 حدود 21 میلیارد دلار برآورد شده است که شامل هزینه‌های پزشکی، کاهش رشد اقتصادی ناشی از مرگ زودرس و ناتوانی جسمی و هزینه تخریب محیط ‌زیست است.

وی ادامه داد: آلاینده‌های معیار یا شاخصی دارند که در ایستگاه‌های مخصوص سطح شهرها از جمله اصفهان آلاینده‌ها توسط ایستگاه‌های محیط‌زیست سنجش و پایش می‌شوند که درصد میزان رشد آلاینده‌ها در روز را مشخص می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: ماده اصلی تولیدکننده آلودگی از بنزین، آلاینده‌ای به نام بنزن است که بسیار درصد رشد میزان آلاینده‌های موجود در هوا را افزایش می‌دهد.

وی در پایان با بیان اینکه در هر سال حدود 25 هزار نفر در کشورمان دچار مرگ زودرس در ارتباط با آلودگی هوا می‌شوند که بیشتر آن‌ها به لیل عارضه‌های قلبی عروقی، تنفسی و سرطان خون و مثانه است، عنوان کرد: میزان شیوع سرطان در کشورمان، تعداد 130 نفر در میان هر یک‌صد هزار نفر است که پیش‌بینی‌ شده تا 10 سال آینده، 50 درصد به تعداد مبتلایان به سرطان در کشور افزوده شود.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.