سرویس: اجتماعی 19:37 - شنبه 25 دی 1395

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان:

جنگ تمام عیار در مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان/ مردم نگران مصرف گوشت مرغ نباشند

موحدی گفت: مردم در مصرف گوشت مرغ وتخم مرغ خریداری شده از مراکز مجاز ورسمی هیچ مشکلی ندارند و نگران نباشند و قطعا دامپزشکی اصفهان آماده مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق ‌حاد پرندگان است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به اینکه مراقبت از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به مدت ها قبل باز می گردد و مساله جدیدی نیست، گفت: زمانی که در کشور این بیماری مورد تایید قرار گرفت، هشدارهای زیادی در حوزه روستایی و صنعتی داده شد و در برخی مواقع با مشاهده تلفات هشدارها شدیدتر می شود.

دکتر شهرام موحدی اظهار کرد: با مشاهده هرگونه تلفات نامتعارف در طیور، نمونه ها به سازمان دامپزشکی کشور و مرکز ملی تشخیص، ارسال می شود و پس از تایید مرکز، قطعا اطلاع رسانی توسط دامپزشکی استان اصفهان انجام می گیرد.

وی با اشاره به اینکه طرح ملی رصد و پایش آنفولانزای فوق حاد پرندگان، مهر و آبان امسال همزمان با سراسر کشور در اصفهان نیز برگزار شد، افزود: هر گونه اطلاع رسانی موثق در خصوص شیوع آنفلوآنزای فوق حاد بر اساس کمیته مقابله با این بیماری است و قطعا چیزی از مردم در این رابطه پنهان نمی شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر اینکه، مقابله با این بیماری جنگ تمام عیار را می طلبد، تصریح کرد: بحث مقابله با این بیماری فوق حاد پرندگان در دنیا و کشور بسیار جدی است و یک جنگ تمام عیار را در مقابله با این بیماری می طلبد و اطلاع رسانی پیامکی و مکاتبات در این زمینه با دستگاه های مختلف و پرورش دهندگان طیور، دهیاران و فرمانداران استان نیز انجام شده است.

وی تاکید کرد: حساسیت و آلارم در مقابله با این بیماری در همه حوزه ها بسیار بالا است و استان اصفهان با بیش از دو هزار واحد پرورش مرغ صنعتی از بیشترین تعداد واحدهای پرورش مرغ و طیور در کشور برخوردار است که به دلیل فراوانی واحد پرورش طیور از این مقوله مستثنی نیست.

موحدی با درخواست از شهروندان که از خرید هرگونه پرنده از افراد دوره گرد بطور جدی خودداری و انواع مرغ ها و پرندگان خود را در قفس نگهداری کنند، گفت: مردم با مشاهده هرگونه تلفات نامتعارف طیور، به سرعت موارد مشکوک را به دامپزشکی شهرستان و استان اطلاع دهند و هیچ گونه نگرانی از مصرف مرغ و فراورده های آن از مراکز مجاز نداشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه، گفته شده، یک مورد آنفلوآنزا در محمد آباد جرقویه مشاهده شده است، خاطرنشان کرد: قطعا نمونه موارد مشکوک، به مرکز ملی تشخیص ارسال می شود و پس از دریافت پاسخ، اطلاع رسانی به مردم صورت می گیرد.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان، با توجه به اینکه نباید از این بیماری غفلت کرد، افزود: تمام مرغداری های صنعتی و سنتی استان باید مسائل بهداشتی و ایمنی را برای مقابله با این بیماری بطور جدی رعایت کنند تا مشکلی به وجود نیاید.

*بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان چیست؟

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان’H5N1′ ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.

گزارش‌های رسمی مسوولان دولتی چند کشور در آغاز ماه ژوئیه سال ۲۰۰۵ میلادی درباره همه‌گیری ویروس H5N1 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE)داده شد و در پایان همان ماه، روسیه و قزاقستان گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود اعلام کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس H5N1 است.

از زمان ارائه نخستین گزارش‌های شیوع این ویروس در طیور موجود در روسیه که دامنه آن تنها بصورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد بطوری که در قزاقستان در چند روستای مجاور مناطق آبی، نخستین شیوع این ویروس رویت شد.

انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده می تواند به این بیماری مبتلا شود.

آنفلوانزای پرندگان برغم اینکه شیوع آن به شدت شیوع آنفلونزای انسانی در بین انسان ها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.

در سال های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک، توافق هایی میان سه سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد(FAO)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) منعقد شده ‌است.

چندی پیش در گزارش رسانه های خارجی اعلام شد، در یک مزرعه پرورش طیور در مکلنبورگ آلمان بیماری آنفلوآنزای مرغی مشاهده و بلافاصله ستاد بحران تشکیل و بطور همزمان، این بیماری در چند کشور دیگر نیز مشاهده شد.

به گفته برخی کارشناسان، در سال ۲۰۱۴ -۲۰۱۵ صنعت طیور آمریکا بابت بیماری آنفلوانزا ۲٫۳ میلیارد دلار خسارت دید و اگر برای هر کشور دیگری چنین شرایطی پیش آید، از نظر اقتصادی و بهداشتی، دچار زیان های فراوانی خواهد شد.

انتهای پیام/ ش

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.