سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 15:05 - شنبه 09 بهمن 1395

اصفهان در فریز جنین کشور رکورد زد

باز شدن یخ جنین اصفهانی بعد از 14 سال انتظار + تصویر

یخ جنینی که در مرکز باروری و ناباروری اصفهان نگهداری شده بود پس از 14 سال انتظار باز شد و رکورد فریز جنین در کشور شکسته شد.

به گزارش اصفهان شرق، سید اسدالله کلانتری در خصوص تولد جنین فریز شده پس از 14 سال انتظار اظهار کرد: جنین مریضی که 14 سال فریز شده بود، بیرون آورده شده و پس از آن داخل رحم مریض و مادر جنین گذاشته شد.

وی با بیان اینکه جنین بیمار در سن 28 سالگی بیمار فریز شده بود و در سن 42 سالگی از فریز خارج شد، افزود: پس قرار دادن جنین در رحم این مریض، بیمار حامله شده و پس از اتمام دوران حاملگی این جنین پس از 14 سال متولد شد.

رئیس مرکز باروری و ناباروری اصفهان تصریح کرد: زایمان فرد بیمار ساعت 7:30 صبح امروز با موفقیت کامل به اتمام رسید و این بیمار پس از 14 سال انتظار، صاحب یک نوزاد دختر شد.

* تولد نوزاد حاصل از جنین 14 سال فریز شده تا کنون در کشور سابقه نداشته

وی تأکید کرد: مادر این نوزاد 25 سال پیش ازدواج کرده و 2 بار حاملگی خارج از رحم داشته، به همین دلیل دیگر امکان باروری برای وی پیش نیامده بود؛ همچنین در سال 81 با استفاده از روش آی وی اف(IVF) و تخمک‌های وی، یک جنین به رحم وی منتقل شد اما منجر به تولد نوزاد نشد.

کلانتری با اشاره به شکسته شدن رکورد فریز شدن جنین در کشور ادامه داد: تولد نوزاد حاصل از جنین 14 سال فریز شده تا کنون در کشور سابقه نداشته و بیشترین سن جنین فریز شده منجر به تولد، حداکثر 11.5 سال بوده است؛ بنابراین این فریز جنین رکورد جدیدی در کشور بود که توسط مرکز باوری و ناباروری انجام شد.

* امکان باردارشدن مجدد مادر نوزاد وجود دارد

وی با بیان اینکه 12 جنین از این بیمار در مرکز باروری و ناباروری اصفهان نگهداری و فریز شده است، خاطرنشان کرد: بیمار در سال‌های گذشته به نوعی از سرطان غدد لنفاوی مبتلا شد اما با وجود چنین شرایطی در سال گذشته برای بچه‌دار شدن اقدام کرد.

رئیس مرکز باروری و ناباروری اصفهان در رابطه با باردارشدن این مادر در سال‌های دیگر، عنوان کرد: باز هم امکان باردارشدن این مادر وجود دارد و او می‌تواند پس از 2 سال و پایان دوران شیردهی نوزاد خود، جهت انتقال یکی دیگر از جنین‌های فریز شده اقدام کند.

* تولد نوزاد فریز شده از 20 سال پیش در اصفهان

وی با اشاره به تولد نوزادان حاصل از جنین فریز شده در مرکز باروری و ناباروری اصفهان، بیان داشت: تولد نوزاد حاصل از جنین فریز شده از حدود 20 سال پیش در اصفهان آغاز شده و هر هفته 10ها مورد تولد در مرکز باروری و ناباروری انجام می‌شود.

کلانتری در رابطه با تعداد جنین‌های فریز شده در این مرکز بیان کرد: در حال حاضر بیش از 100 هزار جنین فریز شده حاصل از لقاح آزمایشگاهی در مرکز باروری و ناباروری اصفهان نگهداری می‌شود که پس از آزمایش‌ها و موعد مناسب این جنین‌ها از فریز به بیرون آورده می‌شوند.

وی اظهار کرد: این بیمار لوله‌های رحمی خود را از دست داده بود و زمانی که این لوله‌ها در بدن وجود نداشته باشد، فرد نمی‌تواند حامله شود و مجبور خواهد شد تا با لقاح آزمایشگاهی و با اسپرم همسر فرد بیمار و تخمک خود، جنینی به وجود آورده و سپس جنین حاصل شده فریز شود.

پیش از این رکورد، نگهداری جنین فریز شده در ایران با نگهداری یک جنین به مدت 11.5 سال در آزمایشگاه مرکز باروری و ناباروری استان اصفهان در سال 91 ثبت شده بود که منجر به تولد یک نوزاد پسر شد؛ امروز رکورد جدیدی از فریز جنین در این مرکز رقم خورد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.