اصفهان شرق

کار مهمی در کشور انجام نشده که بدهی دولت افزایش یابد/افزایش دو برابری معوقات بانکی

کدخبر: 123363
1395/10/29 در ساعت 08:00

به گزارش اصفهان شرق، حجت الاسلام سید ناصرموسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، در خصوص افزایش بدهی 600 تا 700 هزار میلیاردی دولت در سه سال گذشته، اظهار داشت: برای خودم هم خیلی تعجب آور بود که همه موارد بدهی های که دولت به سازمان تامین اجتماعی، بانک ها، پیمانکاران و … دارد، افزایش یافته است.

 

موسوی لارگانی افزود: کار شاق و مهمی هم حقیقتا در کشور انجام نشده است. یعنی یک وقت که تحولی در کشور ایجاد می شود، می شد بگوییم که بالاخره دولت اگر بدهی هایش افزایش پیدا کرده است دلیلش این است که مثلا آمده است تعدادی کارخانه ایجاد کرده، سد زده است، نیروگاه و پالایشگاه زده و یا کارهای مهمی را انجام داده است و یا مثلا یک سری کارهایی در حوزه جاده ها و راه آهن کرده است، اما حقیقت آن است که ما شاهد چنین تحولات گسترده ای در کشور نبوده ایم و نباید این همه بدهی ها  افزایش پیدا می کرد. برای ما هم این امر تعجب آور بود و از زبان وزیر یعنی دکتر طیب نیا هم این مطلب بیان شد.

 

نماینده مردم فلاورجان درمجلس ابراز داشت: در بحث معوقات بانکی که افراد به بانک ها بدهکار هستند نسبت به زمان دولت قبل، این معوقات تقریبا دوبرابر شده یعنی افزایش پیدا کرده است. در بحث معوقات بانکی می توان گفت که به دلیل رکودی که در کشور هست و صنایع با مشکل روبرو شده اند، اما در بدهی خود دولت حقیقتا جای تعجب است.

 

وی در ادامه افزود: در بحث پرداخت یارانه ها متاسفانه آقای طیب نیا علی رغم اینکه پول از جیب خود مردم در می آید و مال خود مردم است، عنوان کرد هر زمان که می خواهیم یارانه نقدی را به حساب مردم واریز کنیم مصیبت سرتاپای ما را می گیرد، اینجا دولت حتی درآمد هم برایش ایجاد شده است و دلیل آن هم این است که در زمان دولت قبل بنزین درمرحله اول که هدفمندی یارانه ها اجرا شد، قیمت سهمیه آن 100 تومان و قیمت بنزین آزاد 400 تومان بود و 45000 هزار تومان(یارانه) هم پرداخت می کردند اما اکنون که بنزین سهمیه بندی نداریم و به نرخ آزاد لیتری 1000 هزار تومان بفروش می رسد و قیمت برق، گاز، نفت گاز، نفت سفید و آب و …  بیش از 10 برابر افزایش داشته است، پس درآمد دولت خیلی افزایش پیدا کرده است.

 

این نماینده مجلس افزود: در همین چند ماه گذشته در بحث گاز نیز یک افزایش 40 درصدی داشته ایم و این ها بر درآمد دولت اضافه می کند.

 

وی در پایان با بیان اینکه در بودجه هم بعضی از این موارد دیده نشده است، گفت: اصلاحیه بودجه هم دولت نیاورده است که مثلا در فروش نفت که وقتی بودجه سال 95 بسته می شد، یا کمتر از 1 میلیون بشکه در روز بود یا اینکه 1 میلیون بشکه بود اما امروز حدود سه میلیون بشکه فروش نفت با همین قیمت داریم. خوب درآمد ها افزایش پیدا کرده است و قائدتا بدهی دولت باید کاهش پیدا کند و نه اینکه افزایش یابد و برای ما هم خیلی تعجب آور بود.

انتهای پیام/دانا