سرویس: اجتماعی 16:26 - دوشنبه 27 دی 1395

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان:

بحران هوای شرق اصفهان، بقاء اصفهان را تهدید می کند/ محیط زیست در اولویت برنامه های دولت

حمیدرضا ظهرابی گفت: به منظور کاهش آلودگی، طرح های ممانعت از فعالیت کوره های آجرپزی و همچنین ممانعت از توسعه واحد های صنعتی تا شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش اصفهان شرق، مدیرکل محیط زیست استان اصفهان ظهر امروز در نشست خبری اداره کل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه فعالیت سبز و محیط زیستی را باید سرلوحه کار خود قرار دهیم، گفت: بسیاری از مشکلات در فرایند شهرنشینی رخ داده است و در واقع محیط زیست موافق بسیاری از چالش ها نبوده است.

حمیدرضا ظهرابی اظهار کرد: در بسیاری از موارد محیط زیست با اقدامات صنعتی از جمله شهرک بختیار دشت موافق نبوده و با صراحت مخالفت خود را اعلام کرد.

وی افزود: بسیاری از توسعه گرانی که خودشان روزی به درخواست محیط زیست توجه می کردند، امروز متوقع سازمان محیط زیست هستند و قطعا این سازمان وظیفه اش را بر اساس قوانین و مقررات ایفا کرده و به موقع مشکلات را رصد می کند.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با توجه به اینکه جایگاه محیط زیست بایستی در تصمیم گیری ها مشخص شود، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه، اولویت دولت با محیط زیست و خواسته های این سازمان است و اگر از همین امروز همه ما، همدل و همراه شویم می توان چالش های محیط زیستی را کنترل کنیم.

وی تاکید کرد: فرهنگ سازی در محیط زیست از ضروریات سازمان است و در این خصوص حدود هزار معلم تحت آموزش محیط زیست قرار گرفته‌اند تا با حضور در مدارس موضوعات زیست محیطی را به صورت جدی پیگیری کنند.

ظهرابی با اشاره به دو مصوبه هیئت دولت در زمینه کاهش آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور، افزود: یکی از اقدامات، پایش و نظارت بر صنایع است، گاها برخی واحدهای صنعتی روز و شب متفاوتی دارند و اهمیت پایش و نظارت در این بخش مد نظر قرار داد به نحوی که در سال 92 تعداد پایش‌ واحدهای صنعتی یک هزار و 253 مورد بود که این عدد امسال به 7 هزار 460 مورد رسیده است، بر اساس آمار عملکرد پایش شبانه محیط زیست، اصفهان در کشور رتبه اول را دارد.

وی با توجه به اینکه بر اساس پایش صنایع، میزان اخطار به صنایع به سه برابر طی سه سال گذشته رسیده است، متذکر شد: تعداد اخطارهای صادر شده در ابتدای دولت 382 مورد بوده و در 93 به 700 مورد و سال گذشته به 1442 و امسال نیز تا کنون بیش از 1500 مورد بوده است، در سال 92 حدود 170 واحد، سال 93 حدود 325 واحد، سال گذشته 712 واحد و در 9 ماهه نخست امسال 515 مورد واحد صنعتی به دلایل مختلف زیست محیطی تعطیل شده‌اند.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده در این سازمان، اظهار کرد: حذف کامل مصرف مازوت با گوگرد سه درصد از چرخه مصرف دو نیروگاه مجاور شهر  اصفهان، تامین، توزیع و نظارت بر کیفیت سوخت یورو چهار در سطح شهرهای تحت پوشش برنامه و اجرای طرح کهاب، از جمله اقدامات موثر و نتیجه بخش در سازمان محیط زیست استان اصفهان بود.

وی با اشاره به برخی ممانعت ها در زمینه رفع آلایندگی از محیط، گفت: ممانعت از فعالیت کوره های آجر، گچ در منطقه شرق اصفهان و شمال شرق اصفهان و همچنین ممانعت از توسعه و افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی در داخل شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان از جمله اقدامات در جهت سالم سازی هوای کلان شهر و حاشیه آن بود.

ظهرابی با ذکر خاطره حضور خانم ابتکار به اصفهان و حضور استاندار در شهر سجزی و همزمانی آن با شرایط بد جوی، خاطرنشان کرد: فریاد ما این است که اگر شرق اصفهان کانون بحرانی تبدیل شود، بقاء اصفهان را تهدید می کند و در این خصوص رشد نامتوازن سبب فشار بر محیط زیست، آلودگی هوا، آلودگی منابع آب و خاک و افزایش بیابان می‌شود که همه این‌ها محصول مدیریت نادرست بوده است.

انتهای پیام/ ش

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.