اصفهان شرق

مالیات، تسهیلات بانکی و بحران آب سه معضل فعالان اقتصادی اصفهان

کدخبر: 123606
1395/11/02 در ساعت 17:00

به گزارش اصفهان شرق، رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: اتاق بازرگانی به‌عنوان مشاور مجمع نمایندگان می‌تواند نظرات کارشناسی در مورد لایحه‌ها و طرح‌های مطرح در مجلس به نمایندگان ارایه دهد.
سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی از انسجام و یکپارچگی مجمع نمایندگان استان قدردانی کرد و گفت: بخش خصوصی برای حل مسایل اقتصادی راهکارهایی دارد که  نمایندگان مجلس می‌توانند آنان را مرد توجه قرار دهند.
وی مالیات، بانک  و  آب سه چالش اصلی اقتصادی استان اصفهان  برشمرد و گفت: نحوه دریافت مالیات از واحدهای تولیدی استان اصفهان به بازنگری نیاز دارد زیرا این واحدها توانی برای پرداخت مالیات ندارند.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد از نحوه محاسبه نرخ تسهیلات بانکی برای فعالان اقتصادی، بیان داشت: محاسبه بهره مرکب در تسهیلات بانکی شرایط ادامه فعالیت برای فعالان اقتصادی را دشوار ساخته همچنین فشار مضاعف بانک‌ها بر فعالان اقتصادی باعث تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود.
وی افزود: برخی از واحدهای تولیدی از دولت و شهرداری‌ها طلب دارند و به بانک‌ها بدهکارند ولی بدهی آنها مشمول جریمه و دیرکرد می‌شود اما طلب آن‌ها هیچ تغییری نمی‌کند.
سهل‌آبادی بحران آب در استان اصفهان را از چالش‌های مهم اقتصادی استان برشمرد و گفت: مساله آب نیاز به همگرایی و هم‌افزایی همه بخش‌های استان دارد.
روندافزایش مالیات شرکت‌های تولیدی با اصناف قابل‌مقایسه نیست
نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با مقایسه افزایش مالیات شرکت‌های تولیدی با واحدهای صنفی گفت: بر اساس بررسی یک گروه تحقیقاتی نسبت به سهم بخش‌های مختلف مالیات‌دهنده استان اصفهان، در طول 10 سال گذشته مالیات واحدهای تولیدی به‌صورت عمودی افزایش‌ یافته ولی مالیات بخش اصناف به‌صورت جزیی افزایش‌ یافته است.
مصطفی رناسی افزود: باوجود افزایش درصدی مالیاتی استان اصفهان و قرار گرفتن در رتبه  بالایی استان‌ها  در دریافت  بودجه ملی رتبه آخری را به خود اختصاص داده است.
استان اصفهان به یک محور مشترک برای ایجاد انسجام نیاز دارد
سیدرسول رنجبران عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست خواستار ایجاد انسجام بین همه بخش‌های استان با هدف ایجاد وحدت و همدلی در پیگیری مسایل و مشکلات شد و گفت: به دلیل نبود انسجام بین گروه‌های سیاسی و تأثیرگذار استان در سطح ملی، مزیت‌ها و فرصت‌های توسعه استان از دست می‌رود.
وی خواستار ایجاد یک محور مشترک در استان اصفهان شد و گفت: اتاق بازرگانی در کنار مجمع نمایندگان، شورای شهر، استانداری، شهرداری، امام‌جمعه و سایر بخش‌ها می‌تواند بستر  ایجاد این محور مشترک در استان را فراهم کند.
رنجبران خواستار استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در حل مسایل استان شد و گفت: سالانه جمهوری اسلامی ایران حق عضویت‌های سنگینی را برای عضویت در سازمان‌های بین‌المللی پرداخت می‌کند و استفاده چندانی از ظرفیت آن‌ها نمی‌شود. استان اصفهان می‌تواند از این ظرفیت برای حل مسایل خود استفاده کند.
مرتضی بیشه عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست از اجرایی نشدن قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار انتقاد کرد و گفت: این قانون به همت مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی ایران تدوین شد و می‌توانست برخی از مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی را برطرف کند.
برای مقابله با رکود  باید سود تولید از سود سپرده‌ها بیشتر شود
فعال اقتصادی در این نشست خواستار تمرکز  نمایندگان مجلس بر رکود اقتصادی کشور شد و گفت: تاثیررکود اقتصادی فعلی از داعش خطرناک تر است.
علی‌محمد رجالی یکی از راه های رونق اقتصادی را افزایش سوددهی تولید نسبت به سپرده‌های بانکی عنوان کرد و افزود: تا زمانی که نرخ سوده سپرده از سود ناشی از تولید بالاتر باشد نمی توان انتظار رونق اقتصادی داشت.
وی پیشنهاد ایجاد معافیت مالیات بردرآمد بخش اصناف به مدت ده سال شد و گفت: از محل مالیات بر ارزش افزوده می توان درآمد مالیاتی موردنظر را تامین ساخت.
رجالی از نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از واحدهای تولیدی انتقاد کرد و گفت: تولیدکندگان به دلیل داشتن تابلو رسمی در دسترس سازمان مالیاتی قرار گرفتند ولی در اصل قانون قرار بود از مصرف کننده نهایی مالیات دریافت شود.
رفتار دوگانه بانکها با بخش دولتی و بخش خصوصی اصلاح شود
محسن پورسینا عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: فشار بانک ها بر  بخش دولتی و بخش خصوصی رفتار دوگانه و تبعیضانه است .
رییس کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی اصفهان خواستار افزایش سعه صدر مدیران استان در مقابل انتقادهای بخش خصوصی شد و گفت: انتقاد های بخش خصوصی برگفته از انتقاد های مردمی است و  نباید با نمایندگان بخش خصوصی  برخورد غیرمستقیم به خاطر بیان این انتقادات صورت گیرد.
استان اصفهان به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
قاسمعلی جباری عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی می‌تواند به رونق اقتصادی و اشتغال زایی در استان منجر شود.
وی از کاهش  میزان صادرات غیر نفتی استان اصفهان نسبت به  سال های  گذشته خبر داد و گفت: این کاهش صادرات به بررسی و تحلیل نیاز دارد.
ستاد ملی احیای زاینده رود از سراب تا پایاب تشکیل شود
حمیدرضا قلمکاری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب در مورد رودخانه زاینده رود شد و گفت: برای پایان دادن به مناقشه های پیرامون زاینده رود پیشنهاد می کنیم ستاد ملی احیای زاینده رود تشکیل شود.
رییس کمیسیون کشاورزی،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان توجه به مسایل زیست محیطی  استان اصفهان را مهم دانست و افزود: میزان سرب و فلزات سنگین تالاب گاوخونی افزایش‌یافته است و هوای استان اصفهان را مورد تهدید قرار داده  است.
دولت چقدر هزینه جاری خودش را در بودجه کاهش داده است؟
امیر کشانی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: در شرایطی که دولت درآمد نفتی چندانی ندارد و فشارهای مالیاتی را روز به روز افزایش داده است ،پقدر از هزینه های جاری خود را کاهش داده است ؟
رییس کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی اصفهان، تصریح کرد:ایران 80 میلیون نفری دارای 5/8 میلیون نفر کارگر و بازنشسته است ولی  آمریکا با 300 میلیون نفر جمعیت 5/2 میلیون کارمند و ژاپن 400 هزار کارمند دارد. دولت با کاهش هزینه های خود می‌تواند به نروم استاندارد جهانی برسد.
معاون جوانان اتاق بازگانی اصفهان خواستار تسهیل فضای کسب‌وکار برای جوانان شد و افزود: ارایه معافیت  مالیاتی برای جوانانی که خواستار آغاز فعالیت اقتصادی اند می‌تواند انان را دلگرم کند.
همگرایی مجمع نمایندگان و اتاق بازرگانی می‌تواند مسایل استان را سریع تر برطرف کند
رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شوراری اسلامی در این نشست ضمن تقدیر از اظهارات اخیر رییس اتاق بازرگانی اصفهان در موضوع آب و مسایل استان اصفهان، گفت: بیان مسایل استان و تلاش در حل آن می‌تواند به نتیجه ای منجر شود.
ناصر موسوی لارگانی از آمادگی مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی برای تشکیل شورای عالی آب استان خبرداد و گفت: برای حل مساله آب زاینده رود باید از تمام ظرفیت های مجود استان استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: همگرایی مجمع نمایندگان و اتاق بازرگانی می‌تواند مسایل استان را سریع تر برطرف کند.
بیش از 60 درصد واحدهای تولیدی غیر فعال اند
نماینده مردم اصفهان در مجلس در این نشست خواستار اصلاح نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده شد و گفت: دولت باید سطوح دریافت مالیات را به پایان زنجیره  مصرف کالا و خدمات انتقال دهد.
حمیدرضا فولادگر با انتقاد از اختصاص بخش عمده بودجه سال 96 به هزینه های جاری دولت بیان داشت: هر سال هزینه های جاری دولت افزایش می یابد و تغییری در راستای اصلاح آن مشاهده نمی‌شود.
رییس کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد واحدهای تولیدی غیر فعال اند، گفت: فضای تولید کشور نشان دهنده وضعیت اقتصادی است. تعطیلی پی در پی واحدهای تولیدی نشان از رشد اقتصادی نیست.
جلسات کارشناسی تخصصی در موضوع های کلان اقتصادی استان تشکیل شود
نماینده مردم اصفهان در مجلس در این نشست خواستار برگزاری جلسات تخصصی بین مجمع نمایندگان استان و اتاق بازرگانی در موضوع مالیات، بانک و آب شد و گفت: مسایل کلان اقتصادی استان با همکاری بخش دولتی و خصوصی و همراهی نمایندگان مجلس در جلسات کارشناسی قابل حل است.
احمد سالک با اشاره به  آمارهای متعدد از سوی مسوولین بخش دولتی و بخش خصوصی در مورد وضعیت تولید در استان، بیان داشت: نبود بانک اطلاعاتی  دقیق از وضعیت صنایع استان از نقاط ضعف  استان است که اتاق بازرگانی می‌تواند در این راستا اقدام کند.
سالک خواستار پیگیری مسایل بانکی فعالان اقتصادی و دریافت طلب آن‌ها از دولت شد و گفت: تولید کنندگان امروز سرمایه های اجتماعی جامعه اند که نمونه های آن در کشور کم نظیرند و باید آنان را برای جامعه حفظ کرد.
وی اظهار داشت: دست هایی پشت پرده است که اجازه شکل گیری اقتصاد مقاومتی در کشور را نمی دهد و فضای اقتصادی برای تولیدکنندگان سخت و دشوار ساخته است.
بورکراسی سازمان های دولتی همچنان گریبانگیر اقتصاد استان است
نماینده سمیرم در مجلس در این نشست خواستار تسهیل فعالیت برای سرمایه گذاران شد و گفت: بورکراسی سازمان های دولتی همچنان گریبانگیر اقتصاد استان است.
اصغر سلیمی افزود: صدور مجوز برای طرح های اقتصادی زمان بسیاری را از فعالان اقتصادی می گیرد و این فرصت ها در اثر بی توجهی مسوولین از دست می رود.
وی خواستار توانمندشدن شهرستان های استان و ایجاد فرصت های اقتصادی در آن‌ها شد و گفت: علت مهاجرت شهرستان ها به مراکز استان و پایتخت بی رونقی اقتصادی است.
نظام بانکی، نظام بودجه ای و آمایش سرزمین به اصلاح نیاز دارد
نماینده نجف آباد در مجلس در این نشست گفت: سه موضوع اصلاح نظام بانکی، صلاح نظام بودجه ای و آمایش سرزمین گریبانگیر اقتصاد کشور است.
ابوالفضل ابوترابی خواستار شکوفا شدن استعدادهای محلی در شهرستان های استان شد و افزود: متاسفانه همچنان عمده تمرکز بودجه ها در تهران است.
وی خواستار ارایه راهکارهای اجرایی مسالی و مشکلات اقتصادی استان از سوی اتاق به‌صورت مختصر شد و گفت: عمده وقت نمایندگان مجلس صرف مسایل محلی و جزیی می شود و زمانی برای یافتن راه حل های کارشناسی برای بخش‌های مختلف نمی ماند.
از ظرفیت شهرستان های استان اصفهان برای توسعه کسب و  کار  غافل نشویم
نماینده فریدون و فریدونشهر در مجلس در این نشست  خواستار توجه به مسایل استان نه شهر اصفهان شد و گفت: شهرستان ها دارای ظرفیت هایی متعددی است که می‌تواند زمینه جذب سرمایه گذاران را فراهم کند .
مسعود صفاری فریدونشهر و فریدن را دو شهرستان مستعد برای کشاورزی، دامداری و صنایع دامی و تبدیلی کشاورزی خواند و افزود: فعالان اقتصادی می توانند از این ظرفیت خدادادی برای توسعه کسب‌وکار و همچنین استان بهره ببرند.
عباسعلی پوربافرانی نماینده نایین و خوربیابانک در مجلس در این نشست  گفت: بورکراسی موجود در سازمان های دولتی استان در هیج جای کشور نمونه ندارد. سخت گیری و اعمال شدید ترین نوع برخورد با فعالان اقتصادی در استان اصفهان مثال زدنی است.
مدیریت استراتژیک در اقتصاد کشور وجود ندارد
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای  اسلامی در این نشست نبود مدیریت استراتژیک در سطح مدیران کشور و استان را مهمترین مساله پیش رو دانست و گفت: مالیات بر ارزش افزوده نمونه بارز نبود تفکر استراتژیک است که نحوه اجرای ان باعث تعطیلی واحدهای تولیدی و بر هم زدن فضای کسب‌وکار شده است.
سید جواد ابطحی افزود: قانون کار فعلی اسلامی نیست و باعث ایجاد ترس در نزد کارفرما برای هر کار تولیدی و خدماتی شده است.
برخورد سازمان های دولتی با فعالان اقتصادی باعث مهاجرت آنان شده است
اکبر ترکی نماینده نطنز در مجلس در این نشست از مهاجرت سرمایه گذاران استان اصفهان به سایر استان‌ها خبر داد و گفت: نوع برخورد سازمان های دولتی استان با سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی باعث مهاجرت آنان به سایر استان‌ها شده است.
نماینده مبارکه در مجلس در این نشست با اشاره به مشکلات شرکت پی اکریل گفت: 2 هزار پرسنل این کارخانه در شرایط سخت اقتصادی اند و مسوولین اقدام عملی در این زمینه انجام ندادند.
زهرا سعیدی خواستار اقدام عملی مجمع نمایندگان استان در مورد مدیرانی که نمی توانند مسایل و مشکلات بخش مربوط را حل کنند؛ شد.
مجمع نمایندگان استان باید نظارت بر اجرای قوانین را تقویت کند
ناهید تاج الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس در این نشست خواستار تمرکز بر نظارت نمایندگان مجلس بر قوانین شد و گفت: مشکلات اقتصادی به دو بخش ملی و استانی است و در بخش استانی می توان با نظارت بر نحوه اجرای قوانین مسایل را برطرف کرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس در این جلسه گفت: به جای طرح مشکلات باید راهکارهای اجرایی در این گونه جلسات مطرح شود.
حیدرعلی عابدی توجه به مسایل محیط زیست استان  را مهم و ضروری دانست و گفت: جلوگیری از مصرف مازوت و توجه ویژه به هوا بایستی در دستور کار استان اصفهان قرار گیرد.

انتهای پیام/ایمنا