سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 12:49 - جمعه 24 دی 1395

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد

افزایش ۲۰ درصدی شاخص بهره‌وری آب در ۳ سال گذشته

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی کشور نیازمند نسخه سرمایه، تکنولوژی و پایداری با اصل مدیریت‌هاست، گفت: با وجود کم‌آبی در ۳ سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی شاخص بهره‌وری آب را داشته‌ایم.

به گزارش اصفهان شرق، عباس کشاورز در افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی و تجهیزات کشاورزی و باغبانی نهاده‌ها، محصولات و خدمات وابسته با بیان اینکه در سال جاری مراسم شکرگزاری را با حضور رئیس جمهور برگزار کردیم، اظهار داشت: بدون شک تلاش خالصانه بدون پاسخ نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در شروع کار دولت یازدهم بالغ بر 45 درصد انرژی مصرفی مردم را از واردات تامین می‌کردیم و خودکفائی‌مان 55 درصد بود، افزود: در پروتئین این شاخص بالاتر بود و بیش از 80 درصد ذرت که منشأ اصلی گوشت مرغ، تخم مرغ و یکی از منابع اصلی پروتئین جامعه و بیش از 90 درصد کنجد که منبع اصلی تأمین شیر است از واردات تأمین می‌کنیم.

معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برخی از دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم تصریح کرد: به رئیس جمهور قول داده بودیم که در این 4 سال این خودکفایی به 80 درصد برسد و این امر در سال جاری تحقق پیدا کرد و این امر باید پایدار بماند، هیچ کشوری در دنیا خودکفایی مطلق ندارد و در برخی مکان‌ها حتی تولید دارای مزیت نیز نیست.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی باید رشد مستمر پایدار داشته باشد، خاطرنشان کرد: برخی اقدامات مقطعی انجام می‌شود و پایدار و قابل اطمینان نیستند.

کشاورز با بیان اینکه بهره‌وری در آب از توفیقات دیگر وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر بوده است، بیان کرد: با وجود اینکه آب مهم‌ترین چالش کشورمان است در 3 سال گذشته شاخص بهره‌وری آب را 20 درصد افزایش داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 13 تا 15 ماه گندم در کشور داریم، گفت: این امر توان ما را برای تصمیمات اقتصادی افزایش می‌دهد، اگر بخواهیم کارخانه، مزرعه و چرخی بچرخد باید همه هماهنگ و همدل باشیم.

معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه عرضه‌کنندگان کالای کشاورزی باید خود را به مصرف کننده بیشتر نزدیک کنند، افزود: در همین راستا عرضه‌کنندگان باید دستورالعمل کالا و نکات لازم را به مصرف‌کننده بدهند امروزه این نکات ضروری است، در حال حاضر بالغ بر 4 هزار و 400 برند کودی ثبت شده داریم.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که انگیزه کشاورزان را برای مصرف کود کاهش داده بود وجود عناصر نامطلوب یا عدم عناصر بود، تصریح کرد: در همین راستا یک آئین‌نامه‌ گذاشته و شورایی تشکیل دادیم.

کشاورز با اشاره به اینکه خوشبختانه امروز از 132 آزمایش بیش از 90 مورد موفق به گرفتن ثبت شده‌اند، خاطرنشان کرد: بقیه هم عنصر مضر در آنها وجود نداشت هر چند صفر هم نبود، بنابراین تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و واردکنندگان با وزارت و به نوعی با کشور همکاری خوبی داشته‌اند، اواسط سال گذشته این عدد کمتر از 40 درصد بود.

وی با بیان اینکه در رابطه با آفت‌کش‌ها اقدامات خوبی انجام دادیم ولی راضی نیستیم، بیان کرد: در گذشته تصمیمی مبنی بر خارج کردن آفت‌کش‌ها از گروه دولت گرفته شد و تصور می‌کردیم با این کار آفت‌کش‌های کارآمد و دوستدار محیط زیست و کم مصرف وارد چرخه خواهند شد اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی گفت: به احتمال زیاد و اگر توانستیم آفت‌کش‌های پرخطر را ممنوع خواهیم کرد، این موضوع هنوز مورد مطلوبیت نیست و در 1.5 سال گذشته تحت همین فشار 100 آفت‌کش جدید ثبت کرده‌ایم این در حالی‌ است که از سال 76 تا 89، 20 مورد هم ثبت نشده بود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به محدودیت آب سیاست‌مان توسعه سطح کشت نیست، افزود: تلاش‌ می‌کنیم با کمی آب تولیدمان را افزایش دهیم، در مورد بذر اقدامت خوبی انجام شده و در 3 سال گذشته بیش از 60 درصد بذر گندم استاندارد و گواهی شده است، در مورد جو و دیم توفیق نداشتیم اما در ذرت کم‌نظیر بوده‌ایم.

کشاورز بیان اینکه باید بخش خصوصی تقویت شود، تصریح کرد: بایستی تکنولوژی بیاوریم، بالغ بر 16 هزار تن بذر ذرت در کشور تولید می‌شود و 99 درصد آن تولید داخل است.

وی با اشاره به اینکه آب مهم‌ترین چالش کشور است، خاطرنشان کرد: در رابطه با آب چند اصل را قبول کرده‌ایم و از همه خواهش می‌کنیم به آن وفادار باشند، هیچ کار اقتصادی در مقابل تهدید سرزمین قابل ارزش نیست، پایداری سرزمین نخستین خط قرمز است، در کشاورزی باید تقاضای آب کم شود.

معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در مورد علوفه باید تغییرات اساسی در رفتار محصولی و زراعی‌مان ایجاد کنیم، کوددهی، عملیات و غیره همه باید با کم‌آبی خودشان را تطبیق دهند.

وی گفت: می‌توانیم دریاچه ارومیه را با 40 درصد صرفه‌جوئی در آب کشاورزی نجات دهیم، همه نگران کلید آینده کشاورزی هستیم.

کشاورز با اشاره به اینکه کشاورزی نیاز به تکنولوژی دارد، افزود: بخش خصوصی در این راستا تاثیرگذار است، از کمبود تکنولوژی و سرمایه خسارت‌های فراوانی دیده‌ایم، کشاورزی، پول ارزان، راحت و همه جانبه می‌‌خواهد، تکنولوژی نیز سرمایه می‌خواهد، کشاورزی کشور نیازمند نسخه سرمایه، تکنولوژی و پایداری با اصل مدیریت‌هاست.

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی و تجهیزات کشاورزی و باغبانی نهاده‌ها، محصولات و خدمات وابسته از تاریخ 23 تا 26 دی ماه و در ساعت 15 تا 21 برای بازدید عموم و ساعت 9 تا 12 برای متخصصین در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان دایر است.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.