سرویس: دین و اندیشه 16:00 - چهارشنبه 29 دی 1395

حجت الاسلام پناهیان در کاشان:

سامری این امّت می‌گوید در مجلس امام حسین(ع) حرف سیاسی نزنید

سامری امت پیامبر (ص) ابوموسی اشعری و یا حسن بصری معرفی شده‌اند که وجه مشترک هر دو این بود که انسان‌های مذهبی و معنوی بودند اما از سیاست دوری می‌کردند.

به گزارش اصفهان شرق، حجت الاسلام علیرضا پناهیان شامگاه سه‌ شنبه در یادواره شهدای روحانی و طلبه شهرستان‌‌های کاشان و آران و بیدگل در سالن شهدای پاسدار ناحیه مقاومت بسیج کاشان اظهار کرد: شهدای روحانی آبروی اسلام و حوزه علمیه هستند که با خون خود سیاسی بودن دین را آموزش دادند.
وی با بیان اینکه دین خیلی سیاسی‌تر از آن چیزی است که امروزه در تصور ماست، عنوان کرد: سامری امت پیامبر صلی الله علیه و آله ابوموسی اشعری و یا حسن بصری معرفی شده‌اند که وجه مشترک هر دو این بود که انسان‌های مذهبی و معنوی بودند اما از سیاست دوری می‌کردند و برای مثال حسن بصری مانع از این می‌شد که در مجلس او کسی از جنایات حجاج و حکومت حرفی بزند.
به گفته پناهیان هیچ امتی به اندازه بنی‌اسرائیل معجزه ندید؛ اما در نهایت با اینکه هارون هم در بین آنها حضور داشت، فریب سامری را خوردند و گوساله پرست شدند و جالب اینکه شعار سامری “لا مساس” بود یعنی کسی به من دست نزد تا مبادا آلوده به دنیا شوم.
وی ادامه داد: همانطور که در روایات آمده، شعار سامری این امت “لا قتال” است و با نقاب صلح بیشترین جنایات را مرتکب می‌شود اما شهدای روحانی و طلبه که نسبت به سایر صنف‌ها بیشترین شهید را در جنگ تحمیلی دادند، بر این تفکر سامری‌های زمان خط بطلان کشیدند.
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه در روایات آمده در آخرالزمان فتنه‌ سخت‌تر از دجال فتنه محبان اهل بیت است، اظهار کرد: عده‌ای با اینکه از شهدای مدافع حرم در مجلس امام حسین علیه السلام حرفی زده شود مخالف‌اند در حالی که این حرف آنها درست مخالف با سخن امام صادق علیه اسلام است که فرمودند: هر کس برای مظلومی از شیعیان ما بگرید انگار که بر ما گریسته است.
وی افزود: بلافاصله بعد از تاسیس امت اسلامی، دوران غربت دین آغاز شد؛ طوری که تا ده‌ها سال «قال الرسول الله» گفتن جرم بود و در دوران حکومت عباسیان که یکی از نمونه‌های بارز غربت دین است و حدود یک سوم از تاریخ اسلام را در بر می‌گیرد این سخن مشهور بود که ما خلیفه خدا هستیم و پیامبر از جانب خدا تنها یک پیام‌آور و پیک بود و کارشان به جایی رسیده بود که شأن خود را بالاتر می‌دانستند.
استاد پناهیان خطاب به مردم کاشان گفت: نگاه به خودتان نکنید که شهرتان دارالمومنین است و اولین شهری بوده که در دوران اوج غربت امامان معصوم علیهم السلام از امام باقر علیه السلام درخواست نماینده‌ای کردند تا به دیار آنها بیاید؛ بلکه نگاهی به اطراف خود بیندازید که اسلام ناب در غربت است.
به گفته این کارشناس مذهبی، وقتی از مردم سوال می‌کنم متوجه می‌شوم که 90 درصد آنها پیامبر را یک فرمانده و سیاست‌مدار نمی‌دانند و بیشتر شخصیت معنویی پیامبر در ذهن آنها غالب است که این از اثرات تفکری است که حکومت بنی‌العباس در امت اسلامی تزریق کرد.
وی تاکید کرد: مفاد پیمان‌های عقبه، موضوعات سیاسی و اجتماعی بوده و با اینکه مدینه آن روز بسیار کوچک بوده اما 12 فرماندار برای آن تعیین کرد و بعدها که جمعیت مدینه رشد کرد برای هر 10 نفر یک رئیس انتخاب کردند تا با آن 12 نفر در ارتباط باشد.

به گفته وی، پیامبر حتی برای مدینه مرز مشخص کرده و هجرت را برای مسلمانان واجب دانسته و خروج آنها را از مدینه جایز نمی‌دانستند و همه اینها به خاطر این بود که پیامبر برای اسلام به دنبال قدرت و جمعیت بود تا توسط ستمگران نابود نشود.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در بیشتر مواردی که در قرآن بحث از کافر شده، منظور کافری است که خدا را قبول دارد اما نبوت را قبول ندارد، عنوان کرد:: مشرکان مکه نبوت ابراهیم را قبول داشته و طواف می‌کردند و در رأس آنها ابوجهل نسبت به پیامبر علاقه داشت اما نمی‌تونستند به زیر بار اطاعت شخصی همچون خود بروند.
وی مهمترین قسم قرآن را که خداوند به ذات خود قسم می‌خورد در رابطه با ولایت دانست که اگر کسی در مورد حکمی که پیامبر می‌کند، در ته دلش ناراحت باشد، ایمان ندارد؛ چرا که کسی بر سر اطاعت از خدا دعوا ندارد و همه دعواها بر سر اطاعت از پیامبر است.

حجت الاسلام پناهیان تاکید کرد: علمای اسلام تا تمام عالم را از دست ستمگران نگیرند، بر جای نخواهند نشست و ما باید در مقابل آن انحرافاتی که امثال بنی‌العباس در امت اسلامی به وجود آوردند از همان مقتطع ابتدایی و راهنمایی دین ناب را به فرزندان خود آموزش بدهیم.
انتهای پیام/ کاشان اول

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.