سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 14:00 - یکشنبه 26 دی 1395

دبیر انجمن دوستداران میراث‌ طبیعی ورزنه:

اندک حیوانات باقیمانده تالاب گاوخونی اسیر دست شکارچیان می‌شوند

دبیر انجمن دوستداران میراث‌ طبیعی ورزنه گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر گاوخونی اندک حیوانات آن اسیر دست شکارچیان می‌شود و صدای ما نیز به جایی نمی رسد.

به گزارش اصفهان شرق، با اشاره به اینکه خسارت ناشی از بی‌توجهی به نقش طبیعی تالاب‌ها در اعتدال هوای محیط زیست و عدم اهمیت به احیای تالاب‌هایی مانند گاوخونی با هیچ هزینه‌ای قابل جبران نخواهد بود، اظهار داشت: زاینده رود مادر تمدن های بشری بوده است و زندگی انسان‌ها در مسیر جریان رودخانه زاینده‌رود از پایاب یعنی منطقه ورزنه به سمت سراب آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در این منطقه آثار تاریخی از آغاز زندگی اجتماعی بشر از پنج هزار سال پیش یافت شده است، افزود: انسانها به دلیل آب شیرین دایمی گاوخونی و مراتع سرسبز اطراف آن، در این منطقه به دور یکدیگر جمع شده و به کشاورزی پرداختند، اما امروز محیط مهربانی که انسان‌ها را به دور یکدیگر گرد آورد با سیاسی بازی و بی توجهی مفرط در حال نابودی است.

اندک حیوانات باقیمانده تالاب گاوخونی اسیر دست شکارچیان می‌شوند

دبیر انجمن دوستداران میراث‌ طبیعی ورزنه با اشاره به اینکه با توجه به خشکسالی‌های اخیر گاوخونی از حیوانات حاشیه تالاب تنها شغال، گرگ، خرگوش، روباه و گونه‌های پستاندار مانند موش باقی مانده است که خسارتی برای حیات وحش این محیط است، گفت: متاسفانه شکار نیز در این منطقه آزاد است و اندک حیوانات آن اسیر دست شکارچیان می‌شود و صدای ما نیز به جایی نمی رسد چراکه مسئولان به محض صحبت در این ارتباط می‌گویند ابتدا باید مشکل آب رفع شود.

وی با بیان اینکه دولت نیروی کافی برای پایش و مقابله با شکارچیان ندارد، گفت: پرندگان یا به دلیل تغییر شرایط دیگر  در زمان مهاجرت این منطقه را انتخاب نمی‌کنند و یا در صورت اقامت در محدوده گاوخونی به دلیل تغییر شرایط  مناسب محیطی قادر به تخم گذاری نیستند.

خشکسالی اصفهان بیش از طبیعت ناشی از بی مدیریتی است

خلیلی ورزنه با بیان اینکه برخلاف نظرهای برخی مسئولان وضعیت بارندگی اصفهان نسبت به سال‌های گذشته تغییرات زیادی نداشته است، تاکید کرد: در هر نوع خشکسالی اصفهان بیش از طبیعت بی مدیریتی دخیل بوده است چراکه سالهاست کارگروه‌های احیای گاوخونی و نجات زاینده‌رود و گاوخونی به نتیجه نرسیده است.

وی اضافه کرد: در واقع ما راه‌حل‌های احیای تالاب و برنامه‌های لازم در این زمینه را احضاء کرده‌ایم اما لابی سیاست با غلبه بر مدیریت صحیح موجب عدم به نتیجه رسیدن این راهکارها می‌شود.

دبیر انجمن دوستداران میراث‌ طبیعی ورزنه تاکید کرد: مسئولان باید به دور از فرافکنی احیای تمامی تالاب های مهم کشور را مورد توجه قرار دهند چرا که نتیجه عدم توجه به احیای تالاب‌های مهمی مانند گاوخونی برای تمام کشور خسارت به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.