سرویس: اقتصادی » نماینده مجلس 09:25 - چهارشنبه 06 بهمن 1395

عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

تک محور بودن، درصد اشتباهات پزشکی را افزایش داده است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: مشغله پزشک و تک محور بودن خدمات پزشکی در بروز خطاهای پزشکی موثر است.

به گزارش اصفهان شرق، حیدرعلی عابدی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه برخی پزشکان به کار تیمی اعتقادی ندارند و فرآیند محور کار نمی‌ کنند.
وی افزود: این در حالیست که اگر پزشک به معاینه بیمار توسط رزیدنت ها و پرستاران توجه کند بعید است شاهد بروز خطاهای پزشکی باشیم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درمان بیماران فرآیندی جمعی است که در نتیجه همکاری کادر پرستاری، رزیدنت ها و پزشکی حاصل می شود، افزود: برای کاهش خطاهای پزشکی باید پرونده پزشکی بیماران علاوه بر پزشک از سوی کادر پرستاری و رزیدنت ها بطور کامل بررسی شود.
وی تصریح کرد: کادر پرستاری و رزیدنت ها باید بیمار را معاینه کنند تا اگر در نتیجه معاینه بیمار به این نتیجه رسیدند که از سوی پزشک خطایی رخ داده آن را گزارش دهند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با تبادل اطلاعات و هم افزایی اطلاعات رزیدنت ها، پزشک و پرستار خطاهای پزشکی بصورت چشمگیری کاهش می یابد و با کار گروهی، تیمی و سازماندهی شده می توان از اشتباهات پیشگیری کرد.
وی در ادامه از پیگیری موضوع بروز اشتباه در جراحی دست کودک اصفهانی خبر داد و گفت: با پیگیری ها مقرر شد کمیته ای برای بررسی این موضوع تشکیل شود.
عابدی با اشاره به اینکه این موضوع نتیجه خطای پزشکی و بی توجهی به کار گروهی است، گفت: این نوزاد تحت نظر پزشک بوده اما پزشک اطلاعات بیمار را به درستی در پرونده ثبت نکرده و در نتیجه دست چپ نوزاد به جای دست راست مورد جراحی قرار گرفته است.
وی افزود: بنابراین هیچ خطایی از سوی کادر پرستاری رخ نداده و خطای پزشک در این پرونده محرز است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مبنی بر تشکل کمیته ‌ای برای بررسی و پیگیری این موضوع، ادامه داد: حق قانونی پدر و مادر نوزاد در این پرونده محفوظ است و می توانند برای شکایت به مراجع قضایی یا دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند.
عابدی افزود: رئیس علوم دانشگاه پزشکی قول دادند که برای بهبود سیستم فرآیند خدمات پزشکی این موضوع را بطور کلی بررسی و پیگیری کنند تا اگر علاوه بر پزشک، سایر افراد نیز در این پرونده مقصر باشند مورد بازجویی قرار گیرند.
عابدی با بیان اینکه به عنوان مدافع حقوق مردم در مجلس پرونده جراحی اشتباهی دست کودک اصفهانی را بصورت جدی دنبال می‌ کنم، تصریح کرد: از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تقاضا داریم تمهیدات لازم را برای کاهش خطاهای پزشکی اتخاذ نماید تا دیگر شاهد چنین اتفاقات ناگواری در استان نباشیم.
نماینده مردم اصفهان بر لزوم بررسی تاریخچه پزشکی بیمار برای کاهش خطاهای پزشکی تاکید کرد و افزود: بررسی تاریخچه بیمار نباید سرسری گرفته شود زیرا اگر کار تیمی در مراکز درمانی از سوی کادر پزشکی، پرستاری و رزیدنت ها به عنوان یک ارزش شناخته شود بطور قطع با کاهش خطاهای پزشکی مواجه خواهیم شد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه تمامی وقایع حین درمان و مراقبت های پزشکی باید توسط کادر پزشکی و پرستاری ضبط و ثبت و این موضوع باید جدی گرفته شود، گفت: متاسفانه ثبت اطلاعات بیمار فقط در زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بیمار به مشکل بر می‌خورد و پرونده آن به پزشک قانونی ارجاع می شود.
خاطر نشان می شود دست چپ کودکی 2 ساله به جای دست راست روز یکشنبه هفته جاری در یکی از بیمارستان های اصفهان تحت عمل جراحی قرار گرفت و این موضوع اعتراض اولیای کودک را در پی داشت.
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه مورد یاد شده شکستگی نبوده و عکس و تصویر نداشته است، تصریح کرد: متاسفانه جراح در اتاق عمل اشتباه کرده است.
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره اینکه پزشک جراح، خطای خود را پذیرفته و جبران کرده است، اضافه کرد: این پزشک نیز از اولیای بیمار عذرخواهی نموده و اولیای بیمار نیز بر ناخواسته بودن این اشتباه اذعان کرده و پوزش جراح را پذیرفته اند.

انتهای پیام/ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.