اصفهان شرق

بی توجهی به پیشگیری از سرطان در ایران/ سرطان سومین عامل مرگ و میر افراد

کدخبر: 123901
1395/11/06 در ساعت 14:36

به گزارش اصفهان شرق، محققی رییس مرکز تحقیقات و شبکه ملی سرطان، در نشست خبری کنگره بین المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطانها که در ساختمان ریاست انیستیتو کانسر بیمارستان اما خمینی برگزار شد، اظهار داشت: پس از مرگ با دو عامل اختلالات قلبی و عروقی و حوادث و سوانح، سرطان‌ها سومین عامل مرگ و میر در کشورهای دنیا محسوب می‌شوند.

وی اظهار داشت: از سال 1904 میلادی در سراسر دنیا به دنبال راهبرد جامه برای برنامه کلی سرطان هستند و در کشور ما نیز تلاش‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
استاد جراحی‌های سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران، عنوان کرد: پیشگیری اولیه بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر به درستی تحقق پیدا کند بیماری از ابتدا به وجود نمی‌آید.
محققی در این خصوص به استعمال دخانیات در کشور اشاره و تصریح کرد: برای مهار بیماری‌ها و مرگ و میر در اثر استعمال دخانیات به ده‌ها سال برنامه ریزی نیاز داریم، همچنین آموزش همگانی و اطلاع رسانی به مردم نیز سخت‌ترین بخش آموزش عمومی محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: استعمال دخانیات سبب بیماری‌های فراوانی از جمله سرطان در انسان می‌شود بنابراین کنترل روند سریع افزایش مصرف دخانیات به خصوص در گروه‌های آسیب‌پذیر مانند نوجوانان، جوانان و بانوان از اهداف اساسی برگزاری این نشست‌ها و نظام سلامت کشور است.
رییس مرکز تحقیقات و شبکه ملی سرطان، افزود: الان قشر عظیم هرم سنی جمعیت ایران را جوانان تشکیل می‌دهد ولی در آینده نزدیک بیشتر جمعیت ایران در سنین میانسالی و کهن سالی قرار می‌گیرند که سرطان نیز بیشتر جامعه کهن سال را مورد هدف قرار می‌دهد.
محققی یادآور شد: متاسفانه در نظام سلامت بحث پیشگیری اولیه مورد غفلت واقع می‌شود که ما در صدد هستیم برای این بخش نیز سرمایه گذاری‌های لازم را انجام دهیم.
وی در خصوص پیشگیری در سطح دوم ، بیان کرد: در این قسمت در صدد هستیم که بیماری‌ که در وضعیت پیشرفته و مهلک قرار داد با اتخاذ تدابیری امکان تشخیص و درمان آن را در مراحل اولیه به گونه‌ای که اصلا بیماری به وجود نیامده است فراهم کنیم.
استاد جراحی‌های سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: 25 درصد از کل سرطان‌ها در کشور سرطان سینه به خود اختصاص می‌دهد و این سرطان رایج ترین سرطان در زنان محسوب می‌شود، بنابراین جلوگیری از قطع عضو در مراحل پیشرفته این بیماری و سایر فرآیندهای درمانی مانند شیمی درمانی و رادیو تراپی اگر قصد داشته باشیم کاهش دهیم باید تشخیص به موقع و آگاهی بخشی عمومی صورت گیرد. در سرمایه گذاری‌ها باید به این بخش ( پیشگیری و تشخیص زود هنگام) بودجه اختصاص پیدا کند خوشبختانه در ایران در مورد سرطان سینه افراد زودتر از مراحل پیشرفته و حاد این بیماری به مراکز درمانی برای تشخیص زود هنگام مراجعه می‌کنند که این میزان از 4 مرحله حدود یک مرحله زودتر است.
محققی توصیه کرد: پیشگیری در سطح چهارم اختصاص طب تسکینی دارد به این معنی که برای بیماری‌های که درمان قطعی وجود ندارد یا ناراحتی‌های که در پیشرفته حاد قرار گرفته برای این گروه از افراد نیز برنامه‌های منظم علمی و درمانی در نظر گرفته شود و طب تسکینی که تا حدود 10 سال پیش در ایران شناخته نشده بود الان در کشور ما به تدریج جای خود را باز می‌کند.
وی افزود: ما درصدد هستیم با مشارکت و همکاری سازمان‌های مختلف از قبیل وزارت بهداشت، موسسات خیریه و انجمن گوارش کبد با برگزاری این نشست‌ها گام موثری در پیشگیری‌  از بیماری‌های  نظیر سرطان در ایران برداریم.
انتهای پیام/خبرنگاران جوان