سرویس: اجتماعی 14:00 - شنبه 02 بهمن 1395

نواختن زنگ هشدار برای پاساژهای اصفهان

پاساژهای اصفهان هم شرایط فیزیکی نامناسبی دارند/ قرار بود زاينده‌رود 28 دی باز شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در اصفهان برخی از پاساژها و مجتمع‌های تجاری شرایط فیزیکی نامناسبی دارند که حتماً باید مورد بازبینی، کنترل و نظارت جدی قرار گیرند.

به گزارش اصفهان شرق، رضا امینی صبح امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: روز پنجشنبه هفته گذشته شاهد حادثه تلخ و غمبار آتش‌سوزی و تخریب ساختمان تجاری پلاسکو در چهارراه استامبول تهران بودیم.

وی افزود: تخریب ساختمان بزرگ تجاری پلاسکو در تهران موجب خسارات سنگین و جبران ناپذیری شد که شهادت تعداد زیادی از آتش‌نشانان قهرمان و مفقود شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان در این حادثه هولناک موجب اندوه فراوان و تأثر همگان شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اینجانب به نمایندگی از مردم شریف و مؤمن اصفهان ضمن ابراز همدردی با حادثه‌دیدگان و خانواده محترم شهدای عزیز آتش‌نشان و مصدومان این حادثه تلخ، از خداوند متعال برای آنان طلب مغفرت و برای بازماندگانشان آرزوی صبر و سلامتی مسالت می‌کنم.

وی تصریح کرد: واحدهای صنفی مستقر در ساختمان پلاسکو برای گرمایش از کپسول‌های پیک‌نیکی استفاده می‌کردند که هرکدام در زمان بروز حادثه به مثابه یک بمب عمل می‌کند؛ از ناحیه سازمان آتش نشانی اصفهان هم اعلام آمادگی برای کمک و امدادرسانی شده که به دلیل جمعیت زیاد امدادرسانی اعلام عدم نیاز شده است.

امینی عنوان داشت: لباس‌های نایلونی و پشمی و مواد اشتعال‌زا که در این مرکز تجاری بوده، موجب تولید گاز سیانور و گاز کلر می‌شود و همین امر موجب خفگی تعدادی از محبوسان شده بود؛ در مرحله اولیه کمک 200 آتش‌نشان به محل اعزام شدند و درگیر موضوع بودند که احتمال حبس و تلف شدن تعدادی از هموطنان عزیز هم در این حادثه زیاد است.

وی ادامه داد: در اصفهان خوشبختانه در موارد پیش گیرانه و طرح های ساختمانی شرایط بهتری نسبت به تهران را دارد؛ ساختمان های بلندمرتبه داری سیستم اعلام حریق، سیستم اسپسلیکنر، هویز ریل و خاموش کننده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان به روز رسانی این سیستم ها را اشکال اساسی در نحوه بهره برداری از این امکانات، تعمیر و نگهداری دانست و اذعان داشت: هیأت مدیره های ساختمانی باید مالکان را از حیث رعایت موارد ایمنی و استفاده صحیح از این امکانات توجیه کرده و در دوره های معینی آن موارد بررسی شوند.

وی با بیان اینکه در برخی نقاط تهران در گذر 10 متری ساختمان 25 طبقه وجود دارد، متذکر شد: در زمان وقوع حادثه کار بسیار سخت و تقریباً ناممکنی برای چنین شرایطی خواهد بود؛ در اصفهان برخی از پاساژها و مجتمع های تجاری هم شرایط فیزیکی نامناسبی دارند که حتماً باید مورد بازبینی، کنترل و نظارت جدی قرار گیرند.

امینی با اشاره به خسارت های غیرمستقیم این نوع حوادث یادآور شد: خسارت های غیرمستقیم این نوع حوادث به مراتب از خسارت های مستقیم آن بیشتر است؛ این حادثه به گونه ای کشور را دچار عارضه روحی و روانی کرد که قابل اندازه گیری و تخمین نیست.

وی اضافه کرد: در اصفهان باید با همراهی و هماهنگی همه بخش های مربوطه طرح جامع و عملیاتی برای پیشگیری از این نوع حوادث در دستور کار قرار گیرد و بر مبنای یک برنامه صحیح و منطقی نسبت به تدوین شناسنامه ایمنی و سلامت همه ساختمان ها و اماکن عمومی و دولتی اقدام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به وضعیت باز شدن آب زاینده رود اظهارداشت: با توجه به تصمیم وزارت نیرو، دریچه های سد زاینده رود بامداد روز پنجشنبه 30 دی ماه با دِبی حدود 60 مترمکعب بر ثانیه باز شد.

وی تأکید کرد: بنا به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، کمیته 5 نفره تصمیم‌گیر برای استفاده بهره‌برداران از آب زاینده‌رود متشکل از مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اصفهان، نماینده استاندار، فرماندار اصفهان، نماینده کشاورزان و نماینده جهاد کشاورزی استان اصفهان است، پیش بینی کرده که برای کشت به مدت حدود 18 روز امکان تحویل آب به کشاورزان میسر شود.

امینی ادامه داد: به گفته علی بصیرپور، معمولاً حدود 2 تا 3 روز طول زمان می برد تا زاینده رود در شهر اصفهان جاری شود و آب برای 22 روز در رودخانه جریان دارد؛ حجم آب توزیعی و همچنین تعداد روزهای جریان آب در حد 10 درصد امکان تغییر خواهد داشت و ادامه جریان آب در روزهای باقی مانده امسال و همچنین بهار سال آینده منوط به بارش ماه های پیش رو است، قرار است توزیع آب در شبکه‌های آبیاری غرب اصفهان طبق سنوات گذشته در فصول بهار و تابستان انجام ‌شود.

وی ابرازداشت: پیش از این در یازدهمین جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود با حضور وزیر نیرو قرار بود رهاسازی آب سد زاینده رود از 28 دی ماه انجام شود؛ آب زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان سال گذشته در 2 مرحله طی روزهای 15 آبان و اول اسفند رهاسازی شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: زاینده رود مهمترین رودخانه در مرکز فلات مرکزی ایران به طول حدود 350 کیلومتر از سراب در زاگرس مرکزی تا پایاب در گاوخونی است. این رودخانه به عنوان تنها منبع تامین کننده آب تالاب گاوخونی، پیش از این نیز آب مورد نیاز کشاورزان این منطقه را نیز تامین می کرده است اما اکنون به دلایل مختلف به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: بی شک عوامل متعدد مانند مصارف صنعتی، افزایش جمعیت شهرها، سوء مدیریت و بی تدبیری و البته کاهش نزولات آسمانی سبب کم آبی و خشکی تدریجی این رود بزرگ در فلات مرکزی ایران شده است.

امینی در پایان افزود: احیای زاینده رود، زنده کردن تالاب گاوخونی و مقابله با بحران کم آبی و خشکسالی در سال های اخیر به عنوان مهمترین دغدغه مسؤولان استان اصفهان مطرح بوده و در این زمینه تلاش های جدی صورت گرفته است.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.