سرویس: اجتماعی 17:05 - یکشنبه 03 بهمن 1395

استاندار اصفهان:

وضعیت ایمنی ساختمان‌ها و بناهای موجود استان باید تا سه ماه آینده احصا شوند/ تکمیل تجهیزات در شهرداری‌ها در اولویت قر ار گیرد

استاندار اصفهان در اولین جلسه کارگروه ایمنی ساختمان‌های استان اصفهان گفت: تکرار حادثه پلاسکو قابل تحمل نیست و باید وضعیت ایمنی ساختمان‌ها و بناهای موجود استان تا سه ماه آینده احصا شوند و اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز خطر صورت گیرد.

به گزارش اصفهان شرق، رسول زرگرپور در اولین جلسه کارگروه ایمنی ساختمان‌های استان اصفهان ضمن ابراز تأسف از حادثه مجتمع تجاری پلاسکو، اظهار داشت: وقتی حوادث تأسف بار و دل‌خراشی همانند حادثه پلاسکو اتفاق می‌افتد، مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاری که مدیران باید انجام دهند درس گرفتن از این حوادث است تا زمینه‌های بروز این‌گونه موارد را در استان به حداقل برسانند.

وی با اشاره به حادثه چند ماه گذشته سیلاب در استان البرز و غرب تهران، گفت: در آن زمان مدیریت استان در اسرع وقت کارگروهی برای مقابله با سیلاب تشکیل داد و تعدادی از ساختمان‌هایی که در مسیر سیلاب و رودخانه‌ها قرار داشتند شناسایی شدند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در بررسی‌های صورت گرفته ۹۰ ساختمان شناسایی شدند، گفت: تاکنون نیمی از این ساختمان‌ها با تفاهم صورت گرفته و یا اخطارها در جهت ایمن‌سازی حرکت کرده‌اند و این یعنی درس گرفتن از حادثهٔ سیلاب غرب تهران و استان البرز.

زرگرپور به حادثه پلاسکو اشاره کرد و یادآور شد: حادثه‌ای که در مجتمع تجاری پلاسکوی تهران اتفاق افتاد یک هشدار به مدیران بود که تا قبل از اینکه اتفاقی بیفتد حوادث پیش‌بینی شود و ساختمان‌های پرخطر شناسایی و مشکلات آن‌ها مرتفع گردد.

وی با بیان اینکه تکرار این حوادث قابل‌تحمل نیست، افزود: شهرداران و مدیران باید از لحاظ حقوقی وظایف خود را در این خصوص به بهترین شکل به انجام رسانند.

استاندار اصفهان عنوان کرد: در استان ۵ گروه از ساختمان‌ها وجود دارند که ممکن است در صورت بروز خطر با مشکلاتی از قبیل ساختمان پلاسکو مواجه شویم.

زرگرپور به تشریح این ساختمان‌ها پرداخت و گفت: ساختمان‌ها ممکن است به علت فرسودگی، رعایت نکردن استانداردهای ایمنی در هنگام ساخت، عدم ساخت در مکان مناسب، مجهز نبودن به تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی و عملکرد پرخطر این ساختمان از قبیل استفاده از کارهای مخاطره‌آمیز مثل کار با مواد شیمیایی و یا قابل اشتعال دچار حادثه شود.

استاندار اصفهان از تشکیل کارگروهی متشکل از شهرداری‌ها، آتش‌نشانی، قوه قضاییه و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خبر داد و گفت: این کارگروه باید اطلاعات لازم در خصوص بناهای فاقد ایمنی در استان را ظرف سه ماه آینده گردآوری و از طریق اخطار به مالکین و نهایتاً اعمال قانون از رخ دادن حوادثی مانند ساختمان پلاسکوی تهران جلوگیری کند.

وی تأکید کرد: در ارتباط با صدر پروانه‌های ساخت، ایمنی باید ۱۰۰ درصد مورد تأکید قرار گیرد و باید همهٔ کسانی که قصد ساخت‌وساز دارند مسائل ایمنی را به طور کامل رعایت نمایند.

استاندار اصفهان اضافه کرد: در خصوص کمیسیون ماده ۱۰۰ و ۹۹ قانون شهرداری‌ها، شهرداری به هیچ وجه مسائل ایمنی را نباید با جریمه جبران کنند.

رسول زرگرپور در ادامه این جلسه با اشاره به مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان (بازرسی ۱۰ ساله ساختمان توسط نظام مهندسی ساختمان) گفت: استان اصفهان برای اولین بار در کشور این طرح را اجرایی می‌کند.

وی اظهار داشت: با اجرا شدن این طرح، ساختمان‌ها باید هر ۱۰ سال یک‌بار توسط نظام مهندسی از لحاظ فنی بازرسی شوند و اگر مشکلاتی از لحاظ ایمنی دارند قبل از آنکه حادثه‌ای اتفاق بیفتد بر طرف شود که با توجه به ساخت بناهای بلندمرتبهٔ زیاد دراصفهان بسیار مهم است.

استاندار اصفهان همچنین در این جلسه با اشاره به تکمیل و تأمین تجهیزات آتش‌نشانی در شهرهای استان، به شهرداری‌ها توصیه کرد: تکمیل تجهیزات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی در بودجه شهرداری‌ها در اولویت قرار گیرد که اگر حادثه‌ای پیش آمد نبود این تجهیزات جان مردم را به خطر نیندازد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.