سرویس: دین و اندیشه » روحانیت 11:40 - پنجشنبه 30 دی 1395

امام جمعه اصفهان:

هدایت و تغییر خُلق انسان‌ها از وظایف خطیر طلاب و روحانیت است

امام جمعه اصفهان گفت: وظیفه اصلی اساتید طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه در شرایط فعلی تقویت مباحث اخلاقی و تمرکز بر بحث تهذیب است.

به گزارش اصفهان شرق، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در جمع اساتید حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: وظیفه اصلی اساتید طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه در شرایط فعلی تقویت مباحث اخلاقی و تمرکز بر بحث تهذیب است.

وی بابیان اینکه امروزه با توجه به ترویج مفاسد اخلاقی در بین آحاد جامعه، پرورش مباحث تهذیب و اخلاقی طلاب از ضروریات است، افزود: برخی از صاحب‌نظران غربی بر این اعتقاد هستند که همانگونه که خَلق را نمی‌توان تغییر داد، خُلق نیز قابل‌تغییر نیست.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: خوش خُلقی به معنای بذله‌گویی و خنده‌رویی صرفاً نیست، خوش خُلقی یعنی آنکه انسان در شمایل باطنی خود دارای فضایل باشد، فردی که خنده‌رو است ولی رذایلی چون حسادت و دروغ‌گویی در باطن او است، هرگز نمی‌توان به عنوان خوش خُلق دانست.

امام جمعه استان اصفهان ادامه داد: بر اساس اسلام و مکتب دینی، این نظریه که خُلق انسان‌ها چون خَلق تغییرناپذیر است غلط بوده چراکه اگر اینگونه بود رسالت انبیا و اولیا و بحث تربیتی و پرورشی زیر سؤال می‌رفت و معنایی دیگر نداشت.

طباطبایی‌نژاد تأکید کرد: قطعاً تغییر خُلق امکان‌پذیر است و چه بسیار افرادی که توسط زبان لین و رفتار خوش رسول مکرم اسلام(ص) خُلقشان به سمت خوبی تغییر کرد.

وی خاطرنشان کرد: هدایت و تغییر خُلق از وظایف طلاب و روحانیت است، من شخصاً هیچ‌گاه اعتقاد ندارم که برای طلاب باید صرفاً یک استاد اخلاق به صورت مجزا قرار دهیم، بلکه اعتقاد دارم پرورش طلاب از منظر اخلاقی و تهذیبی رسالتی بر دوش همه اساتید حوزه علمیه است، اساتید حوزه علمیه باید در میان تدریس علوم حوزوی خود نسبت به تقویت مباحث اخلاقی طلاب هم اهتمام داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از رسالت‌های خطیر روحانیت تربیت انسان‌های با اخلاق است، چنانچه به سیره زندگی علمای برجسته حوزه‌های علمیه در دوران گذشته نگاهی بیندازیم، بدون شک متوجه وجود اساتیدی که نسبت به امر تربیت اخلاقی و تهذیبی شاگردان خود اهتمام و توجه داشته‌اند، می‌شویم.

امام جمعه استان اصفهان تأکید کرد: اساتید حوزه‌های علمیه با اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آکادمیک تفاوتی بارز دارند، هدف اساتید حوزه‌های علمیه تربیت و پرورش انسان‌های با اخلاق از طریق تمرکز و توجه به امر تهذیب توأم با تدریس است، ولی وظیفه دیگر اساتید مراکز علمی صرفاً تدریس بوده است.

طباطبایی‌نژاد ابراز کرد: تأکید مباحث اخلاقی چون طمع نداشتن، بیان حق حتی اگر به ضرر خود باشد، توجه به اینکه همیشه در محضر خداوند هستیم، نداشتن ترس در برابر دیگران و ترسو بودن در برابر خالق یکتا و… مواردی است که اساتید حوزه علمیه باید در میان تدریس علوم حوزوی خود باید به طلاب آموزش دهند.

وی در ادامه به نزدیکی ایام دهه فجر اشاره کرد و انقلاب اسلامی ایران را یک تحول بنیادی از اسلام آمریکایی در زمان دوران ستم‌شاهی به سمت اسلام ناب محمدی(ص) دانست و عنوان کرد: امروز قطار حکومت اسلامی روی ریل خود در حال حرکت است، البته ممکن است در درون قطار هم مشکلات و چالش‌هایی وجود داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در پایان اظهار داشت: دشمن در حال حاضر سعی دارد مردم را نسبت به حکومت بدبین کند، بنابراین روحانیون نباید اجازه چنین امری را بدهند، قطعاً بصیرت‌افزایی و روشنگری باعث تحقق این مهم می‌شود.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.