سرویس: اخبار شهرستان 15:24 - جمعه 08 بهمن 1395

امام جمعه شهر محمدآباد:

ایستادگی در برابر دشمنان، رمز پیروزی ملت است

حجت الاسلام هاشمی گفت: ایستادگی در برابر دشمنان مهمترین رمز پیروزی است و برندگان کسانی هستند که ثبات و استقامت بیشتری نشان می دهند.

به گزارش اصفهان شرق، امام جمعه شهر محمد آباد در نماز جمعه این هفته در ادامه بحث ازدواج به فوائد تسریع و زیان های تاخیر در آن پرداخت و گفت: حفظ و تقویت ایمان و معنویات، بهره مندی از دوران شیرین و با نشاط نوجوانی، پاک ماندن از فساد و انحرافات جنسی و محفوظ ماندن از بیمای های عصبی و روانی از جمله فواید تسریع در امر ازدواج فرزندان است که باید به آن توجه کرد.

حجت الاسلام هاشمی در فراز دیگر خطبه ها با اشاره به آیاتی از سوره ممتحنه اظهار کرد: کفار در عقيده با شما مخالفند و عملا به مبارزه با ایمان به پرودگار پرداخته اند و این دلیلی بر آواره کردن مسلمین اعم از مردم مظلوم فلسطین از دیارشان است.

وی با بیان اینکه دوستی با دشمنان خدا هیچ فایده ای ندارد، افزود: در زمان ما هم هستند افراد و کشورهایی که بر دشمنان خدا تکیه کرده‌اند و اوضاع و احوال خوبی ندارند. مگر وضعیت این کشورها بعد از این همه ارتباط با غرب به کجا رسید و این ارتباطات چه قدر موجب پیشرفت این کشورها شد؟

امام جمعه شهر محمدآباد تصریح کرد: تعبير به يارى كردن خدا به وضوح به معنى يارى كردن آئين او،  يارى كردن پيامبر و شريعت است لذا در بعضى ديگر از آيات قرآن يارى كردن خدا و رسولش در كنار يكديگر قرار داده شده است.

وی با اشاره به یاری رساندن خداوند در حق مسلمین تاکید کرد: خدا فرشتگان را به يارى شما مى‏فرستد، حوادث را به نفع شما تغيير مسير مى‏ دهد و قلوب مردم را به شما متمايل مى‏ كند، این یاری رساندن خداوند به مردمی است که جز خدا به کسی تکیه نکرده اند.

حجت الاسلام هاشمی در ادامه امداد های خداوند بر مردم، گفت: خداوند سخنانتان را نافذ، فعاليتهايتان را پر ثمر می سازد و بر یاری جسم و جان و درون و برون را احاطه مى‏ كند.

وی خاطرنشان کرد: ایستادگی در برابر دشمنان مهمترین رمز پیروزی است و برندگان کسانی هستند که ثبات و استقامت بیشتری نشان می دهند.

1234-300x223-210x120

مشروح خطبه ها را در زیر بخوانید

مشروح خطبه اول

حجت الاسلام و المسلمین هاشمی امام جمعه شهر محمد آباد در خطبه اول پس از دعوت نمازگزاران به تقوای الهی، در ادامه بحث ازدواج به فوائد تسریع در ازدواج و زیانهای تاخیر در آن پرداختند و بیان داشتند: زود انجام دادن ازدواج فایده‌های فراوانی دارد و تاخیر در آن زیانهای بسیار که ما فعلا بعضی از آنها را بیان می کنیم:

1- حفظ و تقویت ایمان و معنویات
یکی از سپرهای قوی در برابر دشمنان ایمان، ازدواج است. در دوران نوجوانی از یک طرف کششها و جاذبه‌های فطری و معنویات و پاکیها و نیکیها فعالتر می‌شوند و انسان را به سوی خود دعوت می‌کنند و از طرف دیگرجاذبه‌های غریزی و میلهای جنسی، گل می‌کنند و بیدار می‌شوند و انسان را به سوی خود فرا می‌خوانند. هر دوی این جاذبه‌ها و نیروها، لازم و ضروری است و خداوند از روی حکمت و مصلحت اینها را برای رشد و کمال انسان در وجود او به ودیعت نهاده است. به دعوت هر دو باید پاسخ مثبت داد و هر دو را اشباع و ارضا کرد. اگر به جاذبه‌ها و میلهای شهوی و جنسی پاسخ صحیح و عاقلانه، آنگونه که خداوند مقرر فرموده، داده نشوند، طغیان می‌کنند و سر به آشوب و شورش می‌گذارند و به جاذبه‌ها و نیروهای فطری و معنوی حمله ور می‌شوند و چون جریّ و وحشی و بی باک شده‌اند، دمار از روزگار نیروهای معنوی بر می‌آورند. در این میدان کشمکش و جدال از بهترین وسایل دفاعی برای نوجوانان ازدواج است.

2- بهره‌مندی از دوران شیرین و با نشاط نوجوانی
بهار ازدواج دوران نوجوانی است. در این دوران شور و نشاط مخصوصی بر انسان حاکم می‌باشد. اگر از این دوران استفاده لازم برده نشود، بزودی فصل خزان فرا می‌رسد و نشاط از بین می‌رود یا کم می‌شود و انسان دیگر نمی‌تواند لذت و استفاده کامل از ازدواج ببرد.
عشق زنده و جوان و با نشاط است که به زندگی شور و صفا می‌بخشد و گرنه عشق مرده و پیر و پژمرده، شور و صفایی ندارد که به زندگی بدهد.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: ای مردم جبرئیل از طرف خداوند مهربان و دانا، نزد من آمد و گفت: دوشیزگان همانند میوه‌های درختان می‌باشند، هنگامی که رسیدند و فصل چیدن آنان فرا رسید، باید چیده شوند و اگر چیده نشوند تابش آفتاب آنها را فاسد می‌کند و بادهای خزان پراکنده شان می‌نماید. همچنین دختران دوشیزه هنگامی که به رشد و درک و موقعیت زنان رسیدند چاره‌ای غیر از شوهر دادنشان نیست، زیرا آنها بشرند و بشر غریزه و میل جنسی دارد و حتما باید بوسیله همسر، اشبا و ارضا شود……»
کسانی که به هر علتی ازدواج را از دوران نوجوانی به تاخیر می اندازند حتما زیان می‌کنند و لطمه‌اش را می‌خورند. اگر با دقت به جامعه بنگریم افراد فراوانی را می یابیم که در اثر تاخیر در ازدواج دچار زیانهای فراوانی شده‌اند، هر چند که خودشان نفهمند و ندانند که از کجا چوب می‌خورند.

3-پاک ماندن از فسادها و انحرافات جنسی
کمتر عاملی پیدا می شود که به اندازه فسادها و انحرافات جنسی به نوجوانان و جوانان لطمه بزند. این مفاسد و انحرافات، روزگار آنان را سیاه می کند. لطمه‌هایی می زند که در کل زندگی و طول عمر انسان تاثیر سوء دارد. انحرافات جنسی که نمونه بارزش استمناء است، نشاط، طراوت، ایمان، استعداد و هستی انسان را ضایع و تباه می‌گرداند. کسانی که با جامعه و نوجوانان و جوانان، تماس و سروکار دارند، عمق این فاجعه را درک می‌کنند و می‌دانند که مفاسد و انحرافات و آلودگیهای جنسی و روابط نا مشروع دختران و پسران چه زیانهای جبران ناپذیری بر پیکر جامعه و خانواده‌ها و جوانان وارد می‌کند. دخترانی که از این راه به تباهی کشیده می‌شوند وضعشان رقت بار است، چون روح آنان لطیف است تا پایان عمر به عذاب وجدان و احساس گناه و رنج و اندوه دچار شوند. یکی از بهترین و ارزنده ترین فایده های ازدواج حفظ انسان از پلیدیها و فسادها و انحرافات است.
از اینجاست که حکمت فرمایش امام صادق علیه السلام مشخص می‌شود که می فرماید: «از سعادت مرد آن است که دخترش در خانه اش عادت زنانه نبیند».

3- محفوظ ماندن از بیماریهای عصبی و روانی
فشارهای غریزه جنسی، اگر از راه صحیح و مشروع دفع نشود، خرابیهایی به بار می‌آورد و به اعصاب و روان لطمه‌های فراوانی می‌زند.
این فشارها از یک طرف و تنهایی و بی‌پناهی و تکزیستی، از طرف دیگر، اگر کسی در اثر بی‌همسری و فشار این غریزه و پریشانی روحی و ضعف ایمان دچار انحرافات جنسی و فساد و آلودگی شود، مشکل بزرگتر می‌شود، این انحرافات و فسادها ضربه های سهمگینی به اعصاب و جان انسان وارد می‌سازند.

مشروح خطبه دوم

حجت الاسلام و المسلمین هاشمی در خطبه دوم پس از دعوت نمازگزاران به تقوای الهی و تشکر از دانش آموزان مدرسه حضرت محمد صلی الله علیه و آله و مدیر و معلمان آن مدرسه، با اشاره به آیات قرآن بیان داشتند در برابر دشمنان باید مقاومت کرد و از هرگونه سازش و گرایش به آنها خود داری کرد.

خداوند متعال در اولین آیه از سوره ممتحنه مسلمانان را از هرگونه دوستی با دشمنان خدا باز می‌دارد و می‌فرماید: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! دشمن من و خود را دوست خويش قرار ندهيد». سپس مى‏افزايد: «شما نسبت به آنها اظهار محبت مى‏كنيد در حالى كه آنها نسبت به آنچه از حق براى شما آمده (اسلام و قرآن) كافر شده‏اند و رسول خدا و شما را به خاطر ايمان به خداوندى كه پروردگار همه شما است از شهر و ديارتان بيرون مى‏رانند».

آنها هم در عقيده با شما مخالفند، و هم عملا به مبارزه برخاسته‏اند و كارى را كه بزرگترين افتخار شما است، يعنى ايمان به پروردگار، براى شما بزرگترين جرم و گناه شمرده‏اند، و به خاطر همين شما را از شهر و ديارتان آواره كردند. این رویه همیشگی آن‌ها در طول تاریخ بوده است. بیرون راندن مسلمانان مظلوم فلسطین از سرزمین‌هایشان مصداق عینی همین رویه در زمان ماست. همین امروز هم در میانمار، کشورى در شرق آسیا، هزاران انسان مسلمان را دارند می‌کشند، دارند شکنجه می‌دهند، دارند از منازل و سرزمین‌های خود اخراج می‌کنند و این قلدرها، لب‌تر نمی‌کنند. همان‌هایى که براى حیوانات دل می‌سوزانند، فرمان قتل هزاران مسلمان را صادر می‌کنند و عین خیال‌شان نیست.

سپس براى توضيح بيشتر مى‏افزايد: «اگر شما براى جهاد در راه من و جلب خشنوديم هجرت كرده‏ايد پيوند دوستى با آنها برقرار نسازيد». اگر به راستى دم از دوستى خدا مى‏زنيد و به خاطر او از شهر و ديار خود هجرت كرده‏ايد، و طالب جهاد فِي سَبِيلِ اللَّهِ و جلب رضاى او هستيد، اين مطلب با دوستى دشمنان خدا سازگار نيست.

سپس براى توضيح بيشتر مى‏افزايد: «شما مخفيانه با آنها رابطه دوستى برقرار مى‏سازيد، در حالى كه من آنچه را پنهان يا آشكار مى‏كنيد از همه بهتر مى‏دانم». بنابراين مخفى‏كارى چه فايده‏اى دارد با علم خداوند به غيب و شهود. و در پايان آيه به عنوان يك تهديد قاطع مى‏فرمايد: «هر كس از شما چنين كارى كند از راه راست منحرف و گمراه شده است».

هم از راه معرفت خدا منحرف گشته كه گمان كرده چيزى بر خدا مخفى مى‏ماند، و هم از راه ايمان و اخلاص و تقوى كه طرح دوستى با دشمنان خدا ريخته، و هم تيشه به ريشه زندگانى خود زده است كه دشمنش را از اسرارش با خبر ساخته و اين بدترين انحرافى است كه ممكن است به شخص مؤمن بعد از وصول به سرچشمه ايمان دست دهد.

در آيه بعد براى تاكيد و توضيح بيشتر مى‏افزايد: شما براى چه طرح دوستى با آنها مى‏ريزيد؟ با اين كه «اگر آنها بر شما مسلط شوند دشمن شما خواهند بود، و دست و زبان خود را به هر گونه بدى بر شما مى‏گشايند».

شما براى آنها دلسوزى مى‏كنيد در حالى كه عداوت‌شان با شما آن چنان ريشه‏دار است كه اگر بر شما دست يابند از هيچ كارى فروگذارى نمى‏كنند، و شما را با دست و زبان خود مورد هر گونه آزار قرار مى‏دهند، آيا دلسوزى براى چنين جمعيتى سزاوار است.

و از همه بدتر اين است كه «آنها دوست دارند شما از اسلام به سوى كفر باز گرديد». و اين درست دردناكترين ضربه‏اى است كه مى‏خواهند بر شما وارد كنند.

این سخنان را خدا می‌گوید، و این یعنی از نیت‌های واقعی کفار خبر می‌دهد. خبری که احتمال دروغ در آن نمی‌رود. دشمنان شما، آدمهایی هستند که راضی به زندگی کنار شما نیستند، اصلا وجود شما را نمی‌توانند تحمل کنند. تا زمانی که بتوانند از قتل عام و بیرون راندن مسلمانان از ممالکشان کوتاهی نخواهند کرد. اگر بهانه پیدا کنند به قتل عام مردم مسلمان بوسنی در اروپا می‌پردازند. بعد به بهانه‌های واهی به آسیا و عراق حمله می‌کنند، بعد به افغانستان می‌روند و به قتل عام در آنجا دست می‌زنند. سپس در آسیای مرکزی، مسلمانان میانمار را از سرزمین هایشان می‌رانند و به فجیع ترین شکل ممکن دست به کشتار جمعی آن‌ها میزنند. به وسیله ایادی خود، شیعیان بحرین را به جرم شیعه بودن تحت شکنجه و تجاوز و کشتار قرار می‌دهند. اطراف ایران را می‌گیرند و سوریه و عراق و دیگر کشورهای همراه ایران را به هم می‌ریزند، سپس هم اگر دستشان برسد، همه شما را به بدترین وجه خوار و ذلیل خود می‌کنند و به خاک و خون می‌کشند. همه این ظلم‌ها و دشمنی‌ها را انجام می‌دهند تنها به یک دلیل. آن هم این است که شما مومن هستید. شما به خدای یگانه ایمان آورده‌اید.

در آیه 41 سوره عنکبوت می‌فرماید: «مثَل كسانى كه غير از خدا را اولياى خود برگزيدند، مثَل عنكبوت است كه خانه‏اى براى خود انتخاب كرده در حالى كه سست‏ترين خانه‏هاى خانه عنكبوت است اگر مى‏دانستند».
در زمان ما هم هستند افراد و کشورهایی که بر دشمنان خدا تکیه کرده‌اند و اوضاع و احوال خوبی ندارند. مگر وضعیت این کشورها بعد از این همه ارتباط با غرب به کجا رسید؟ این ارتباطات چه قدر موجب پیشرفت این کشورها شد؟ مصری که در قاهره‌اش 2 میلیون نفر از بی‌خانمانی در قبرستان‌ها می‌خوابند. عربستانی که درآمدش میان وهابیون و آل سعود تقسیم می‌شود و اقلیت شیعه و اکثریت مالکی از این درآمدها هیچ عایدی‌ای ندارند. فقرای فراوانی که در شهرهای مختلف عربستانند و به حاجیان ما نشان داده نمی‌شوند. دیگر، کشورهای کوچک و ریز حاشیه خلیج فارس‌اند که پیشرفت علمی، بین المللی، سیاسی، فرهنگی ایران اسلامی را در خواب هم نمی‌بینند، و با وجود داشتن نفت، به گدایان موقتی درِ خانه غرب تبدیل شده‌اند و مردمشان را به ذلت کشانده‌اند. و خدا میداند روزی که نفتشان تمام شود آمریکا چه بر سر آنها خواهد آورد.

ترکیه‌ای که دولتش تازه پس از این همه مبارزات، از دست ارتشیان کودتاچی خارج شده و در عین حال، سال هاست ملتماسانه منتظر پذیرفته شدن در اتحادیه اروپا است و برای این مطلوب هر باجی که بخواهند میدهد. در همین راستا امریکا دولت ترکیه را واداشته تا خلاف امنیت ملی خود با سوریه همسایه بجنگد و این راه دادن مستقیم به وهابیون و ایجاد انگیزه برای مبارزین کرد، حماقتی است که ترکیه در آینده اثراتش را خواهد دید. و همه این کشورها، در بعد نظامی چونان کودکی‌اند در مقابل ایران اسلامی.

آنچه قرآن توصیه می‌کند مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان خدا و نصرت دین الهی است که در عوض خدا نیز کمک خواهد کرد. در آیه 7 سوره محمد می‌فرماید: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد اگر خدا را يارى كنيد شما را يارى مى‏كند، و گامهايتان را استوار مى‏دارد»

تعبير به يارى كردن خدا به وضوح به معنى يارى كردن آئين او است، يارى كردن پيامبر او، و شريعت و تعليمات او، و لذا در بعضى ديگر از آيات قرآن يارى كردن خدا و رسولش در كنار يكديگر قرار داده شده است. اما ببينيم وعده‏اى را كه خداوند در برابر دفاع از آئينش به مجاهدان داده چيست؟ نخست: مى‏گويد: «شما را يارى مى‏كند»؛ اما از كدام طريق؟ از طريق بسيار، در قلب شما نور ايمان و در روح شما تقوا، در اراده شما قدرت، در فكر شما آرامش مى‏افكند.

از سوى ديگر فرشتگان را به يارى شما مى‏فرستد، حوادث را به نفع شما تغيير مسير مى‏دهد، قلوب مردم را به شما متمايل مى‏كند، سخنانتان را نافذ، فعاليتهايتان را پر ثمر مى‏سازد، آرى يارى خدا جسم و جان و درون و برون را احاطه مى‏كند.

اما در ميان تمام اشكال يارى كردن روى مساله ثبات قدم تاكيد مى‏كند، چرا كه ايستادگى در برابر دشمن مهمترين رمز پيروزى است، و برندگان جنگها آنها هستند كه ثبات و استقامت بيشترى نشان مى‏دهند.

انتهای پیام/ ش

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.