سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه سفلی 00:00 - سه شنبه 28 دی 1395

مسئول پُست دامپزشکی جرقویه سفلی خبر داد:

مشاهده یک مورد آنفلونزای مرغی در شرق اصفهان/ مردم با رعایت نکات بهداشتی نگران نباشند

قربانعلی عرب جعفری با تایید مشاهده یک مورد آنفلوآنزای فوق ‌حاد پرندگان در یکی از منازل شهر محمدآباد جرقویه گفت: موردی دیگر از بیماری مشاهده نشده ولی مردم موارد مشکوک را سریعا به مراکز دامپزشکی اصفهان اطلاع دهند تا از شیوع بیماری جلوگیری به عمل آید.

مسئول پُست دامپزشکی جرقویه سفلی در گفتگو با اصفهان شرق، از مشاهده یک مورد آنفلوآنزای مرغی در شرق اصفهان خبر داد و گفت: یک مورد از ابتلای مرغان خانگی به بيماری آنفلونزای مرغی در شهر محمد آباد جرقویه سفلی از توابع شرق اصفهان مشاهده و پس از تایید به سرعت موارد بهداشتی و معدوم سازی توسط اکیپ دامپزشکی انجام گرفت.

قربانعلی عرب جعفری با اشاره به مشروح خبر مذکور، اظهار کرد: روز دوشنبه هفته گذشته یکی از ساکنین شهر محمدآباد، تلفات طیور خانگی خود را به پُست دامپزشکی بخش جرقویه سفلی گزارش کرد که پس از نمونه گیری از خون طیور مشکوک و ارسال به اداره کل دامپزشکی استان، ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کانون محمدآباد تایید شد.

وی با توجه به اینکه دامپزشکی اصفهان آماده مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق ‌حاد پرندگان است، افزود: مراقبت و پایش در خانه های مجاور کانون بیماری به سرعت انجام شد تا از شیوع این بیماری خطرناک جلوگیری شود و همچنین مردم و صاحبان مرغداری های بزرگ نیز باید، مسائل بهداشتی و ایمنی را برای مقابله با این بیماری بطور جدی رعایت کنند.

مسئول پُست دامپزشکی جرقویه سفلی تاکید کرد: نمونه برداری به شعاع سه کیلومتر از محل کانون بیماری« شهر محمدآباد» از طیور گوشتی و تخم گذار انجام و اقدامات لازم در خصوص ضدعفونی منازل با حضور دو اکیپ قرنطینه و یک اکیپ معدوم سازی در محل کانون بیماری انجام شد.

وی با اشاره به تشکیل ستاد بحران در بخشداری جرقویه سفلی و آمادگی همه مسئولان در رابطه با این بیماری حاد پرندگان، تصریح کرد: با توجه به خطر شيوع  اين بيماری، آمادگی های لازم برای کنترل و مقابله با آن در صورت بروز در حال تقويت است و اطلاع رسانی به صورت ویژه در سطح منطقه جرقویه سفلی به صورت پیامکی و چهره به چهره صورت گرفته است و همه مسئولان بخش، در جریان کامل این موضوع هستند.

عرب جعفری با تاکید بر اینکه مردم با رعایت نکات بهداشتی نگرانی خاصی در این زمینه نداشته باشند، اظهار کرد: همه مردم و پرورش دهندگان طیور با مشاهده تلفات غیر متعارف طیور، سریعا گزارش فوق را به نزدیک ترین اداره دامپزشکی ارائه دهند.

این خبر در حالی منتشر شد که دکتر شهرام موحدی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ورود این ویروس به استان ابتدا در یکی از خانه های محمدآباد جرقویه با تلفات طیور بومی گزارش شد، افزود: بلافاصله اقدامات لازم برای قرنطینه، پاکسازی و معدوم سازی طیور آلوده انجام شد و پس از نمونه گیری و تایید، 70 قطعه از طیور بومی آلوده معدوم شدند.

وی همچنین با اشاره به گزارش تلفات سنگین و آلوده شدن دو مزرعه پرورش بوقلمون در روستای همت آباد نجف آباد به این ویروس، گفت: پس از نمونه گیری و مثبت اعلام شدن ابتلا به این ویروس در این دو مزرعه، حدود 5 الی 6 هزار قطعه بوقلمون آلوده شناسایی و معدوم شدند.

موحدی افزود: حدود 23 میلیون قطعه مرغ گوشتی و تخمگذار، بلدرچین و بوقلمون در اصفهان وجود دارد.

موحدی با بیان اینکه معدوم سازی، ضدعفونی کردن، قرنطینه و مراقبت منطقه بصورت شبانه روزی در حال انجام است، گفت: اقدامات لازم برای پیشگیری و مقابله با این ویروس بر اساس پروتکل های سازمان بهداشت جهانی دام و پروتکل های سازمان دامپزشکی کشور در این زمینه رعایت می شود.

*بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان چیست؟

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان’H5N1′ ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.

گزارش‌های رسمی مسوولان دولتی چند کشور در آغاز ماه ژوئیه سال 2005 میلادی درباره همه‌گیری ویروس H5N1 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE)داده شد و در پایان همان ماه، روسیه و قزاقستان گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود اعلام کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس H5N1 است.

از زمان ارائه نخستین گزارش‌های شیوع این ویروس در طیور موجود در روسیه که دامنه آن تنها بصورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد بطوری که در قزاقستان در چند روستای مجاور مناطق آبی، نخستین شیوع این ویروس رویت شد.

انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده می تواند به این بیماری مبتلا شود.

آنفلوانزای پرندگان برغم اینکه شیوع آن به شدت شیوع آنفلونزای انسانی در بین انسان ها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.

در سال های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک، توافق هایی میان سه سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد(FAO)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) منعقد شده ‌است.

چندی پیش در گزارش رسانه های خارجی اعلام شد، در یک مزرعه پرورش طیور در مکلنبورگ آلمان بیماری آنفلوآنزای مرغی مشاهده و بلافاصله ستاد بحران تشکیل و بطور همزمان، این بیماری در چند کشور دیگر نیز مشاهده شد.

به گفته برخی کارشناسان، در سال 2014 -2015 صنعت طیور آمریکا بابت بیماری آنفلوانزا 2.3 میلیارد دلار خسارت دید و اگر برای هر کشور دیگری چنین شرایطی پیش آید، از نظر اقتصادی و بهداشتی، دچار زیان های فراوانی خواهد شد.

انتهای پیام/ ش

 

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “مشاهده یک مورد آنفلونزای مرغی در شرق اصفهان/ مردم با رعایت نکات بهداشتی نگران نباشند”

  1. حاج ولی گفت:

    سلام
    با تشکر و سپاس به پاس اقدامات صورت گزفته برای کنترل این بیماری ؛ با توجه به محتوای گزارش و مطالب ارائه شده در جلسات ؛ و حساسیت ایجاد شده بین مردم ؛ طبق آن چه برخی اهالی عنوان می دارند آن گونه که شاید و باید رسیدگی به درخواست های مردمی نمی شود. انتظار می رود عزیزان بزرگواری که زحمت می کشند درخواست های مردمی را سریع تر و جدی تر پیگیری کنند. و همه توان خود را روی یک نقطه متمرکز ننمایند.
    باز هم از همه مسوولان و دست اندرکاران و همچنین اصفهان شرق که به محض اطلاع نسبت به تهیه و انعکاس گزارش مطلوب اقدام نمود تشکر می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.