سرویس: غیر تولیدی 11:41 - دوشنبه 11 بهمن 1395

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان عنوان کرد:

کشاورزی اصفهان تحت شعاع کمبود آب/آبیاری تحت فشار برنامه‌ای مهم در برنامه ششم توسعه

به اعتقاد کارشناسان، برای توسعه بخش کشاورزی استان اصفهان ابتدا باید سهم منابع آبی آن را مشخص کنیم و ابتدا باید موضوع آب را تثبیت شود تا بتوانیم کشاورزی را در استان زنده نگه داریم.

به گزارش اصفهان شرق، قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این باره گفت: اگر به ازای توسعه سایر بخش ها از جمله صنعت و شرب، آب بخش کشاورزی مصرف شود تا چند سال آینده حتی آبی برای کشاورزی نخواهیم داشت.
به گفته مهرداد مرادمند، در شرایطی که کشاورزان آب کافی ندارند به طور قطع به دنبال تکنولوژی های جدید در این بخش نخواهند رفت.
وی با اشاره به تنوع بالای بخش کشاورزی، اظهار داشت: به دلیل ازدیاد تنوع رشته های کشاورزی از آن با عنوان یک کلمه عام تعریف می شودچرا که زیربخش های آن بسیار زیاد است.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان اصفهان افزود: دو نوع فعالیت در بخش کشاورزی ممکن است با یکدیگر سنخیتی نداشته باشد با این وجود هر یک از زیربخش های آن همچون زراعت، دامپروری، باغبانی و … به نوعی به یکدیگر وابسته هستند.
وی با بیان اینکه حدود 95 درصد بخش کشاورزی وابسته به بخش خصوصی است، تاکید کرد: دولت در مباحث تولید کشاورزی نقشی ندارد و بیشتر نقش سیاست گذار را ایفا می کند.
کاهش چشمگیر آب کشاورزی استان نسبت به 15 سال گذشته
مرادمند در خصوص مشکلات کشاورزی استان اصفهان، گفت: کشاورزان و متولیان بخش کشاورزی استان تا حدودی توانسته اند خود را با موضوع کمبود آب وقف دهند.
وی افزود: با وجودی که میزان آب مصرفی بخش کشاورزی استان در مقایسه با 15 سال گذشته، کاهش چشمگیری داشته اما تولیدات آن به نسبت کاهش نیافته این حاکی از بهره وری بالاتر از منابع آبی موجود اصفهان است.
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان داشت: متاسفانه در شرایط پیش رو با توجه به اینکه عمده منابع آبی ما وابسته به زاینده رود است و به غیر از خشکسالی، شاهد بارگذاری هایی بر این رودخانه هستیم که مدیریت این بخش از دسترس ما خارج است.
وی تصریح کرد: طی 30 سال گذشته بارگذاری های بسیاری به دلیل افزایش جمعیت و یا توسعه صنایع بر روی زاینده رود صورت گرفته که موجب محدودیت آب بخش کشاورزی شده است.
مرادمند بیان داشت: زمانی که ما منابع آبی خود را در حوضه از دست دهیم و بازچرخانی آب بخش کشاورزی دچار مشکل شود دیگر حتی با صرفه جویی نمی توان مشکلات را حل کنیم.
حدود 3 درصد از سطح اراضی کشور در استان اصفهان قرار دارد
وی درباره خشکسالی حاکم بر استان و تاثیر آن بر میزان تولیدات بخش کشاورزی اصفهان، بیان داشت: در بخش زراعی در واحد سطح، تولید را تا حدودی جبران کرده ایم با این وجود شاهد کاهش هستیم اما در بخش دامی و باغی حتی با افزایش چشمگیر تولید مواجه شدیم.
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: حدود 3 درصد از سطح اراضی کشور در استان اصفهان قرار دارد در حالیکه میزان تولید ما حدود 6 درصد است؛ این نشان دهنده بهره وری بیشتر از منابع آب و همچنین واحد سطح است.
به گفته وی، هم اکنون حدود 30 درصد منابع آبی که 15 سال پیش موجود بود را در اختیار داریم اما تولیدات ما به همان نسبت کاهش نیافته است.
مرادمند با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به 6 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان اصفهان تولید و حتی میزانی از آن صادر می شود، اظهار داشت: البته آمار دقیقی از صادرات موجود نیست با این وجود علاوه بر کشورهای اطراف، برخی از محصولات دامی همچون گوشت سفید و شیر به استان های همجوار صادر می شود.
به گفته قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، هم اکنون استان اصفهان در زمینه گوشت سفید، شیر و تخم مرغ به خودکفایی رسیده است.
سال گذشته 500 هزار تن گندم در استان اصفهان تولید شد
وی در خصوص تولیدات گندم در استان اصفهان، بیان داشت: گندم به دو صورت دیم و آبی تولید می شود و حدود 90 درصد سطح زراعی کشور به گندم اختصاص دارد؛ در این شرایط کاهش تولید گندم اصفهان به دلیل نبود آب، در کشور تاثیر چندانی ندارد.
به گفته مرادمند، سال گذشته 500 هزار تن گندم در استان اصفهان تولید شد و امسال نیز به دلیل نبود آب ممکن است تولید حدود 200 هزار تن آن کمتر شود.
وی درباره جایگاه کشاورزی اصفهان در برنامه ششم توسعه، گفت: مطابق پیش بینی های صورت گرفته برای استان استفاده از زیرساخت های لازم بخش کشاورزی و آبیاری تحت فشار مدنظر قرار گرفته است تا از میزان آب اندک موجود، حداکثر بهره وری را ببریم.
به گفته قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، رویکرد کشاورزی استان، حرکت به سمت تولیداتی با نیاز آبی کمتر است.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.