سرویس: غیر تولیدی 13:43 - چهارشنبه 29 دی 1395

همزمان با جاری شدن زاینده رود

40 درصد از اراضی شرق اصفهان زیر کشت محصول می رود

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان از زیر کشت رفتن حدود 35 تا 40 درصد از اراضی شرق اصفهان همزمان با جاری شدن زاینده رود خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق، حسین محمدرضایی اظهارکرد: از حدود 100 هزار هکتار زمین های کشاورزی شرق اصفهان، حدود 35 تا 40 هزار هکتار آماده کشت گندم است.
وی با اشاره به بازگشایی دریچه های سد و جریان آب زاینده رود از 30 دی ماه، ادامه داد: با توجه به اینکه مقرر بود بامداد امروز( 28 دی ماه) آب جریان یابد، اما بنا به درخواست کشاورزان این امر دو روز دیرتر رقم خورد.
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با اشاره به شیوه اجرای نظارت بر توزیع آب کشاورزی در حوضه آبریز زاینده رود که چندی پیش به امضای استانداران اصفهان و چهارمحال و بختیاری رسید، اضافه کرد: بر اساس این تفاهمنامه نمایندگان صنف کشاورزان دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری باید در راستای نظارت و پیگیری بر نصب ابزارهای هوشمند برای اندازه گیری در نقاط مجاز برداشت آب، جلوگیری از برداشت های مازاد بر مجوز، جلوگیری از تخصیص برداشت های غیرمجاز، رصد مداوم کیفیت آب و ساماندهی بستر و حاشیه رودخانه زاینده رود اقدام های لازم را انجام دهند.

*** ساماندهی 60 کیلومتر از رودخانه زاینده رود
عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان همچنین گفت: بر مبنای همین تفاهمنامه حدود 60 کیلومتر از بستر و حاشیه رودخانه زاینده رود حد فاصل سد نکوآباد در شهرستان مبارکه تا اصفهان ساماندهی شده است و این اقدام برای دیگر مسیرهای رودخانه نیز همچنان پیگیری می شود.
محمدرضایی ساماندهی مسیر رودخانه را شامل تسطیح، جمع آوری نخاله و زباله و ایجاد شرایط بهتر برای بندها و مانع ها عنوان کرد.
به گفته وی روزانه هشت اکیپ با استفاده از وسایل و ادوات راهسازی نظیر بیل مکانیکی و بولدوزر این اقدامات را انجام می دهند.
او همچنین ادامه این فعالیت پس از قطع جریان آب را ضروری دانست و گفت: ساماندهی بستر و حاشیه رودخانه بهترین شرایط را برای استفاده بهینه از آب و کاهش هدررفت آن رقم می زند.
عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان با اشاره به لزوم پلمب چاه های غیرمجاز تصریح کرد: تامین آب کشاورزانی که از این چاه ها استفاده می کنند اما دارای حق آبه نیز بوده اند، ضروری است.
بر اساس اعلام معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان، زاینده رود بامداد پنجشنبه بازگشایی و جاری می شود.
علی بصیرپور با اشاره به رای نهایی کمیته پنج نفره برای استفاده بهره برداران از آب زاینده رود، میزان آب رها شده در بستر زاینده رود را 60 متر مکعب بر ثانیه و جریان آن را 22 روز اعلام کرد.
زاینده رود از ارتفاعات چلگرد در چهار محال و بختیاری و نیز کوه های فریدونشهر در غرب استان اصفهان به شکل رودهای کوچک از هم جدا سرچشمه گرفته و پس از درآمیختن در دریاچه سد زاینده رود به صورت رودخانه ای واحد به سمت اصفهان و تالاب گاوخونی جاری می شود، این رودخانه به عنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران در سال های اخیر با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشکی مواجه شده است.
هم اکنون کمیته ای پنج نفره بمنظور تامین آب و نیز تداوم حیات در محدوده محیط طبیعی زاینده رود به شکل مقعطی تصمیم به گشودن دریچه های سد و جاری شدن آب بر روی بستر خشک زاینده رود می گیرد.
بررسی گزارش های وضعیت آب و خشکسالی بیانگر این است که استان اصفهان بدترین روزهای خشکسالی در مقایسه با میانگین 40 سال اخیر را تجربه می کند، واقعیتی تلخ که برون رفت از آن نیازمند همت و مشارکت همه جانبه و متداوم ارگانها و مردم در تمام فصول سال است.
استان اصفهان پس از استان های یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که در سالجاری زراعی با پدیده خشکسالی دست پنجه نرم می کند.
شدت این پدیده در مرکز، شرق و جنوب شرقی اصفهان بیشتر از دیگر نقاط این استان است، بگونه ای که 64 درصد از مساحت استان دچار خشکسالی و 22.5 درصد گرفتار خشکسالی شدید و بسیار شدید است، امسال میزان بارندگی ها در شهرهای این استان از جمله نایین 80 درصد، در اصفهان 55 درصد و در سرشاخه های زاینده رود 20 درصد کاهش یافته براساس آمارهای اعلام شده بطور کلی بارش ها در استان اصفهان در سال آبی جاری نسبت به میزان بلندمدت(40 ساله ) 33 درصد کاهش یافته و در وضعیت قرمز قرار دارد.
طبق گزارش ها در سال 94 بیش از 620 میلیارد ریال خسارت از طریق بیمه به کشاورزان این منطقه پرداخت شد و هم اکنون بیش از 60 درصد از باغ ها و مزارع استان تحت پوشش بیمه قرار دارد.
زاینده رود مهمترین رودخانه در مرکز فلات مرکزی ایران به طول حدود 350 کیلومتر از سراب در زاگرس مرکزی تا پایاب در گاوخونی است، حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

انتهای پیام/ایرنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.