سرویس: اجتماعی » گردشگری 22:40 - دوشنبه 04 بهمن 1395

مسئول نمایندگی اوقاف و امور خیریه کوهپایه:

موقوفه آبگرم ورتون به ثبت ملی رسیده است

مسئول نمایندگی اوقاف و امور خیریه کوهپایه گفت: موقوفه آبگرم ورتون با مساحت 12 هکتار در فاصله 55 کیلومتری شرق اصفهان قرار گرفته که این مکان گردشگری به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش اصفهان شرق، حسن رفیعی اظهار داشت: موقوفه آبگرم ورتون در سال 91 با سرمایه گذاری کوروش عزیزیان از فعالان بخش خصوصی و با اعتباری بالغ بر 60 میلیارد ریال احیا و در حال حاضر به یک منطقه گردشگری تبدیل شده است.
وی در ادامه افزود: اجرای این پروژه عظیم در راستای توسعه و بهره برداری از ظرفیت های چشمه آبگرم و چهت پیروی از منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با رویکرد اقتصاد مقاومتی انجام شد.
مسئول نمایندگی اوقاف و امور خیریه کوهپایه ادامه داد: این منطقه گردشگری با پیگیرهای به عمل آمده در هیئت دولت نهم به عنوان منطقه گردشگری ملی به تصویب و به ثبت رسید.
حسن رفیعی در ادامه تصریح کرد: این مجموعه شامل چشمه های آبگرم معدنی، حمام ها و حوضچه های آبگرم و ساختمان سنگی تاریخی معروف به حوض مراد و بقعه متبرکه طبیب آبگرم می باشد.
وی در ادامه خاطر نشان شد: معماری این بنا در نوع خود منحصر به فرد است که تالار سنگی و حوض مراد از نمونه های این شاهکار هنری دوره صفویه می باشد.
مسئول نمایندگی اوقاف و امور خیریه کوهپایه در ادامه بیان داشت: آبگرم چشمه های این منطقه معدنی و از دسته آب های کلروره بی کربناته و سولفاته می باشد که از آن در درمان بیماری هایی همچون درد های عصبی و رتماتیسمی و پوستی استفاده می شود و براساس تحقیقات پزشکی که انجام شده است نوشیدن مقداری کمی از این آب موجب ازدیاد ترشحات معده و تاثیر بر دستگاه گوارش از طریق ازدیاد تبادلات بافتی می شود و وجود سدیم در ترکیب آن خاصیت ملین دارد و سرانجام به سبب وجود آهن در ترکیب آن در درمان کم خونی موثر است.
حسن رفیعی در ادامه عنوان کرد: با احیای این موقوفه هم زمینه برای اجرای امینانه نیات واقف نیک اندیش آن محیا شده است و هم اقتصاد منطقه رشد کرده و زمینه برای اشتغال جوانان منطقه نیز محیا شده و هم اینکه این موقوفه که تا قبل از آن مکانی مخروبه و بلا استفاده بوده است به مکانی بسیار پرارزش و مفید جهت بهرمندی همگانی شده است.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.