سرویس: اخبار شهرستان 23:40 - شنبه 25 دی 1395

مدیر تشکل زیست محیطی و میراث فرهنگی ورزنه:

مرمت غیر اصولی، عامل تخریب پل تاریخی ورزنه/ موزه مردم شناسی در بلاتکلیفی مانده است

رضا خلیلی ورزنه گفت: مرمت غیر اصولی که سال ها قبل در سنگفرش کردن روی پل تاریخی ورزنه انجام شد، یکی از عوامل ریزش برخی از نقاط پل و تخریب آن است.

مدیر تشکل زیست محیطی و میراث فرهنگی ورزنه در گفتگو با اصفهان شرق، با اشاره به اینکه سعی و تلاش مسئولان میراث باید در حفظ آثار تاریخی باشد، گفت: وجود این آثار تاریخی نظیر پل، کبوتر خانه ها و کاروان سرا در شهر ورزنه، موید تاریخ چندین ساله این شهر است و باید برای آیندگان حفظ شود.

رضا خلیلی ورزنه اظهار کرد: رودخانه ورزنه به دلیل ویژگی خاص خود، با وجود خشکسالی های پی در پی، بی آب نشده است و به دلیل قرار گرفتن پایه های پل ورزنه که از مخلوط آهک زنده است، پایه ها همچنان محکم و استوار مانده است.

وی با اشاره به ریزش برخی نقاط پل که از آجر تشکیل شده است، افزود: مرمت غیر اصولی سال های قبل، تهدید جدی در تخریب پل تاریخی ورزنه به شمار می رود به این جهت که سنگفرش کردن روی پل، از بده بستان آجر بکار رفته در پل با هوا جلوگیری کرده و رطوبت جمع شده در درون ساخت، باعث تخریب آجرهای پل می شود.

دبیر انجمن میراث فرهنگی ورزنه با توجه به اینکه همه پارامترهای لازم برای بازسازی پل تاریخی ورزنه به اعتبارات میراث فرهنگی، وابسته است، تصریح کرد: قطعا هر روز که مرمت این اثر تاریخی عقب می افتد، هزینه های بازسازی آن بالا رفته و عاملی در زمینه تخریب بیشتر پل می گردد بر این اساس میراث فرهنگی باید فکر جدی برای ماندگاری این بناهای به جا مانده از سال های دور مد نظر داشته باشد.

وی با اشاره به حرکت قایق ها در فصل توریست از زیر پل افزود: موج های ایجاد شده از حرکت سریع قایق ها در زیر پل و پاشیدن آب به بدنه و پایه های پل، به مرور زمان یکی دیگر از عوامل تخریب این اثر تاریخی می شود و برای همیشه جاذبه زیبای شهر را تخریب می کند.

خلیلی از مسئولان خواست تا به صورت ویژه به شهر ورزنه نگاه کنند تا بتوان در خشکسالی، گردشگری این شهر را در محیطی سالم و پاک رونق بخشید.

وی در پایان با اشاره به برخی وعده های مسئولان در رابطه با تکمیل و بهره برداری از موزه مردم شناسی ورزنه تاکید کرد: متاسفانه وعده های بسیاری در تکمیل این موزه تاریخی داده شد ولی به دلیل مشکل اعتبار سال هاست به حال خود رها شده و همچنان در بلاتکلیفی مانده است.

انتهای پیام/ ش

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.