سرویس: اجتماعی 14:20 - سه شنبه 28 دی 1395

بررسی حدود شرعی ارتباط با نامحرم در فضای مجازی؛

ضرورت رعایت حدود شرعی در شبکه‌های اجتماعی/ عشوه‌گری‌های زنانه در گفتگوهای فضای مجازی ممنوع

سهرابی گفت: اگر چت ها در فضای مجازی به صورت منطقی، مستدل، به دور از ناز، غمزه، اشوه گری و مطرح شدن جنسیت بوده و پیرامون موضوعات علمی، فرهنگی، سیاسی، کاری باشد اشکالی ندارد.

به گزارش اصفهان شرق، دکتر فاطمه سهرابی در خصوص حدود شرعی ارتباط با نامحرم در فضای مجازی به ویژه در شبکه های اجتماعی و نیز حرمت داشتن یا نداشتن انتشار تصاویر و فیلم های شخصی که توسط برخی بانوان در فضای مجازی انجام می شود، اظهار کرد: مسلما حد و حدود شرعی حجاب زن باید در همه زمان ها و مکان ها رعایت شود تا زن بتواند در جامعه حضور پیدا کند حتی اگرر آن جامعه فضای مجازی باشد.

وی افزود:فضای مجازی و شبکه های اجتماعی فضای معمولی نیستند که فقط زنان در آن حضور داشته باشند و مردان نتوانند به تصاویر زنان دسترسی دسترسی داشته باشند.

این استاد علوم قران و حدیث با اشاره به این موضوع که برخی علما معتقدند که دیدن عکس یا فیلم زن نامحرم ناشناس اشکال ندارد، تصریح کرد: در فضای مجازی این اتفاق نمی افتد چرا که حتی مردان آشنا نیز تصویر و فیلم زنان را خواهند دید و بنابراین چنین حکم شرعی در این فضا صدق نمی کند.

وی ادامه داد: قبلا خانواده ها عکس و فیلم های خصوصی خود را با هر حالت با حجاب یا بی حجاب برای چاپ به عکاسی ها و آتلیه ها می دادند و اشکالی هم نداشت چرا که شخص چاپ کننده تصاویر ناشناس بود اما امروز وقتی یک تصویر یا فیلم در فضای مجازی منتشر شود همه مردم شناس و ناشناس آن را خواهند دید بنابر این لازم است که حدود اسلامی حجاب و عفاف در این فضا رعایت شود.

* عشوه گری های زنانه در گفتگوهای فضای مجازی ممنوع

سهرابی با اشاره به چت ها و گفتگوهای بین زنان و مردان نامحرم در این فضا گفت: در چت کردن ها و گفتگوهای این فضا نیز باید حدود شرعی رعایت شود و نمی توان گفت به دلیل اینکه چت ها نوشتاری هستند می توان بدون قید و بند شرعی هر سخنی را گفت؛ لذا همه باید مراقب چت کردن ها در فضای مجازی باشند.

وی ابراز کرد: اگر چت ها در فضای مجازی به صورت منطقی، مستدل، به دور از ناز، غمزه،عشوه گری و مطرح شدن جنسیت بوده و پیرامون موضوعات علمی، فرهنگی، سیاسی، کاری و … باشد اشکالی ندارد اما اگر عشوه گری و جلوه گری های زنانه در آن ها دخیل باشد از نظر شرعی مشکل دارد.

این استاد علوم قرآن و حدیث تاکید کرد: اگر گفتگوها بدون مفسده و خالی از لهو و لعب باشد مشکلی ندارد در غیر اینصورت با اطمینان مب گویم مشکل دارد، چرا که گاهی یک خانم مجبور است برای مباحث علمی با استاد خود چت کند، یا دو نفر همکار در مورد مسئله کاری گفتگو می کنند که چنین چت هایی با رعایت موازین اخلاقی بدون اشکال است.

وی خاطر نشان کرد: حجاب شامل نوع پوشش، صحبت کردن و رفتار کردن زن در برابر نامحرم نیز خواهد بود تا زن بتواند خود را حفظ کند و با حجاب است که زن می تواند ارزشمند باشد.

انتهای پیام

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.