سرویس: اجتماعی 13:55 - پنجشنبه 23 دی 1395

اصفهانی‌ها در سال 92 تنها 47 روز هوای سالم را تجربه کردند

دیگر مجالی برای تنفس باقی نمانده/ مسؤولان می‌گویند آلودگی هوای کلان‌شهرها طبیعی است

در صورت عدم برنامه‌ریزی مسؤولان برای کاهش آلودگی هوا دیگر مجالی برای تنفس آیندگان باقی نخواهد ماند و نفس‌تنگی تنها میراثی خواهد بود که برای آنان به جا می‌ماند.

به گزارش اصفهان شرق، چند سالی است که نه تنها مسؤولان کشوری بلکه مسؤولان استانی هم به دنبال آن هستند تا راهکارهایی را برای کاهش آلاینده‌ها به خصوص در کلان‌شهرها ارائه داده و اجرا کنند.

البته ناگفته نماند که راهکارهای بسیاری در راستای کاهش آلودگی هوا از سوی مسؤولان ارائه شده اما کافی و کارساز نبوده و همان‌طور که مشاهده می‌شود این راهکارها تأثیری در کاهش آلودگی‌ نداشته است.

مسؤولان استان اصفهان نیز همانند دیگر مسؤولان برای کاهش آلودگی‌ در این استان تلاش می‌کنند؛ بر اساس گفته رسول زرگرپور استاندار اصفهان، کنترل و برخورد با آلودگی هوا مطالبه به حق مردم است.

* اصفهانی‌ها در سال 92 تنها 47 روز هوای سالم را تجربه کردند

طبق آمار ارائه شده از طرف استانداری اصفهان، طی 7 ماهه اول سال 92، تنها 47 روز هوای سالم داشته‌ایم که در سال جاری این عدد به 186 روز رسیده است؛ این در حالی است که نسبت به 2 سال قبل تعداد روزهای سالم در اصفهان چهار برابر افزایش داشته است و این آمارها نشان‌دهنده تجویز مسکن برای درد آلودگی هوا از طرف مسؤولان بوده و بدیهی است چنین راهکارهایی به تنهایی نمی‌توانند آلودگی هوا را در کلان‌شهرها کاهش دهد.

ریزگردها نیز به دلیل عدم برنامه‌ریزی‌های زیست‌محیطی به مرکز کلان‌شهرها رسیده و طی چند سال اخیر رو به افزایش بوده است، این امر نه تنها شهروندان را آزرده‌خاطر کرده بلکه باعث مشکلات ریوی و تنفسی برای مردم می‌شود.

* کاهش آمار خودروهای تک‌سرنشین در برنامه 1400

مهدی جمالی‌نژاد، شهردار اصفهان نیز مطالبه‌گری مردم را در زمینه آلودگی هوا نتیجه‌بخش خواند و این مطالبه‌گری را در الزام‌آوری دستگاه‌های مختلف برای ارائه راهکار و اجرای اقدامات جلوگیری از آلودگی هوا مؤثر دانست.

وی افزود: شهرداری اصفهان راه درمان تنگی نفس مزمن شهر را درمان‌های کوتاه مدت نمی‌داند و معتقد بر ریشه‌کن کردن این معضل است؛ راهبردهای برنامه 1400 را تماماً در موضوع کمک به رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی قرار خواهیم داد و اجرای طرح‌های مختلفی از جمله کاهش آمار خودروهای تک‌سرنشین و ایجاد تراموا را در نظر داریم.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اصفهان به عنوان نخستین شهر در ایران اقدام به ایجاد جایگاه‌های سوخت‌گیری خودروهای بنزین‌سوز مدرن با بخار کم کرده است که این امر در کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر است؛ تمام تلاش ما در برنامه اصفهان 1400 در راستای کیفی کردن هوای اصفهان بوده است.

* مسؤولان می‌گویند آلودگی هوای کلان‌شهرها طبیعی است

اخیراً اتفاقاتی در خصوص آلودگی هوا رخ داد که به گفته مسؤولان، مردم نباید از مسؤولان در رابطه با آلودگی هوا گلایه کنند و از بی‌تدبیری‌ها گلایه‌مند باشند، این در حالی است که به گفته رئیس سازمان محیط‌زیست، مقصر افزایش گرد و غبار و ریزگردها، داعش است؛ همچنین معاون این مقام مسؤول، آلودگی هوای کلان‌شهرها را طبیعی دانست.

این که آلودگی هوا ناشی از خودرو باشد یا صنعت به فرهنگ‌سازی و مشکل اجتماعی برنمی‌گردد بلکه به ضعف عملکرد مسؤولان در راستای کاهش آلودگی هوا مربوط می‌شود.

مردم کلان‌شهرها به خصوص اصفهان در این روزها با آلودگی و به تبع آن با افزایش روزهای ناسالم دست و پنجه نرم می‌کنند و بر این باورند که مسؤولان می‌توانستند بیشتر از این برای رفع آلودگی هوا اقدام کنند.

* تردد 170 هزار خودروی فرسوده در اصفهان

در کنار دود ناشی از شهرک‌های صنعتی و کارخانجات در اصفهان، دود ناشی از اتوبوس‌، تاکسی‌ و خودروهای فاقد معاینه فنی از جمله مهمترین عوامل آلایندگی در این شهر است.

حمیدرضا ظهرابی مدیرکل محیط زیست استان اصفهان نیز در این باره اظهار کرد: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اقدامات مؤثر در کاهش آلودگی هواست، چراکه اتوبوس‌ها فرسوده شده و سن بالایی دارند.

بر اساس آمار به دست آمده، در شهر اصفهان حدود 170 هزار خودروی فرسوده وجود دارد که باید از چرخه حمل و نقل خارج شود، برای خروج این تعداد خودرو باید سالیانه 70 تا 80 هزار خودرو در سال از سیستم حمل ‌و نقل اصفهان خارج شود.

* با آغاز زمستان برخورد با خودروهای دودزا افزایش یافته

ابوالقاسم چلمقانی، رئیس پلیس راهور اصفهان نیز درباره خارج شدن خودروهای فرسوده از چرخه تردد در کلان‌شهر اصفهان اظهار کرد: راهنمایی و رانندگی با توجه به افزایش آلودگی هوا در زمستان دستور تخلفات مرتبط با خودروهای دودزا را جریمه می‌کند.

وی افزود: خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند با کد 2063 به مبلغ 50 هزار تومان و خودروهایی که دودزا باشند ضمن اعمال قانون و معرفی شدن به مراکز معاینه فنی، نسبت به فک پلاک آن‌ها اقدام می‌شود.

رئیس پلیس راهور مرکز استان اصفهان تأکید کرد: خودروهایی که پلاک آن‌ها فک می‌شوند، پس از اقدام به مراکز معاینه فنی و زمانی که از سلامت خودروها اطمینان حاصل کردند، پلاک به آن‌ها تحویل داده می‌شوند.

* 6 هزار و 533 خودرو فاقد معاینه فنی

وی با اشاره به برخورد با خودروهای دودزا عنوان کرد: طبق آمارهای راهنمایی و رانندگی در آذرماه سال 95 برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی 44 درصد افزایش داشته است؛ همچنین برخورد با تخلف خودروهای دودزا 13 درصد نسبت به مدت‌ مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

چلمقانی تصریح کرد: در آذر ماه سال گذشته 4 هزار و 536 خودرو در خصوص معاینه فنی برخورد شد که در این ماه سال جاری این آمار به 6 هزار و 533 عدد افزایش یافته است.

وی بیان داشت: در بحث خودروهای سازمانی هم دستورات جدی ابلاغ شده است که حداقل خود ارگان‌های دولتی نسبت به رفع عیب خودروهای خود اقدام کنند، سازمان اتوبوس‌رانی نیز باید در رابطه با رفع عیب اتوبوس‌های دارای نقص فنی اقدام کند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد تردد هیچ خودروی دودزایی به خصوص خودروهای سازمان‌های دولتی نباشیم.

علاوه بر خودروهای دودزا برخی از اتوبوس‌های درون‌شهری با دود خودشان چهره زیبای شهر اصفهان را تیره می‌کنند و این در حالی است که مسؤولان برای حل این مشکل، اقدامات کافی نداشته‌اند.

* تردد روزانه 700 هزار خودرو و 400 هزار موتورسیکلت

برای پیگیری این موضوع به سراغ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان رفتیم و عملکرد آن‌ها را در این زمینه جویا شدیم.

علیرضا صلواتی در خصوص تعویض و تعمیر اتوبوس‌های دودزای درون‌شهری ابراز داشت: بار عمده آلاینده‌ها به دلیل منابع تولید آلاینده‌های متحرک است که این منبع شامل خودروهای شخصی، موتورسیکلت، ناوگان حمل و نقل عمومی و ناوگان حمل بار هستند.

وی افزود: بخش عمده‌ای از آلاینده‌ها در شهر اصفهان مربوط به خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند که روزانه حدود 700 هزار تردد خودرو و نزدیک به 400 هزار تردد موتورسیکلت در اصفهان انجام می‌شود که خود آلایندگی یک موتورسیکلت حدوداً چهار برابر یک خودروی معمولی است.

* آلایندگی اتوبوس‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تصریح کرد: شاید از نگاه عامه ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار آلوده‌کننده باشند اما کلیه این ناوگان‌ها یک هزار عدد در اصفهان روزانه تردد دارند که درصد کمی از این تعداد دودزا هستند اما به لحاظ روانی و ظاهری زمانی یک اتوبوس دودزایی می‌کند، قطعاً شهروند احساس می‌کند که کلیه آلودگی‌ها در شهر مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی است.

وی با بیان این که در حال حاضر ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اصفهان زیر چهار درصد آلودگی تولید می‌کنند، خاطرنشان کرد: هنگام خروج اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی اصفهان، ناوگان چک می‌شوند و اگر زیاد دودزایی داشته باشند در پایانه می‌مانند و تعمیر می‌شوند، مشکلات دودزایی ناوگان حمل و نقل عمومی به دلیل بهره‌برداری است و مربوط به نقص فنی اتوبوس‌ها نیست.

صلواتی با بیان این که اتوبوس‌های دودزا در شهر اصفهان به نسبت گذشته بسیار کم در شهر اصفهان تردد می‌کنند، متذکر شد: معضل بسیار مهمی که در بحث آلاینده‌ها داریم مربوط به اتوبوس‌های شهرک‌های اطراف، اتوبوس کارخانه‌ها و اتوبوس دانشگاه‌های پیرامون شهرستان اصفهان هستند که این ناوگان به شدت آلودگی‌های زیادی را تولید می‌کنند و به نوعی فرسوده هستند.

* معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیازمند همیاری دولت است

وی با بیان این که شهرداری اصفهان به سمت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی رفته است، اضافه کرد: قرارداد ورود 500 ناوگان جدید حمل و نقل عمومی منعقد شده که این ناوگان با داشتن امکانات فراوان اعم از فیلتر ttf و فیلتر زیست‌محیطی، کمترین آلودگی را تولید می‌کنند و به جای آلودگی بخار آب را وارد هوا می‌کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان بیان کرد: امیدواریم آغاز تردد ناوگان جدید حمل و نقل عمومی تا دو ماه آینده شروع شود تا پایان سال آینده همه این ناوگان جدید وارد چرخه حمل و نقل عمومی این کلان‌شهر شوند.

وی با بیان این که اکثر مینی‌بوس‌های در حال تردد در اصفهان بالای 20 سال عمر دارند، گفت: هیچ دستگاهی شهرداری اصفهان را در خرید ناوگان جدید کمک نکرد، حتی استانداری هم به دلیل وجود مشکلات خودش نتوانست در این موضوع همراهی کند.

وی در پایان تأکید کرد: خواسته ما از مجموعه دولت این است که در بحث تسهیلات بانکی، راهکارها، مصوبات و تبصره‌های مدیریت شهری بخش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان را یاری کند.

* دیگر مجالی برای تنفس باقی نمانده!

در پایان باید گفت که در صورت عدم برنامه‌ریزی مسؤولان برای کاهش آلودگی هوا دیگر مجالی برای تنفس آیندگان باقی نخواهد ماند و نفس‌تنگی تنها میراثی خواهد بود که برای آنان به جا می‌ماند.

بدیهی است مبارزه با آلودگی هوا نیازمند تغییر در زیرساخت‌های شهری، جابجایی شهرک‌های صنعتی و دیگر راهکارهایی است که به زمان احتیاج داشته و این امر گرچه طی سال‌های آینده میسر نیست اما با برنامه‌ریزی صحیح و مدون می‌توان آسمان پاکی را برای نسل‌های آینده رقم زد.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.