سرویس: اقتصادی 23:49 - دوشنبه 27 دی 1395

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان:

برخورد هیجانی با ورود هواپیمای ایرباس، دور از شان برخی مسئولان بود/ دولت همه تخم مرغ هایش را در سبد برجام گذاشت

دکتر حیدری گفت: مساله اول برای ما در نظر گرفتن اولویت هاست و به دنبال آن، تحلیل های اقتصادی و مطالعاتی می تواند مشخص کند که آیا این میزان خوشحالی برای ورود یک هواپیمای اجاره به شرط تملیک نیاز بود یا نه؟

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به اینکه با ورود هواپیمای ایرباس 321 برخوردهایی هیجانی و  احساسی توسط برخی مسئولان انجام گرفت، گفت: اولویت ورود هواپیما از حیث و مبانی اقتصادی، سیاسی و احیانا علمی و فرهنگی برای کشور آشکار نیست و برخوردهای هیجانی در استقبال از هواپیمای ایرباس دور از شان مسئولان بلندپایه دولت بود.

حیدری اظهار کرد: آنچه مسلم است دولت با نگاه خوشبینانه به غرب و سیاست های دیکته شده غربی این نوع مبادله و اقدام را ارزش گذاری زیادی قلمداد می کند ولی با یک تحلیل ساده می توان گفت، زمانی که دولت از قراردادن تخم مرغ هایش در سبد برجام عایدی مهمی دریافت نکرد، خرید هواپیما را دستاورد بزرگی از واردات قلمداد کرد و بزرگنمایی خاصی در خرید هواپیمای ایرباس ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه ما مخالفتی با نوسازی ناوگان هواپیمایی نداریم، افزود: مساله اول برای ما در نظر گرفتن اولویت هاست و به دنبال آن، تحلیل های اقتصادی و مطالعاتی می تواند مشخص کند که آیا این میزان خوشحالی برای ورود یک هواپیمای اجاره به شرط تملیک نیاز بود یا نه؟

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با مطرح کردن چند سوال، تصریح کرد: آیا اساسا این هجمه از خرید 118 هواپیما از ایرباس و آن هم به روش خرید اجاره به شرط تملیک و شرایط خاص تعهد، نیاز کشور بود و آیا ترکیبی از هواپیمای مسافری و باری نباید مد نظر قرار گرفته شود.

وی بیان کرد: آیا کارکرد هواپیمای باری در اقتصاد ملی و و لزوم درآمد حاصل از صادرات احساس نمی شود که مانور اصلی بر روی هواپیمای مسافربری قرار گرفته است.

حیدری با توجه به روش خرید اجاره به شرط تملیک در خرید ایرباس، اذعان کرد: آیا ممکن است روی دبه های سیاسی ناظر برجام، منافع ما تامین نشود زیرا به وضوح عدم تعهد کشورهای غربی برای کشور ما طی زمان ها و مراحل مختلف ثابت شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: اینکه برای خرید این هجمه از ناوگان هوایی چه میزان زیرساخت در داخل کشور نیاز داریم باید مورد بررسی قرار گیرد و در نقطه دیگر وضعیت صنعت ریلی ما نیز نیاز به نوسازی ناوگان دارد که باید مد نظر مسئولان قرار گیرد و این در حالی است که در حوزه ترانزیت می توان حجم فعالیت را به صورت مفید افزایش داد.

وی در رابطه با اینکه نباید در قراردادهای کشور با غرب، شتابزده عمل کرد، خاطرنشان کرد: رویکرد سیاسی اقتصادی و نکات متعددی در این قراردادها پنهان می ماند و دولت بسته و یک طرفه به صورت انحصاری برخی مسائل را بررسی می کند به گونه ای که حتی برخی قراردادها به نهادهای حاکمیتی مثل مجلس و سازمان بارزسی کل کشور نیز داده نشد و در این رابطه ابهامات بسیاری دیده می شود.

حیدری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، چرا شرکت‎های دولتی فقط می‎توانند این نوع هواپیما را بخرند اما شرکت‎های خصوصی علیرغم تمایل به خرید، چنین امکانی ندارند؟ تصریح کرد: این رخداد با سیاست کلی اصل 44 قانون، تعارض دارد زیرا سهم دولت در هر صنعتی 20 درصد است و دولت از سرمایه گذاری جدید منتفع شده است ولی در رابطه با اینکه دولت چه پاسخی در این رابطه ناظر بر اقتصاد مقاومتی و کل اقتصاد دهد را نمی توان پیش بینی کرد.

وی با اشاره به اینکه باید از ورود آفات به کشور جلوگیری کرد، اظهار کرد: به هرحال شتابزدگی می تواند آفاتی برای کشور داشته باشد که اگر دولت بسته عمل کند جای کار کارشناسی و تحلیل در این رابطه خالی می ماند.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دولت با نگاه خوشبینانه در برابر برخی اقداماتش توجیه خاصی را می آورد، تاکید کرد: از نظر دولت ورود هواپیمای ایرباس نیز دستاورد برجام بود ولی تحریم صنعت هوایی ما عمدتا مربوط به هسته ای نیست که همه چیز را به مذاکرات و برجام گره بزنیم، در نگاه کلی اگر دولت نگاهش خوشبینانه باشد، خرید هواپیما را نیز از دستاوردهای برجام به حساب می آورد.

انتهای پیام/ ش

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.