سرویس: دین و اندیشه » روحانیت 08:00 - پنجشنبه 07 بهمن 1395

عضو مجلس خبرگان رهبری:

تفکر سکولاریسم در حوزه جایی ندارد/طلاب باید در متن نظام و هوشیار باشند

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تفکرات سکولاریسم در حوزه جایی ندارد و طلاب باید در متن نظام و هوشیار باشند، گفت: حوزه باید در کنار مردم باشد و قشر دانشگاهی ما سعی در حفظ نظام داشته باشد.

به گزارش اصفهان شرق، آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی  در همایش تجلیل از ممتازین آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان اظهار داشت: طلاب در بحث آموزش و پژوهش باید به نقش کلیدی استاد توجه کنند زیرا بسیار اتفاق افتاده که دوستان با هر درس به نحوی خاص برخورد می‌کنند که این مسئله اشتباه بوده و باید برای همه درس‌ها به خوبی زمان گذاشت.

وی افزود: برای یادگیری عمق مفاهیم دروس باید زمان گذاشت، طلاب در هر پایه باید یک استاد را الگوی خود قرار دهند تا آن استاد بتواند از نظر علمی و اخلاقی برای فرد الگوی خوبی شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امروز مباحثه پیش از درس استاد، اثر بیشتری نسبت به مباحثه پس از درس دارد، منظور از پیش مباحثه این است که پیش از درس استاد با دوست و رفیق خود درباره درس جدید مباحثه کنید. این موضوع سبب می‌شود توجه به کیفیت بیان استاد افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: طلاب در زمان درس باید توجه زیادی به استاد داشته باشند و نکات کلیدی را نگارش کنند، شاید برخی دروس را شب امتحان مطالعه کنند و نمره لازم را نیز کسب کنند اما اینگونه رفتار کردن در آینده برای آن‌ها مشکل ایجاد می‌کند، در زمان تدریس باید سخنان اساتید را به صورت خلاصه نگارش کرده و پس از آن نظرات استاد اضافه شود.

آیت‌الله مهدوی بیان کرد: اهمیت کار علمی به نگارش آن است و کسانی که به حافظه قوی خود اکتفا می‌کنند به کار علمی اهمیت نمی‌دهند، یکی از تجربیاتی که در 10 پایه حوزه کسب کردم این بود که در پایان هر هفته مجدد مباحثه‌ای را با دوستان برگزار و موضوعات درس‌های پایانی را با سرعت به نسبت بیشتری با دوستان مطرح می‌کردیم، این مباحثه‌ها ارتباط مباحث با یکدیگر را برای ما روشن می‌کند و بنده اینگونه مباحثه را به طلاب توصیه می‌کنم.

وی گفت: اغلب موفقیت حوزه در نظمی است که آنجا وجود دارد، نظم در حوزه اهمیت بسیاری دارد به این دلیل که بزرگان ما نظم خاصی را در درس و مباحثه داشته‌اند، امیدوارم طلاب نظم را در همه جای زندگی خود سرایت دهند، برای مثال طلبه باید 5 دقیقه زودتر از استاد بر سر کلاس درس حاضر شود تا با آرامش بیشتری به تحصیل دروس بپردازد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ایجاد تحول در متون توسط طلاب اظهار داشت: کسانی که در پژوهش و آموزش موفق بودند باید دست به قلم شده و تحقیق بنویسند، امام راحل به آیت‌الله صافی توصیه کرده بودند که در حوزه اصفهان طلاب نخبه را شناسایی و از آن‌ها حمایت بیشتری کنند که این درخواست امام راحل امروز با مرکز مدیریت حوزه علمیه در حال حرکت است.

وی با اشاره به انقلابی بودن حوزه و فرا رسیدن دهه فجر افزود: حوزه باید با نظام همراه باشد، نظام ما مردمی است و حوزه باید در کنار مردم و قشر دانشگاهی ما سعی در حفظ نظام داشته باشد، تفکر سکولاریسم در حوزه جایی ندارد و طلاب باید در متن نظام و هوشیار باشند.

آیت‌الله مهدوی خاطرنشان کرد: هوشیاری به این معنا نیست که حوزه رنگ بحث‌های سیاسی به خود بگیرد زیرا طلاب در حوزه باید به آموختن درس بپردازند، منظور از هوشیاری حمایت از جریان انقلاب و نظام است که طلاب باید با جریان‌های دشمن و طاغوت مبارزه کنند، انقلاب برای حوزه و مردم است و در این راه طلاب ما باید پیشگام باشند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله در زندگی طلاب اخلاق است، تصریح کرد: علاوه بر فقه و اصول، طلاب باید در علم کلام و اخلاق نیز تخصص داشته باشند، کار علمی و اخلاقی باید با یکدیگر همراه باشد، دل طلبه اگر وصل به ائمه نباشد به هیچ جا نمی‌رسد و ما افرادی را داشتیم که تا مرجعیت رفتند اما عدم وجود ولایت فقیه در وجود آن‌ها افراد را به راه کج کشاند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه طلاب باید در زمان فراغت خود به تبلیغ بپردازند، بیان کرد: نخبه‌های حوزه باید بیش از دیگران اهل تبلیغ باشند، طلاب باید به روستاها، شهرها و دانشگاه‌ها بروند و به صورت چهره به چهره با مردم در ارتباط باشند که این مسئله سبب می‌شود تا بسیاری از مردم به حوزه جذب شوند.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.