اصفهان شرق

سهم هر ایرانی از نقدینگی کشور چقدر است؟

کدخبر: 124139
1395/11/09 در ساعت 14:09

به گزارش اصفهان شرق، جدیدترین گزارش بانک‌مرکزی از حجم نقدینگی موجود در کشور، نشان از رشد جهشی این شاخص در دولت روحانی دارد و میزان آن در آبان‌ماه سال جاری به بیش از به 1161 هزار و 820 میلیارد تومان رسیده است.

این میزان نقدینگی در حالی در کشور وجود دارد که بررسی آمارها نشان از افزایش 136 درصدی در دوران ریاست روحانی دارد. در مردادماه سال 92 که حسن روحانی رسما به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، حجم نقدینگی موجود در کشور به رقمی در حدود 492 هزار میلیارد تومان رسیده بود که پس از گذشت حدود سه سال رشد 670 هزار میلیارد تومانی را تجربه کرده است.
اقتصاددانان، نقدینگی را به خون مورد نیاز برای تپش قلب اقتصاد تشبیه می‌کنند که برای سلامتی نیاز به دو مولفه اصلی سالم بودن و حرکت صحیح در بدن دارد که در اینجا همان مسیر رشد وتوسعه اقتصاد کشور است. خطر اصلی افزایش حجم نقدینگی نیز زمانی  است که وقتی نقدینگی بیشتر از تورم در اقتصاد رشد کند. البته ممکن است که قیمت ها تثبیت شود اما گویا در موتور اقتصادی کشور ماسه ریخته باشند مانع از روغن کاری موتورهای اقتصاد می شود و یکی از نشانه‌هایی که این میزان نقدینگی نتوانسته موجب از بین رفتن رکود و.. شود نیز همین عدم مدیریت صحیح است.
 فارغ از تاثیراتی که این میزان نقدینگی بر اقتصاد کشور می‌گذارد و خطراتی که به واسطه عدم هدایت صحیح آن رخ می‌دهد، سهم هر ایرانی از این مبلغ بیش از یازده میلیارد میلیونی یکی از محاسبات جذاب است.
در جدول زیر به بررسی سهم هر فرد از نقدینگی کشور در 20سال گذشته می پردازیم:
سهم هر ایرانی از نقدینگی کشور چقدر است؟
 براین اساس ، حجم نقدینگی موجود در کشور به ازای هر نفر از آغاز دولت روحانی تا کنون 8میلیون و 131 هزار تومان رشد داشته است. در واقع حجم نقدینگی کشور از ابتدای دوران مادها تا ابتدای دولت روحانی به ازای هرنفر 6 میلیون و 391 هزار تومان بوده که در سه سال دولت روحانی افزایش بیش از 8 میلیون تومانی را تجربه کرده وبه رقم14 میلیون و 522 هزار تومان رسیده است. در واقع در این دولت بیش از کل دوران تاریخ پولی کشور نقدینگی تولید شده است. این موضوع باعث سوال بسیاری از کارشناسان شده است که “این پول کجاست؟”
آنچه از اطلاعات مندرج در این جدول مشاهده می‌شود،‌ حجم نقدینگی کشور در حدود ده سال گذشته به بیش از 10 برابر و در بازه حدود 20 سال گذشته به بیش از 66 برابر افزایش پیدا کرده است حال آنکه وضع حساب و کتاب مردم با این آمار زیاد همخوانی ندارد.
در واقع این حجم نقدینگی نه تنها نتوانسته بر مشکلات اقتصادی کشور تاثیر مثبت بگذارد بلکه باعث صدماتی نیز برای زندگی مردم شده است. نگاهی به آمارهای اشتغال و بیکاری به خوبی موید این موضوع است که این حجم نقدینگی و بیش از دو برابر شدن آن در 3 سال و نیم گذشته درست هدایت نشده و هیچ بعید نیست در آینده باعث شوک اقتصادی در بازارهای جذاب نظیر سکه و ارز و طلا شود و در اندک زمانی دوباره تورم فزاینده را مهمان سفره‌های مردم کند.

انتهای پیام/راه دانا