سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:35 - سه شنبه 28 دی 1395

معاون امور آب و آبفای وزیر عنوان کرد؛

افزایش همه جانبه بودجه صنعت آب/زنگ خطر بحران آب برای تابستان به صدا درآمد

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو گفت:‌ کاهش 11 میلیارد مترمکعب از مصارف آبی طی برنامه ششم از مهم ترین اهداف تعیین شده است.

به گزارش اصفهان شرق، رحیم میدانی معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو در خصوص آخرین وضعیت آبی کشور اظهار داشت: مهمترین هدف ما برای آینده کاهش 11 میلیارد مترمکعبی مصارف آبی طی برنامه ششم است که این مهم در صحن علنی به تصویب رسیده و امیدواریم در شورای نگهبان نیز به تصویب نهایی برسد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بیش از 50 درصد آب مصرفی کشور از منابع آب زیرزمینی تامین می شود که برای صیانت از این منابع باید تمهیداتی اندیشیده شود؛ به عنوان مثال باید کشت برنج تعیین تکلیف شود چراکه گزارشات نشان می‌دهد که خارج از گیلان و مازندران نیز کشت برنج صورت می پذیرد و این امر تحویل آب  را دچار اخلال کرده است.

میدانی با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده طی قانون بودجه سال 96 اظهار داشت: برای سال آینده 717 پروژه آبی درنظر گرفته شده و اعتبارات آن نیز با هفت درصد رشد به شش هزار و 770 میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: همچنین از ردیف های های متفرقه 9 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به بودجه سال جاری 18 درصد رشد داشته است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو تصریح کرد: یکی دیگر از اولویت های وزارت نیرو برای اصلاح مصارف آبی،ساماندهی آب های سواحل و رودخانه ها بوده که حدود 367 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که نسبت به سال های جاری 87 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: تا سال 93 ردیف ملی برای بودجه آب روستایی وجود نداشت که در دولت یازدهم این امر محقق شد و سهم آب روستایی از 200 میلیارد تومان در سال 93 به هزار و 200 میلیون تومان در سال 96 رسید.

وی همچنین اذعان داشت: برای تامین آب شرب روستایی هزار و 500 میلیون تومان(معادل 500 میلیون دلار)از صندوق توسعه ملی اعتبار دریافت شد که این انتظار می رود در سال 96 نیز 500 میلیون دلار دیگر نیز اعتبار دریافت شود.

میدانی ضمن بیان اینکه اعتبارات صندوق توسعه ملی 100 درصد تخصیص یافته و پرداخت شده است، گفت: درقبال این هزار و 500 میلون تومان اعتبار برای تامین آب دو میلیون 100 هزار نفر از روستاییان بوده است که تاکنون تامین آب 840 هزار نفر به بهره برداری رسیده، همچنین تا دهه فجر تامین آب 850 هزار نفر دیگر محقق می شود.

وی در ادامه افزود: همچنین برای آب رسانی به شهرها هزار و 880 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که نسبت به سال جاری 28 درصد رشد داشته است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در خصوص طرح های احیا و تعادل بخشی منابع آبی، اظهار داشت: در سال جاری 792 میلیون مترمکعب از اضافه برداشت چاه ها جلوگیری شد؛ همچنین از 20 هزار حلقه چاه غیر مجاز هدف گذاری شده، هزار و 73 حلقه چاه بسته شده است.

وی یادآور شد: بطورکلی بیش از 30 هزار حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد که با ساماندهی و مسدود کردن آن ها، نزدیک به شش میلیارد مترمکعب از مصرف غیر مجاز آب جلوگیری خواهد شد.

میدانی در خصوص تامین آب از دریا و شیرین سازی آن، گفت: در حال حاضر حدود 2 میلیارد 650 میلیون مترمکعب از آب دریاها برداشت می شود که برای خنک سازی صنایع و تامین آب شرب استفاده می شود.

وی افزود: از این میزان تنها 400 میلیون مترمکعب شیرین سازی صورت می گیرد که 360 میلیون مترمکعب آن توسط بخش خصوصی تامین می شود، ضمن اینکه مجوز شیرین سازی برای یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب دیگر صادر شده است.

آخرین وضعیت بارندگی/منفی شدن آب ورودی به سدها

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در خصوص آخرین وضعیت بارش ها در سال آبی جاری(از ابتدای مهرماه)، اظهار داشت: متاسفانه تا کنون شاهد وضعیت مطلوبی از نظر بارشی نبوده ایم اما پیش بینی می شود بارش در اسفند، فروردین و اردیبهشت نرمال باشد.

وی تصریح کرد: تا کنون 52 میلیمتر بارندگی صورت گرفته که نسبت به سال گذشته حدود 2.5 برابر کاهش داشته است؛ بطورکلی بارش ها نسبت به سال گذشته 58 درصد و نسبت به دراز مدت 42 درصد منفی شده است.

میدانی افزود: درحال حاضر شش استان وضعیت بارندگی بین منفی 50  تا 93 درصد بوده و به شدت نگران کننده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر استان فارس منفی 78 درصد، کرمانشاه منفی 54 درصد، خوزستان منفی 54 درصد، کردستان منفی 36 درصد،کهگیلویه و بویر احمد منفی 49 درصد و هرمزگان منفی 93 بوده است.

معاون وزیر در امور آب و آبفا در خصوص میزان آب ورودی به سدها اظهار داشت: تا تاریخ 22 دی ماه سال جاری در مجموع هفت میلیارد مترمکعب آب وارد سدها شده که در مقایسه با سال گذشته که این میزان به 11 میلیارد مترمکعب رسیده بود، افت چشمگیری داشته است؛ برهمین اساس وزارت نیرو با مدیریت مصرف توانست نیم میلیارد مترمکعب نسبت به سال گذشته ذخیره سازی بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.